Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
mr_rockster skrev:
För alla som vill fota i RAW, både Nikon och Canon ägare. Testa Phase One:s Capture One. Finns att ladda ner en gratis demoversion (capture one LE) på www.captureone.com . Den ÖVERLÄGSET bästa RAW konverteraren om du frågar mig...

Det vore ju grymt bra att slippa betala för ett Nikonprogram och känna sig knu**ad. Men vad är det egentligen man ska tanka här?

http://www.phaseone.com/Content/Downloads/Software Archive 3/COArchiveWin.aspx
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Halllåp grabbar (och tjejer?)!

Nu är det såhär att jag lär ha en kamera att fota skoteråkning med i vinter...
Har alltid fotat med Nikon, så jag har inte så himla mycket att jämföra med.

Just nu lutar det åt att min budget ligger i ungefär "D50"-klassen.. Men, vad är det som skiljer den mot D70:n? Är den värd de extra kronorna?

Använde en gammal D1:a för två vintras sen, den smed verkligen.. bara att kasta upp kameran och trycka av, så blev det (oftast) schyssta bilder! ;)
Kan man köpa en begagnad sån tror ni? Priser typ?


Hittade en gammal mapp med bilder från en foto-session, skickar upp ett par här för skojs skull :tungan

Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.
Bild 4.
Bild 5.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
mr_rockster skrev:
Tjenare. Jepps. Grejjen är det att man sätter fokus på t.ex mittenpunkten och sedan så följer man objektet med fokuspunkten. Slutartiden som funkar beror på 100 olika saker ;). Hur duktig man är, hur fort prylen åker, hur nära du står och med vilken brännvidd etc. Står du 1m ifrån ett fordon som kör i 200 med ett vidvinkelobjektiv så får du nog räkna med kanske 1/1000 (taget helt från luften) och ändå få panorering, om det däremot är en snigel du ska fota så kanske du behöver flera min för att få en panorering (i teorin, är nog omöjligt i praktiken).

Jag ställer in kameran så att jag sätter en viss slutartid och sedan så väljer den bländare efter ljuset så bilden blir rätt exponerad.

Gå ut på vägen och fota bilar och panorera nu. Testa med olika slutartider och så och se vad som passar. För att undvika ett vanligt nybörjarfel så ska jag ge dig ett tips. Innan du tar första kortet, se till så att du har rätt brännvid inställt (eftersom bilen kommer närmare dig när den är rakt framför så du får med hela bilen). Sedan kan du testa att hålla avtryckaren halvvägs nere och följa med lite bilar. Sikta med mittpunkten på t.ex dörrhandtaget och försök följa. När du sedan ska fota så börja med att följa bilen en bit innan det är dags att trycka av och följ gärna med en bit efter också, brukar bli enklare då.

En bild med slutartid på 1/200:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=476668&target=_blank

och en med 1/80:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=411870&target=_blank

- Johan

Otroligt bra kort du lyckats med måste jag säga.

Jag var ute och skulle fota galloperande hästar i förrgår. Det kommer ju att bli en "Piece of cake" med Sportinställningen trodde jag. Men där gick jag bet, jag fick inte ett enda bra kort med skärpa.

Jag tittade aldrig på vad kameran själv valde för inställning dumt nog. Nu ska jag testa att labba med S-läget istället och välja slutartid själv.

Det är ju lite småmörkt på kvällarna såhär års. Vad tror ni om att höja ISO-talet en del? Det verkar som att kameran helst vill använda ISO 200 mest hela tiden tycker jag.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
RoLLER skrev:
Otroligt bra kort du lyckats med måste jag säga.

Jag var ute och skulle fota galloperande hästar i förrgår. Det kommer ju att bli en "Piece of cake" med Sportinställningen trodde jag. Men där gick jag bet, jag fick inte ett enda bra kort med skärpa.

Jag tittade aldrig på vad kameran själv valde för inställning dumt nog. Nu ska jag testa att labba med S-läget istället och välja slutartid själv.

Det är ju lite småmörkt på kvällarna såhär års. Vad tror ni om att höja ISO-talet en del? Det verkar som att kameran helst vill använda ISO 200 mest hela tiden tycker jag.

