Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
kajlyl skrev:
prova trycka i mitten på den runda "nintendo"knappen.. eller ändra focusläge

edit titta under 03 i costum menyn

Den runda Nintendoknappen? Det är en D50 jag har, det vet du va :)

Jag är med på "Autofocus områdes läge" Menyval 03 under "pen-fliken".

Men där går det bara att välja:
Specifikt, Dynamiskt eller närmaste motiv.

EDIT: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. Jag vet vad du menar :D:D:D

Ohhhhh vilken förlösande känsla, ungefär som att lära sig wheela!

TACK!
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Appropå RAW... vet inte om det vart uppe tidigare, men finns det ngn plugin till windows så man kan se thumbnails på RAW bilder? :confused:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Appropå diskutionen angående RAW-filerna i våra kameror...

Här finns det "Camera RAW plugins" till PS.

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Windows

Nån som vet om det funkar med Adobe Elements?

Grejar photoshop cs2 även till dig om du vill, lägg till mig på msn eller bara skicka ett pm :tummenupp


Sitter och klurar på hur man ställer in kontinuerlig autofokus på d70. Kanske redan är på, vet inte. Någon som vet hur man ställer in de?
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
grymt nice med en tråd om foto :yoparty
här är en länk på mina bilder på fotosidan.se, taget med
Olympus OM-10 och en Olympus C-370 :)

Mina Foton

Tänkte köpa mig en lite bättre kamera så småningom, för foto
är grymt kul och vill då satsa på bättre grejer :)
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Ljunghusen skrev:
Grejar photoshop cs2 även till dig om du vill, lägg till mig på msn eller bara skicka ett pm :tummenupp


Sitter och klurar på hur man ställer in kontinuerlig autofokus på d70. Kanske redan är på, vet inte. Någon som vet hur man ställer in de?
Kan inte den kameran men se om du kan hitta en knapp/menyval till c-af, sen håller du bara nere avtryckaren till hälften och siktar på ett rörligt objekt :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Grejar photoshop cs2 även till dig om du vill, lägg till mig på msn eller bara skicka ett pm :tummenupp


Sitter och klurar på hur man ställer in kontinuerlig autofokus på d70. Kanske redan är på, vet inte. Någon som vet hur man ställer in de?

Sjysst á la fair! Men jag tror jag har PS CS redan. 9.0 är det va?

Jag har en D50 men om menyerna är domsamma så trycker du på: Meny, gå till "pen-fliken", gå ner till "Autofocus", gå in där och välj AF-C.

Kom ihåg att kameran måste stå i M, A, S, el. P läget.

Pommes skrev:
Svar: JA!

System requirements
Adobe® Creative Suite 2, Photoshop® CS2, or Photoshop Elements 3.0 for Windows®

Snyggt!

Måste prova.

Jag har bara PS Elements 2.0 :(

Jag läste på Nikons supportsida att den versionen bara stödjer 8-bitars foton. v.3.0 stödjer 16 bitar dock. Vilket våra kameror fotar i.

Nån som råkar veta vart man kan "köpa" version 3.0?
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
Jag ska ner till thailand om nästan 2 veckor.. Köpte en Nikon d70 igår och vill ha ett schysst objektiv. Tänkte köpa det där nere eftersom jag förstått att det är billigare där nere... Någon som kan hjälpa en stackare i denna djungel av objektiv??

Vill ha ett objektiv som är bra för alldagsfotografering... Ha redan det objektivet som ingick i kitet och sen har jag sen tidigare ett Tamron AF 28-300/3.5-6.3 XR Aspherical (IF) Macro.
Köpte detta objektiv för ca 2 år sedan och eftersom jag inte kunde någon så litade jag på försäljaren som sa att detta var ett kanonbra objektiv... Läste nu på http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4030 att det var skit...

Verkar ju finnas lite kunskap och kompetens här på sporthoj så varför inte ta hjälp av sina hojbröder...

Några förslag??
Vill inte ha någon skitobjektiv.. Betalar hellre lite mer och får ett bra sådant...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Sjysst á la fair! Men jag tror jag har PS CS redan. 9.0 är det va?

Jag har en D50 men om menyerna är domsamma så trycker du på: Meny, gå till "pen-fliken", gå ner till "Autofocus", gå in där och välj AF-C.

Kom ihåg att kameran måste stå i M, A, S, el. P läget.



Jag har bara PS Elements 2.0 :(

Jag läste på Nikons supportsida att den versionen bara stödjer 8-bitars foton. v.3.0 stödjer 16 bitar dock. Vilket våra kameror fotar i.

Nån som råkar veta vart man kan "köpa" version 3.0?


Thx dude, de va likadant :tummenupp
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
vad är du ute efter för bränvidd? fast/zoom? macro? tele?

Stephen skrev:
Jag ska ner till thailand om nästan 2 veckor.. Köpte en Nikon d70 igår och vill ha ett schysst objektiv. Tänkte köpa det där nere eftersom jag förstått att det är billigare där nere... Någon som kan hjälpa en stackare i denna djungel av objektiv??

