Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
mr_rockster skrev:
Frågor till dig.
Vilken autofokus brukar du att använda när du fotar hojar på bana?
One Shot, Ai fokus eller Ai servo?

Och vilken ljusmätningsmetod?
Evaluerande mätning, Utsnittsmätning eller Centrumvägd genomsnittsmätning?

Och vilket 'kreativt program (kreativa zonen)' kör du mest på?
P, Tv, Av eller M

Försöker suga åt mig så mkt tips som möjligt hela tiden. :hej
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Hej!

Jag har inte läst igenom trådarna men hoppas på lite hjälp från tex Mikke.

Har hittat en kamera som heter Nikon D-50. Är den ngt att ha? Jag fotar lite naturmotiv och ska till Thailand och vill ha en "riktig" digitalkamera. Eller finns det någon i ungefär samma prisklass som är bättre? Jag vill ha den som är enklast att använda då jag hatar att läsa brochyrer.

MVH Martin
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
glenoyne skrev:
Hej!

Jag har inte läst igenom trådarna men hoppas på lite hjälp från tex Mikke.

Har hittat en kamera som heter Nikon D-50. Är den ngt att ha? Jag fotar lite naturmotiv och ska till Thailand och vill ha en "riktig" digitalkamera. Eller finns det någon i ungefär samma prisklass som är bättre? Jag vill ha den som är enklast att använda då jag hatar att läsa brochyrer.

MVH Martin

Om du inte vill lära dig att använda kameran ska du nog köpa en vanlig. En mera avancerad kamera tar inte automatiskt bättre bilder åt dig. Visst, lite bättre kvalitet kanske, men framförallt ger den dig som fotograf större kontroll.

Annars är nog en Nikon D-50 ett utmärkt val, liksom en Canon EOS 350. Det är bara att välja. Saab eller Volvo. Expressen eller Aftonbladet.

/Peter
 

MikkE

Guest
glenoyne skrev:
Hej!

Jag har inte läst igenom trådarna men hoppas på lite hjälp från tex Mikke.

Har hittat en kamera som heter Nikon D-50. Är den ngt att ha? Jag fotar lite naturmotiv och ska till Thailand och vill ha en "riktig" digitalkamera. Eller finns det någon i ungefär samma prisklass som är bättre? Jag vill ha den som är enklast att använda då jag hatar att läsa brochyrer.

MVH Martin
Gillar du inte allt för avancerade kameror kan jag rekomendera att kolla in http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=80665 :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
MikkE skrev:
Vilken autofokus brukar du att använda när du fotar hojar på bana?
One Shot, Ai fokus eller Ai servo?

Och vilken ljusmätningsmetod?
Evaluerande mätning, Utsnittsmätning eller Centrumvägd genomsnittsmätning?

Och vilket 'kreativt program (kreativa zonen)' kör du mest på?
P, Tv, Av eller M

Försöker suga åt mig så mkt tips som möjligt hela tiden. :hej

Var kan man läsa om sånt där? Vad One Shot osv är för nåt? :)
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Panorering ja. Det viktigaste av allt vid all actionfotografering! En tanke slog mig på väg hem i dag: Borde man inte få bättre resultat med en riktigt tung kamera? Eller med ett rejält plattjärn på ett par kilo i stativfästet... :) Någon som testat eller ska jag bli den första?
 

MikkE

Guest
Bara provade att leka i Capture One med lite vad-som-helst funktioner
Helvete va mkt information det är i .RAW-bilder, tyckte att mina .jpg hade mkt. Men de är bara bråkdelen, haha!
Och prorammet verkar enkelt, dock lite svårt nu i början, med så är det alltid.
Här är bara en bild som jag tog snabbt i köket och pulade lite med små-'fejdad' skugga till vänster och ljust till höger.

Denna bild är komprimerad från 3400pixlar bred med en storlek på 7Mb till 800p och 250Kb. Inga beskurningar.
IMG_8991.jpg
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare! Alltid Al Servo när jag fotar bågar (och annat som rör sig typ...). Det där AI fokus har jag nog aldrig använt mig av typ. Ska jag ta en bild på något stillastående när jag e på motortävling så brukar jag låsa fokusen med * knappen och sedan komponera om (fall jag vill göra det).