Precis, testa högre ISO. Det kan bli brusiga bilder men det finns program som fixar till det.
http://www.neatimage.com/
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
RoLLER skrev:
Det vore ju grymt bra att slippa betala för ett Nikonprogram och känna sig knu**ad. Men vad är det egentligen man ska tanka här?

http://www.phaseone.com/Content/Downloads/Software Archive 3/COArchiveWin.aspx
Den här kan du ladda hem:

Capture One SE Windows 3.6
English, French, Italian, German, Czech, Spanish, Japanese and Chinese (simplified) available for download

Released on 2005-17-1
This is the last version of SE

- Johan

RoLLER skrev:
Otroligt bra kort du lyckats med måste jag säga.

Jag var ute och skulle fota galloperande hästar i förrgår. Det kommer ju att bli en "Piece of cake" med Sportinställningen trodde jag. Men där gick jag bet, jag fick inte ett enda bra kort med skärpa.

Jag tittade aldrig på vad kameran själv valde för inställning dumt nog. Nu ska jag testa att labba med S-läget istället och välja slutartid själv.

Det är ju lite småmörkt på kvällarna såhär års. Vad tror ni om att höja ISO-talet en del? Det verkar som att kameran helst vill använda ISO 200 mest hela tiden tycker jag.

Tackar tackar!

Ställ istället in kameran så du kan välja bländare. Välj största bländare (minsta värdet på kameran) och kolla vad du får för slutartider. Blir slutartiderna för långa så kan du ställa upp ISO talet lite. Så skulle jag ha gjort iaf ;)

- Johan
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
råller skrev:
Otroligt bra kort du lyckats med måste jag säga.

Jag var ute och skulle fota galloperande hästar i förrgår. Det kommer ju att bli en "Piece of cake" med Sportinställningen trodde jag. Men där gick jag bet, jag fick inte ett enda bra kort med skärpa.

Jag tittade aldrig på vad kameran själv valde för inställning dumt nog. Nu ska jag testa att labba med S-läget istället och välja slutartid själv.
Om du kollar egenskaperna för en bild du tog så finns allt med där t.o.m. vilken zoom bilden togs med...
Tips skippa alla förvalslägen som sport/porträtt och börja leka i de manuella lägena istället, det är ändå där du kommer jobba efter ett litet tag :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
mr_rockster skrev:
Den här kan du ladda hem:

Capture One SE Windows 3.6
English, French, Italian, German, Czech, Spanish, Japanese and Chinese (simplified) available for download

Released on 2005-17-1
This is the last version of SE

- Johan



Tackar tackar!

Ställ istället in kameran så du kan välja bländare. Välj största bländare (minsta värdet på kameran) och kolla vad du får för slutartider. Blir slutartiderna för långa så kan du ställa upp ISO talet lite. Så skulle jag ha gjort iaf ;)

- Johan

Ahhhh, man kan gå den vägen också ja.

Men om det nu skulle vara tillräckligt ljust. Då är det väl bara att ställa in slutaren på 1/60 el. 1/80 och kolla så det inte står "LO" i.... (ja va f*n hette DET nu igen då) fönstret som anger bländaren.

Nu har jag 2 newbie frågor igen.

1. När ni pratar om att panorera, vad är det exakt ni gör då. Är det så enkelt att ni kikar runt i sökaren :)

2. När ni pratar om brännvidd, vad pratar ni om då? Är det hur mycket man har zoomat?

Ska jag skämmas nu?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
skoteridioten skrev:
Halllåp grabbar (och tjejer?)!

Nu är det såhär att jag lär ha en kamera att fota skoteråkning med i vinter...
Har alltid fotat med Nikon, så jag har inte så himla mycket att jämföra med.

Just nu lutar det åt att min budget ligger i ungefär "D50"-klassen.. Men, vad är det som skiljer den mot D70:n? Är den värd de extra kronorna?

Använde en gammal D1:a för två vintras sen, den smed verkligen.. bara att kasta upp kameran och trycka av, så blev det (oftast) schyssta bilder! ;)
Kan man köpa en begagnad sån tror ni? Priser typ?


Hittade en gammal mapp med bilder från en foto-session, skickar upp ett par här för skojs skull :tungan

Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.
Bild 4.
Bild 5.

Ruskigt sjyssta bilder Skoterfreak!