Vill ha ett objektiv som är bra för alldagsfotografering... Ha redan det objektivet som ingick i kitet och sen har jag sen tidigare ett Tamron AF 28-300/3.5-6.3 XR Aspherical (IF) Macro.
Köpte detta objektiv för ca 2 år sedan och eftersom jag inte kunde någon så litade jag på försäljaren som sa att detta var ett kanonbra objektiv... Läste nu på http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4030 att det var skit...

Verkar ju finnas lite kunskap och kompetens här på sporthoj så varför inte ta hjälp av sina hojbröder...

Några förslag??
Vill inte ha någon skitobjektiv.. Betalar hellre lite mer och får ett bra sådant...
???????
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
kajlyl skrev:
vad är du ute efter för bränvidd? fast/zoom? macro? tele?


???????
Jag är helt lost i denna djungel... Jag vill kunna zooma lite.. Brännvid har jag ingen aning om.... Bara ett schysst objektiv... vad är macro och vad är tele??
Jag är som sagt helt värdelös på detta... Villig att lära mig men behöver få allt förklarat för mig...
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
hur billigt är det i Thailand :va
behöver en bättre kamera :)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
okey.. då ska vi se här... du har ett kitobjektiv gissar att de är runt 35-70mm väldigt vardagligt. sen kan du få vidvinkel ca17-35 så du kan gå närmre ditt objekt eller tele 200mm plus för att kunna zooma ordentligt. Det du redan har 28-300 är ju väldigt brett, det brukar tyda på sämre kvalitet om det inte är jävligt dyrt. Macro innebär att närgränsen är väldigt liten och du kommer värkligen nära objektet, 1cm på objektet är 1cm på sensorn.. 50-100mm
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
Panos skrev:
hur billigt är det i Thailand :va
behöver en bättre kamera :)
Fick det förklarat för mig att om du ska köpa kamera så är Singapore eller Hong Kong bättre.. Hade något med skatter eller tull att göra.. Vad gäller objektiv så kunde man köpa det i Thailand eftersom det inte var alltför stor skillnad mellan Bangkok och Singapore...
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu fick jag möjlighet att kanske köpa en D70s till ett bra pris så jag undrar om nån vill köpa en 7 dagar gammal D50?

Prisidé: 6.400:-

Kan det va nåt? Skicka ett PM isf, jag åker från jobbet nu.
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Stephen skrev:
Fick det förklarat för mig att om du ska köpa kamera så är Singapore eller Hong Kong bättre.. Hade något med skatter eller tull att göra.. Vad gäller objektiv så kunde man köpa det i Thailand eftersom det inte var alltför stor skillnad mellan Bangkok och Singapore...


oki :) då kanske man ska passa på om någon ska till HongKong el Singapore
o ta hem en till mig :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
kajlyl skrev:
okey.. då ska vi se här... du har ett kitobjektiv gissar att de är runt 35-70mm väldigt vardagligt.

Det som följer med D70 e 18-70mm.

@Stephen: Objektivet du fick med räcker gött det.

Enda anledningen att köpa ett nytt som jag kan se det e om du vill fota idrottsevenemang el. djur/natur det fria och inte kan komma tillräckligt nära.

Men va f*n, det är kul med prylar! :D
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
kajlyl skrev:
okey.. då ska vi se här... du har ett kitobjektiv gissar att de är runt 35-70mm väldigt vardagligt. sen kan du få vidvinkel ca17-35 så du kan gå närmre ditt objekt eller tele 200mm plus för att kunna zooma ordentligt. Det du redan har 28-300 är ju väldigt brett, det brukar tyda på sämre kvalitet om det inte är jävligt dyrt. Macro innebär att närgränsen är väldigt liten och du kommer värkligen nära objektet, 1cm på objektet är 1cm på sensorn.. 50-100mm
Det som ingick i kitet är ett nikkor 18-70mm f3,5-4,5.
Vad kostar ett macro som är nyfsat då??
Sen vill jag ha ett som jag kan zooma med också.. Iofs vet jag inte hur stor skillnaden blir mellan ett riktigt dyrt objektiv och ett billigare för mig som är helt färsk på fotografering.. KOmmer jag se en stor skillnad eller??

KOntentan av detta är att jag behöver 2 objektiv?? Ett för att komma riktigt nära det jag ska fotta och ett för att zooma?? Eller är jag helt ute och cyklar nu??(skulle väl inte vara första gången men iaf)

Panos skrev:
oki :) då kanske man ska passa på om någon ska till HongKong el Singapore
o ta hem en till mig :)
Kan ju vara en ide.. Med då ska man nog veta vad man ska ha och hur mycket man ska betala för det... Där borta gäller djungelns lag.. Pruta tills du spyr.... :D

RoLLER skrev:
Det som följer med D70 e 18-70mm.

@Stephen: Objektivet du fick med räcker gött det.

Enda anledningen att köpa ett nytt som jag kan se det e om du vill fota idrottsevenemang el. djur/natur det fria och inte kan komma tillräckligt nära.

Men va f*n, det är kul med prylar! :D
Jag gillar ju prylar, det vet du väl... :hihi :lol :D *prylbög och stolt-smiley*
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top