Jag checkade min blixt och man gjorde som du sa... Bara stälde in -1 eller vilket tal man ville ha. Då blir det alltså understödsblixt? Sen kunde man ställa in WB (whitebalance), mfl funtioner. Det finns för mycket att ställa in. Jag blir mest stressad av alla funktioner såhär i början innan man har fått koll på dom.
Jag vet att jag har läst om c-af... OM jag nu kommer ihåg rätt så innebar det att kamera fortlöpande ställer in focus allteftersom "målet" rör på sig när knappen e halvvägs nedtryckt. Och det gör D50'n. Det gör den inte i dom andra autolägena dock. Då låser den focus!
Kan C-AF stå fför "Continous Autofocus" månne?
Du verkar minst sagt veta vad du snackar om här! Tell us more tell us more!!!
Jag vet att jag har läst om c-af... OM jag nu kommer ihåg rätt så innebar det att kamera fortlöpande ställer in focus allteftersom "målet" rör på sig när knappen e halvvägs nedtryckt. Och det gör D50'n. Det gör den inte i dom andra autolägena dock. Då låser den focus!
Kan C-AF stå fför "Continous Autofocus" månne?
Du verkar minst sagt veta vad du snackar om här! Tell us more tell us more!!!
Mookie skrev:Du ställer in din blixt på att slå ett steg under allmänljustet.
Om man ska göra det den gamla hederliga manuella vägen så går det till enligt följande:
Ponera att du ska plåta en häst utomhus och din ljusmätare ger dig f8/125 200iso, du ställer då in din kamera på f8/125,200iso och din blixt på f11/125 200iso, den lyser ett steg mindre än allmänljuset.
På moderna blixtar så ställer man helt sonika in den på att slå på -1 så är saken biff.
När jag skriver "slå" så menas det att när blixten blixtrar. Det finns massor av kul yrkesutryck att svänga sig med om man vill verka insatt och kunnig.
Vad "sportläget" på en kamera egentligen är är att kameran ställer in minsta möjliga bländare utan att underexponera för att få en så kort tid som möjligt och på det sättet "frysa" rörelsen i ögonblicket. Om jag ska läsa lite mellan raderna på Rollers inlägg så verkar det som att d50 även ställer in följande af (c-af). Vissa kameror kopplar iom till c-af när du slår över till sportläge, på andra får man göra det manuellt.