Ljusmätningsmetod.. jag kör på fyrkanten, kommer dock inte ihåg vad den heter haha...

Jag pendlar mellan Tv och AV läget hela tiden. Vill jag ha en panorering så är det bara på med Tv läget och sätta på en lämplig slutartid. Testa dig fram på slutartiden. Ta några panoreringar och titta på de i kameran, kolla på någon dekal eller liknande så den är skarp, isf har du lyckats. Använder bara lägena i "Creative Zone" för då har man lite koll på hur kamerna fungerar. Slog på "gröna fyrkanten" en gång när någon skulle provfota på en fest och märkte då att den inte ens tog i RAW, det är nog enda gången jag använt det...

- Johan

MikkE skrev:
Vilken autofokus brukar du att använda när du fotar hojar på bana?
One Shot, Ai fokus eller Ai servo?

Och vilken ljusmätningsmetod?
Evaluerande mätning, Utsnittsmätning eller Centrumvägd genomsnittsmätning?

Och vilket 'kreativt program (kreativa zonen)' kör du mest på?
P, Tv, Av eller M

Försöker suga åt mig så mkt tips som möjligt hela tiden. :hej

Min pjäs väger väl några kilo. 20D med batterigrepp och 70-200 f:2,8. Vet inte exakt hur mycket men det räcker till. Känns som det e stabilare å panorera med en sån än med en ixus iaf ;)

- Johan

Torkel skrev:
Panorering ja. Det viktigaste av allt vid all actionfotografering! En tanke slog mig på väg hem i dag: Borde man inte få bättre resultat med en riktigt tung kamera? Eller med ett rejält plattjärn på ett par kilo i stativfästet... :) Någon som testat eller ska jag bli den första?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
mr_rockster skrev:
Min pjäs väger väl några kilo. 20D med batterigrepp och 70-200 f:2,8. Vet inte exakt hur mycket men det räcker till. Känns som det e stabilare å panorera med en sån än med en ixus iaf ;)

- Johan

Den väger närmare bestämt 2419g (utan minneskort tror jag) :)

Visst är det så, vikt är inte alltid en nackdel tycker jag iaf.

Edit: med två batterier i
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Micke O skrev:
Den väger närmare bestämt 2419g (utan minneskort tror jag) :)

Visst är det så, vikt är inte alltid en nackdel tycker jag iaf.
Hehe! Varit på cyberphoto.se och plussat vikter eller? ;) (jag orkade inte göra det...)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Är lite inne på att skaffa ett fast objektiv i 200mm klassen till min D7D. Verkar dock omöjligt!? ända jag hitta var för 9000... lite väl svettigt för mig :( Har jag missat nått?

Har ett sigma 70-300, men tycker det är för slött och för kass skärpa.. 200mm passar bra för racing fotografering har jag märkt
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
kajlyl skrev:
Är lite inne på att skaffa ett fast objektiv i 200mm klassen till min D7D. Verkar dock omöjligt!? ända jag hitta var för 9000... lite väl svettigt för mig :( Har jag missat nått?

Har ett sigma 70-300, men tycker det är för slött och för kass skärpa.. 200mm passar bra för racing fotografering har jag märkt
Ingen aning faktist. Vet inte ens vilka objektiv som passar till KM kameror... Å andra sidan, fasta objektiv BRUKAR i regel vara påkostade och fina så jag tror inte att du kommer undan mycket billigare... Om du inte kan jaga begagnat...

- Johan
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
har inget emot begagnat så länge det är i bra skick.. men det verkar inte finnas mycket till marknad :(
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
RoLLER skrev:
Igår var jag och fotade lite hästar i ett ridhus. Det blev så kallt, platt, stelt och tråkigt med blixten.
Jag tycker att den inbyggda blixten i D70 suger. Antagligen är det samma på D50. Det kan ju ha något att göra med mina färdigheter (att jag inte klarar att använda den rätt), men men. Jag skaffade en extern blixt (SB-800) och en ny värld öppnade sig. Fattar inte hur jag klarade mig utan den innan (speciellt inomhus). Försök få låna en SB-600 eller SB-800 och testa lite.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
rerell skrev:
Jag tycker att den inbyggda blixten i D70 suger. Antagligen är det samma på D50. Det kan ju ha något att göra med mina färdigheter (att jag inte klarar att använda den rätt), men men. Jag skaffade en extern blixt (SB-800) och en ny värld öppnade sig. Fattar inte hur jag klarade mig utan den innan (speciellt inomhus). Försök få låna en SB-600 eller SB-800 och testa lite.
VARNING VARNING, HÄR KOMMER EN VARNING!!!

