Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Slutartids-test

Jag skickade ut bärapan Mattias (tog denna bild med lågt f-tal för oskarp bakgrund) för att köra runt runt i en rondell så jag fick träna på att fota rörliga mål med olika slutartider.

Första försöket :)

ISO 200. Bländare auto, -F4,5 på den första och -F5,6 på de andra 2.

Slutartid 1/80
Slutartid 1/50
Slutartid 1/40

Kul att se hur rörelseoskärpan ökar i bakgrunden allteftersom slutartiden ökar (lägre tal).
 
Last edited:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
RoLLER skrev:
Jag skickade ut bärapan Mattias (tog denna bild med lågt f-tal för oskarp bakgrund) för att köra runt runt i en rondell så jag fick träna på att fota rörliga mål med olika slutartider.

Första försöket :)

ISO 200. Bländare auto, -F4,5 på den första och -F5,6 på de andra 2.

Slutartid 1/80
Slutartid 1/50
Slutartid 1/40

Kul att se hur rörelseoskärpan ökar i bakgrunden allteftersom slutartiden ökar (lägre tal).

stackaren som fick snurra runt i rOlleRdellen hela dagen :hihi haha
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
RoLLER skrev:
Jag skickade ut bärapan Mattias (tog denna bild med lågt f-tal för oskarp bakgrund) för att köra runt runt i en rondell så jag fick träna på att fota rörliga mål med olika slutartider.

Första försöket :)

ISO 200. Bländare auto, -F4,5 på den första och -F5,6 på de andra 2.

Slutartid 1/80
Slutartid 1/50
Slutartid 1/40

Kul att se hur rörelseoskärpan ökar i bakgrunden allteftersom slutartiden ökar (lägre tal).
Det är rätt. Kompisar är till för att utnyttjas.. ;). Firmabilden dessutom! Kanon!
 

MikkE

Guest
mr_rockster skrev:
Sigma har ett 70-300 objektiv (telezoom) som också har "macro-läge". Kommer inte ner riktigt till 1:1 men inte så långt ifrån. Kommer inte ihåg exakt vad det heter mer men det är helt okej och kostar inte så mycket. Kan vara något att titta på.
Jag har det. Ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 II APO Super Macro.
Funkar bra i macroläge.
APO70300macro2.JPG
 
Last edited:

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
MikkE skrev:
Jag har det. Ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 II APO Super Macro.
Funkar bra i macroläge.
Jag också. Använde det på vattendroppsbilden längre upp i tråden, och på dessa (repost):

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Det är inte något superbra objektiv (alls), men i förhållande till priset är det rätt ok. Det är dock bara 1:2 makro, men det kan ju vara kul att leka med när man inte har något riktigt makro-objektiv. Ni som har Canon och vill hålla på med makro borde se på MP-E 65mm/2.8 1-5x. 5:1 makro (eller mer, med en teleconverter)! Vid 5:1 och mer, då snackar vi NÄRA:

Nära 1
Nära 2 (Synålsspets på måttband med mm-markeringar)
Nära 3
Nära 4 7:1!

De 4 bilderna ovan är tagna med en EOS 300D och MP-E 65mm/2.8. Fotograf: Frode Aaberg
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
RoLLER skrev:
Äh! Mattias tycker det är roligt att köra bil...

För alla med Nikons D50, D70 modeller kan jag rekomendera:

Nikon D70
Learn the Nikon D70 Camera for 5 Bucks

Nikon D70 Digital Field Guide

Nikon D50
Nikon D50 Digital Field Guide

Jag är ju helt inställd på att uppgradera från D50 till D70 så jag beställde D70 boken. I annat fall får jag väl köpa en D50 bok också då...


Kalas! :banana ber att få kompletera med: http://bythom.com/
hur mycket Nikoninfo som helst.


Är det någon som är intreserad av att jag startar en blixt-tråd eller ska vi hålla allt i denna tråd?

/Peter

rerell skrev:
....snip

De 4 bilderna ovan är tagna med en EOS 300D och MP-E 65mm/2.8. Fotograf: Frode Aaberg


Fan... det här är ju hur bra som helst :) :) :) :)

det gäller att välja rätt objektiv!