Enligt Kameradoktorn så är D50 & D70 i grund och botten samma kamera. Och det blir precis lika bra bilder oavsett vilken du väljer.

Det jag vet utantill är att:
D50 vs D70
Min. slutartid
1/4000 vs 1/8000
Foton per sekund:
2,5 vs 3,0

Osså tror jag att du får ett vassa objektiv i D70 kitet. Det sitter lite fler knappar på D70'n. Fråga mig inte vad dom gör. D50 har så jobbigt mycket funktioner och inställningar att man blir cäpä ändå. Annars är jag osäker på om det skiljer nåt mer, men det kan nog nån D70-ägare svara på.

http://www.scandinavianphoto.se/ har kampanj på den och säljer ett kit för 7.295:-

Vad är en D1'a föressten?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
RoLLER skrev:
Ahhhh, man kan gå den vägen också ja.

Men om det nu skulle vara tillräckligt ljust. Då är det väl bara att ställa in slutaren på 1/60 el. 1/80 och kolla så det inte står "LO" i.... (ja va f*n hette DET nu igen då) fönstret som anger bländaren.

Nu har jag 2 newbie frågor igen.

1. När ni pratar om att panorera, vad är det exakt ni gör då. Är det så enkelt att ni kikar runt i sökaren :)

2. När ni pratar om brännvidd, vad pratar ni om då? Är det hur mycket man har zoomat?

Ska jag skämmas nu?
Panorera, följer med det rörliga objektet med sökaren. Det svåra är att få flyt i rörelsen, och att inte sluta vrida på dig när du trycker av. Som med rådjursjakt mao. I teorin blir objektet skarpt och bakgrunden fartsuddig, om man inte har för kort slutartid. När du ändå håller på att labba, testa att i stället hålla kameran stilla och tryck av när objektet är mitt framför, resultatet blir suddigt objekt och skarp bakgrund. Kan bli stiligt oxå, men svårt som attan att tima rätt...

Brännvidd är precis som du säger "hur mycket man zoomat". Ett 50 mm objektiv har 50 mm brännvidd osv. Det luriga är att vissa kameratillverkare börjar gå över från den analoga brännvidden, till att ange den digitala brännvidden. Det ger helt andra värden, jmf min Nikon, har 8,9-89 mm enl "digital standard", men motsvarar 35-350 i den gamla världen...
/Hasse
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
glenoyne skrev:
Hej!

Jag har inte läst igenom trådarna men hoppas på lite hjälp från tex Mikke.

Har hittat en kamera som heter Nikon D-50. Är den ngt att ha? Jag fotar lite naturmotiv och ska till Thailand och vill ha en "riktig" digitalkamera. Eller finns det någon i ungefär samma prisklass som är bättre? Jag vill ha den som är enklast att använda då jag hatar att läsa brochyrer.

MVH Martin

Canon Powershot S2.
Kanonkamera. AA batterier osv. Har skrivit lite om den i Mikkes kamera tråd.
Köpte den för några månader sedan efter att ha skummat över marknaden för 5000krs kameror. Ska du ha något bättre lägger du dubbla pengarna + några tusen för objektiv.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag TROR att du får svårt att få en skarp bild mpå 1/60 - 1/80 om du ska fota hästar som springer å rör sig. Kan du panorera så kanske det kan bli okej men det e inte lätt å panorera hästar å grejjer å få till det. eftersom kropp å ben å ryttare å så rör sig olika. Det går självklart att få det skitläckert men det är svårt att få det bra. Prova först att ställa stor blänare (litet värde) och se vad du får för slutartider. Det är mitt tips iaf... Ljuset BRUKAR vara ett problem i ridhus så ställ upp ISO talet med och försök få in så mycket ljus som möjligt. Man ska ju alltså försöka få så korta slutartider som möjligt för att få en skarp bild (nåja iaf tillräckligt korta) och försöka få så lågt iso tal som möjligt för att slippa bruset. Kort skärpedjup däremot kan vara snyggt (vilket brus och viss oskärpa också kan men glöm det nu...). För att göra denna texten kort (och ta allt med en nypa salt).