Prova INTE massa nya, fina, dyra prylar om du inte har pengar så du kan köpa en med en gång. Tycker du det funkar med den interna blixten och inte har några pengar liggandes till extern blixt så testa ingen, du kommer vilja ha en. Detsamma gäller dyra objektiv etc.

Jag började fota för ett år sen med en beggad 10D och två skräpobjektiv och vart nöjd men nu är jag uppe i +50 000:- i kameragrejjer.. huga..

- Johan
 

MikkE

Guest
mr_rockster skrev:
Jag började fota för ett år sen med en beggad 10D och två skräpobjektiv och vart nöjd men nu är jag uppe i +50 000:- i kameragrejjer.. huga..

- Johan
Är det med tillbehör också? Jisses va stålar.
Jag ligger på stadiga 14-15000 för min canon med extra objektiv. och om vi ska börja snacka om alla filmkameror och tillbehör kommer jag nog sluta att fota :brinnerup
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
mr_rockster skrev:
Hehe! Varit på cyberphoto.se och plussat vikter eller? ;) (jag orkade inte göra det...)

dpreview och Cyberphoto faktiskt :)




Hmm, jag är visst uppe i drygt 19 papp nu. Då har jag inte räknat in allt annat det drar med sig, som t ex att man blev "tvungen" att köpa en bättre monitor osv :jisses
 
Last edited:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
rerell skrev:
Jag tycker att den inbyggda blixten i D70 suger. Antagligen är det samma på D50. Det kan ju ha något att göra med mina färdigheter (att jag inte klarar att använda den rätt), men men. Jag skaffade en extern blixt (SB-800) och en ny värld öppnade sig. Fattar inte hur jag klarade mig utan den innan (speciellt inomhus). Försök få låna en SB-600 eller SB-800 och testa lite.

Den inbyggda blixten är toppen för att man alltid har den med. Den duger bra till upplättning. :7peta

Fast SB-800 med sin zoom funktion är grym. Man kan peka den bakåt inomhus och den ger ändå tillräckligt med ljus. Den trådlösa funktionen fungerar kalas. Finns på SB-600 också. Dyra, men värda varenda krona.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
mr_rockster skrev:
...

Står du 1m ifrån ett fordon som kör i 200 med ett vidvinkelobjektiv så får du nog räkna med kanske 1/1000 (taget helt från luften) och ändå få panorering, om det däremot är en snigel du ska fota så kanske du behöver flera min för att få en panorering (i teorin, är nog omöjligt i praktiken).

Jag ställer in kameran så att jag sätter en viss slutartid och sedan så väljer den bländare efter ljuset så bilden blir rätt exponerad.

...

En bild med slutartid på 1/200:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=476668&target=_blank

och en med 1/80:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=411870&target=_blank

- Johan
J-vlar vilka bilder! :tummenupp Du har upplyst mig, helt klart att det går att panorera med "långa" slutartider. En av fotograferingens grundtips gäller i alla fall fortfarande, gå närmre än vad man tror... Slöhet och mycket brännvidd är sämre, får satsa lite mer seriöst nästa år...
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
HansJ skrev:
J-vlar vilka bilder! :tummenupp Du har upplyst mig, helt klart att det går att panorera med "långa" slutartider. En av fotograferingens grundtips gäller i alla fall fortfarande, gå närmre än vad man tror... Slöhet och mycket brännvidd är sämre, får satsa lite mer seriöst nästa år...
Tack så mycket! Man ska alltid gå så nära som bara går (helst lite närmre). Trodde jag skulle bli överkörd några gånger när jag fotade enduro i helgen ;). Alltid kul att leka med vidvinkel å så vid motorsportfoto.

- Johan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top