/Peter

Edit: stava....
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
mr_rockster skrev:
Det finns en firmware som kallas "ryss-hacket" (ryssar som gjort det kan jag tro...) och då har jag för mig att du bl.a. får Ai Servo läget med på 300D (precis som ISO 3200 etc...). Är dock ej säker men tror det. Om du vågar testa.

Jo jag vet, en kompis kompis kör den och det funkar bra men jag törs inte. Min garanti gick ut i förra veckan så det är väl nu det börjar bli aktuellt isf :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Retep skrev:
Kalas! :banana ber att få kompletera med: http://bythom.com/
hur mycket Nikoninfo som helst.


Är det någon som är intreserad av att jag startar en blixt-tråd eller ska vi hålla allt i denna tråd?

/Peter

Det fanns en del att läsa på Bythom :brinnerup

Personligen så tycker jag att det är lättare att samla allt i en och samma tråd.
IMHO

Vad har du för kamera? Är en SB 600 bra? Jag såg att en SB 800 kostade typ 3.300:- ellet nåt liknande.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Behöver hjälp av proffs!

Jag har ETT (1) tillfälle att köpa vad jag vill från Nikon med 20% rabatt. Typiskt att jag fick reda på det 1 vecka efter att jag köpte min D50. Nåväl... Jag säger som Alanis Morisette, Is'nt it ironic, och går vidare.

Pengarna är mer eller mindre slut men nåt vill jag iaf passa på att köpa. Budgeten ligger på ca. 3.000:- (Nikonpris). Det som känns mest användbart är ett nytt objektiv. Jag vill fota bågar, djur & människor som är långt bort.

Det jag själv kommit fram till är ett AF Nikkor 70-300 f/4-5.6D eller AF Nikkor 70-300 f/4-5.6G. Ska man isf ha D eller G?

Edit: Allt som finns här kan jag köpa (NIKON)

Vad tycker ni?
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Lägger ut lite bilder som jag fotat med min 300D. Är ute efter både stativ och tele... Men det är ju så förbaskat DYRT :va

(edit) O ja just det... en blixt också.. :huvet :näsblod

RoLLER skrev:
Det jag själv kommit fram till är ett AF Nikkor 70-300 f/4-5.6D eller AF Nikkor 70-300 f/4-5.6G. Ska man isf ha D eller G?

Verkar inte G modellen vara snäppen vassare?
 

Bifogat

  • cross3.jpg
    cross3.jpg
    131.8 KB · Visningar: 91
  • isborr2.jpg
    isborr2.jpg
    124.6 KB · Visningar: 103
  • Kiruna2.jpg
    Kiruna2.jpg
    96 KB · Visningar: 81

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
RoLLER skrev:
Jag har ETT (1) tillfälle att köpa vad jag vill från Nikon med 20% rabatt. Typiskt att jag fick reda på det 1 vecka efter att jag köpte min D50. Nåväl... Jag säger som Alanis Morisette, Is'nt it ironic, och går vidare.

Pengarna är mer eller mindre slut men nåt vill jag iaf passa på att köpa. Budgeten ligger på ca. 3.000:- (Nikonpris). Det som känns mest användbart är ett nytt objektiv. Jag vill fota bågar, djur & människor som är långt bort.

Det jag själv kommit fram till är ett AF Nikkor 70-300 f/4-5.6D eller AF Nikkor 70-300 f/4-5.6G. Ska man isf ha D eller G?

Edit: Allt som finns här kan jag köpa (NIKON)

Vad tycker ni?


Om du skaffar kit-objektivet (18-70mm) till D-70:n så är du skapligt rustad på vidvinkel sidan. Den har du mer nytta av än tele, inte minst om du ska fota människor, om du inte är näshårsfetishist förstås.