Ridhus = mörkt
Högst iso = mycket brus = fult
Lång slutartid = oskarpa bilder = fult
Stor bländaröppning (lågt värde) = oskarp bakgrund + kortare slutartid = snyggt

Därför bör du ha bländaren öppen max och sedan höja upp isot så mycket så bilderna blir skarpa, men inte mer. Testa att ta 10 bilder med en slutartid och dra sedan upp den och ta 10 bilder med lite kortare och sedan 10 bilder till med ännu kortare (får alltså förmodeligen höja isot för att få kortare slutartider) etc. så märker du sedan när bilderna blir skarpa.

1: Jag skrev lite om hur jag gick tillväga tidigare i tråden men det går i korthet till så att man följer objektet man ska fota med kameran (genom att titta i sökaren) och har lite längre slutartid. Då är objektet (t.ex. motorcykeln) i mitten på sökaren (=på samma ställe på sensorn) hela tiden medans bakgrunden rör sig. Därför blir bågen skarp och bakgrunden oskarp.

2: Brännvidd är din zoom kan man säga (för att förklara). Har du t.ex. ett zoomobjektiv på 18-55 mm så är brännvidden 18-55mm. Har du ett 75-300 mm så är brännvidden 75-300 mm. Har du alltså ett fast 200mm objektiv så har du ett objektiv med bränvidden 200 mm..

Du ska alltid skämmas, det har inte med frågorna du ställer att göra.. ;). .kojja bara.

Hoppas det klarnar ;)

- Johan

RoLLER skrev:
Ahhhh, man kan gå den vägen också ja.

Men om det nu skulle vara tillräckligt ljust. Då är det väl bara att ställa in slutaren på 1/60 el. 1/80 och kolla så det inte står "LO" i.... (ja va f*n hette DET nu igen då) fönstret som anger bländaren.

Nu har jag 2 newbie frågor igen.

1. När ni pratar om att panorera, vad är det exakt ni gör då. Är det så enkelt att ni kikar runt i sökaren :)

2. När ni pratar om brännvidd, vad pratar ni om då? Är det hur mycket man har zoomat?

Ska jag skämmas nu?
 

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Har suttit o följt den här tråden ett tag nu och blir mer o mer sugen på att köpa en systemkamera. Hade tidigare en dimage a1, som jag tyckte var riktigt bra - inte för att jag lärde mig den kameran särskilt väl tyvärr... så jag sålde den och nu har jag en liten snik-kamera istället.

Problemet tyckte jag iallafall var att den var lite för stor att bära med sig hela tiden. Det jag saknade mest var en smidig typ av väska jag kommer ihåg att farsan hade till sina systemkameror - nåt slags skinnfodral som skyddade kameran, med en uppknäppningsbar "flärp" över objektivet...

Nån som kommer ihåg sånt? Finns det nåt liknande till systemkameror typ D50?

En till fråga, nån som köpt sin kamera utomlands? Ska till Dubai med jobbet snart, har hört att elektronik är billigare där, frågan är hur mycket???

//Mattias
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Detta är ganska typiskt när man fotar folk t.ex på en tågstation, tunnelbanestation, busstation etc. Man ser folket som sitter och väntar på bussen och bussen kommer precis å man fotar innan den har stannat. Eller att ett tåg åker förbi folket som sitter där, eller att dte åker förbi bommar där bilar står och väntar etc. Man ser då att tåget rör sig. Har man för kort slutartid då så ser det ut som om det står stilla.

- Johan

HansJ skrev:
När du ändå håller på att labba, testa att i stället hålla kameran stilla och tryck av när objektet är mitt framför, resultatet blir suddigt objekt och skarp bakgrund. Kan bli stiligt oxå, men svårt som attan att tima rätt...
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
RoLLER skrev:
Ahhhh, man kan gå den vägen också ja.

Men om det nu skulle vara tillräckligt ljust. Då är det väl bara att ställa in slutaren på 1/60 el. 1/80 och kolla så det inte står "LO" i.... (ja va f*n hette DET nu igen då) fönstret som anger bländaren.

Nu har jag 2 newbie frågor igen.

1. När ni pratar om att panorera, vad är det exakt ni gör då. Är det så enkelt att ni kikar runt i sökaren :)

2. När ni pratar om brännvidd, vad pratar ni om då? Är det hur mycket man har zoomat?

Ska jag skämmas nu?