D varianten skulle jag välja. G saknar bländarring, vilket iofs inte gör något på en D-70. Men det är mera manligt med ring. jag antar att det är D ED du menar? http://bythom.com/70300lens.htm

Ett "vanligt film objektiv" (analog, inte DX alltså) som detta, tecknar ut för att fylla en 35mm filmruta. En digital sensor är mindre än en filmruta och man utnyttjar då bara "mitten" på det fält objektivet tecknar ut. Det gör att man slipper undan en del av den oskärpa i hörnen som finns mer eller mindre av i ALLA objektiv. :tummenupp


Ett ofta bortgömt alternativ är det gamla hederliga normalobjektivet. (normal för 35mm film). Ett 50mm F1.8 eller F1.4 är båda grymt skarpa och ljusstarka. Dessutom otrolig kvalitet för priset. Köpes med fördel begagnat eftersom dom nya är lite plastiga. F1.8 är mest prisvärd. Perfekt brännvidd för porträtt. Kul att plåta på krogen utan blixt. :tuttar

/Peter
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Lägger till en sida med mc- bilder

http://www.actionpics.se/


I första hand Badtoy & Nitrous som fotar. Men även Dea har en del av sina bilder här. Några få från mig med
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu finns Adobe Elements 4.0 att tanka.

Alla funktioner funkar i 30 dagar. Sen behövs progget köpas/reggas.

Adobe Elements 4.0

Enjoy!

Edit: Engelsk Version. Svensk version beräknas komma denna månad.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
D är lite robustare också. Metall istället för plast här och där. Optiken ska vara exakt likadan.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tack för svaret!

Du rekomenderar alltså den här

Objektiv

Retep skrev:
Om du skaffar kit-objektivet (18-70mm) till D-70:n så är du skapligt rustad på vidvinkel sidan. Den har du mer nytta av än tele, inte minst om du ska fota människor, om du inte är näshårsfetishist förstås.

D varianten skulle jag välja. G saknar bländarring, vilket iofs inte gör något på en D-70. Men det är mera manligt med ring. jag antar att det är D ED du menar? http://bythom.com/70300lens.htm

Ett "vanligt film objektiv" (analog, inte DX alltså) som detta, tecknar ut för att fylla en 35mm filmruta. En digital sensor är mindre än en filmruta och man utnyttjar då bara "mitten" på det fält objektivet tecknar ut. Det gör att man slipper undan en del av den oskärpa i hörnen som finns mer eller mindre av i ALLA objektiv. :tummenupp


Ett ofta bortgömt alternativ är det gamla hederliga normalobjektivet. (normal för 35mm film). Ett 50mm F1.8 eller F1.4 är båda grymt skarpa och ljusstarka. Dessutom otrolig kvalitet för priset. Köpes med fördel begagnat eftersom dom nya är lite plastiga. F1.8 är mest prisvärd. Perfekt brännvidd för porträtt. Kul att plåta på krogen utan blixt. :tuttar

/Peter

rerell skrev:
D är lite robustare också. Metall istället för plast här och där. Optiken ska vara exakt likadan.

Efter ha sett dina bilder så märks det att Du är proffs på det här. Rekomenderar du också det objektivet?
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
rerell skrev:
Jag också. Använde det på vattendroppsbilden längre upp i tråden, och på dessa (repost):

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Det är inte något superbra objektiv (alls), men i förhållande till priset är det rätt ok. Det är dock bara 1:2 makro, men det kan ju vara kul att leka med när man inte har något riktigt makro-objektiv. Ni som har Canon och vill hålla på med makro borde se på MP-E 65mm/2.8 1-5x. 5:1 makro (eller mer, med en teleconverter)! Vid 5:1 och mer, då snackar vi NÄRA:

Nära 1
Nära 2 (Synålsspets på måttband med mm-markeringar)
Nära 3
Nära 4 7:1!

De 4 bilderna ovan är tagna med en EOS 300D och MP-E 65mm/2.8. Fotograf: Frode Aaberg
Det funkar väl även bra som tele fast över 200 mm ska skärpan vara "sådär" efter vad jag har LÄST iaf, har inte testat själv. Men prisvärt är det ju iallafall!. Shyssta macrobilder.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
RoLLER skrev:
Tack för svaret!

Du rekomenderar alltså den här

Objektiv


Ja, det verkar vara det objektivet. Det står ED på det. Nu har jag ingen egen erfarenhet av objektivet och kan därför inte ta något ansvar för ditt val, men det fick ju en bra recension av Tom Hogan.

/Peter
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top