1. Stå lagom bredbent längsmed motivets tänkta färdväg, håll kameran stadigt med armbågarna nära kroppen, börja följ motivet långt innan du tänkt ta bilden (så tidigt du kan) - vrid överkroppen vid midjan, tryck av när du har motivet där du vill ha det men fortsätt följa det även efter avtrycket.

Ställ dig vid en trafikerad väg och träna på bilar. Dock brukar många tro att det är en hastighetskontroll :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tack för en bra förklaring, Tack till HansJ också.

Jodå det klarnar faktiskt. Men det e så mycket att tänka på såhär i början att man blir helt matt. Men det är superkul att lära sig!

Jag kan passa på att tipsa alla D50 & D70 ägare att Nikon bjuder på ett seminarium på Palace Hotel den 1'a November.

http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?tid=3857



mr_rockster skrev:
Jag TROR att du får svårt att få en skarp bild mpå 1/60 - 1/80 om du ska fota hästar som springer å rör sig. Kan du panorera så kanske det kan bli okej men det e inte lätt å panorera hästar å grejjer å få till det. eftersom kropp å ben å ryttare å så rör sig olika. Det går självklart att få det skitläckert men det är svårt att få det bra. Prova först att ställa stor blänare (litet värde) och se vad du får för slutartider. Det är mitt tips iaf... Ljuset BRUKAR vara ett problem i ridhus så ställ upp ISO talet med och försök få in så mycket ljus som möjligt. Man ska ju alltså försöka få så korta slutartider som möjligt för att få en skarp bild (nåja iaf tillräckligt korta) och försöka få så lågt iso tal som möjligt för att slippa bruset. Kort skärpedjup däremot kan vara snyggt (vilket brus och viss oskärpa också kan men glöm det nu...). För att göra denna texten kort (och ta allt med en nypa salt).

Ridhus = mörkt
Högst iso = mycket brus = fult
Lång slutartid = oskarpa bilder = fult
Stor bländaröppning (lågt värde) = oskarp bakgrund + kortare slutartid = snyggt

Därför bör du ha bländaren öppen max och sedan höja upp isot så mycket så bilderna blir skarpa, men inte mer. Testa att ta 10 bilder med en slutartid och dra sedan upp den och ta 10 bilder med lite kortare och sedan 10 bilder till med ännu kortare (får alltså förmodeligen höja isot för att få kortare slutartider) etc. så märker du sedan när bilderna blir skarpa.

1: Jag skrev lite om hur jag gick tillväga tidigare i tråden men det går i korthet till så att man följer objektet man ska fota med kameran (genom att titta i sökaren) och har lite längre slutartid. Då är objektet (t.ex. motorcykeln) i mitten på sökaren (=på samma ställe på sensorn) hela tiden medans bakgrunden rör sig. Därför blir bågen skarp och bakgrunden oskarp.

2: Brännvidd är din zoom kan man säga (för att förklara). Har du t.ex. ett zoomobjektiv på 18-55 mm så är brännvidden 18-55mm. Har du ett 75-300 mm så är brännvidden 75-300 mm. Har du alltså ett fast 200mm objektiv så har du ett objektiv med bränvidden 200 mm..

Du ska alltid skämmas, det har inte med frågorna du ställer att göra.. ;). .kojja bara.

Hoppas det klarnar ;)

- Johan
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Vassegooo... Fråga på bara, jag ska göra vad jag kan för att förklara... ;)

- Johan

RoLLER skrev:
Tack för en bra förklaring, Tack till HansJ också.

Jodå det klarnar faktiskt. Men det e så mycket att tänka på såhär i början att man blir helt matt. Men det är superkul att lära sig!

Jag kan passa på att tipsa alla D50 & D70 ägare att Nikon bjuder på ett seminarium på Palace Hotel den 1'a November.

http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?tid=3857
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
mr_rockster skrev:
Vassegooo... Fråga på bara, jag ska göra vad jag kan för att förklara... ;)

- Johan

Som sagt var... Det är mycket saker man kan ställa in. Nu känner kameran av focus enligt min illustrering.

o O o


Alltså det lilla o'et till höger och inte i mitten som jag vill :( Och jag hittar inte hur jag ska fixa till det.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
prova trycka i mitten på den runda "nintendo"knappen.. eller ändra focusläge

edit titta under 03 i costum menyn
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top