Diskutera Digital Fotografering här

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Macro finns från 2-3000 till hur dyrt som hälst! se bara till att det är 1:1 och inte nå fusk :p

iom att du har ett 300mm så har du bra tele redan men det finns klart både med bättre bränvid och kvalitet om du vill bränna mer pengar

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
kajlyl skrev:
Macro finns från 2-3000 till hur dyrt som hälst! se bara till att det är 1:1 och inte nå fusk :p

iom att du har ett 300mm så har du bra tele redan men det finns klart både med bättre bränvid och kvalitet om du vill bränna mer pengar
Kanon.. Stort tack för hjälpen... Ska kolla där nere på priser...
Jag kommer säkert terrorisera allt och alla i denna tråd med mina frågor men som sagt.. har funnit något nytt jag tycker är kul och vill som sagt lära mig mer om detta..

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Stephen skrev:
Kanon.. Stort tack för hjälpen... Ska kolla där nere på priser...
Jag kommer säkert terrorisera allt och alla i denna tråd med mina frågor men som sagt.. har funnit något nytt jag tycker är kul och vill som sagt lära mig mer om detta..

...det är du inte ensammen om..''funnit nåt kul att hålla på med'' :)
jag tycker det är grymt roligt o bara dra ut med hunden i skogen eller
vad som helst med kameran i handen :banana

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12

kinnekulle foto

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
-
Mookie skrev:
Stämmer faktiskt bra det där om man tolkar det på rätt sätt. Jag som jobbar med att plåta sport skulle inte klara mitt jobb med en zoom då zoomar helt enkelt inte hinner med att fokusera.

:va Det där får du gärna utveckla lite mera?

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Här är en bra sida för de som inte riktigt har kläm på sammanhanget mellan bländare och slutare. En liten simulator där man kan ställa in olika bländarsteg (aperture/f-stop) och slutarhastighet (shutter) och se på resultatet. Man ser väldigt tydligt hur skärpedjupet förändras vid olika bländarsteg, och hur man kompenserar åt det ena eller andra hållet för att ändra skärpedjupet, men behålla ljuset.

http://www.photonhead.com/simcam/shutteraperture.php

EDIT: samanhanget?

Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ljunghusen skrev:
Ni som fotar RR, cross osv. Kör ni med c-af på?

Nej, tyvärr inte. På 300D får man bara c-af om man väljer sportläget och då är man låst till sRGB och ISO400 - inte bra. Missar ganska många bilder därför men försöker bl a förfokusera för att kompensera lite :-(

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Okey, tack för svaren!

Ska bli kul och se ifall autofokusen hänger med när man fotar hojar i högre hastigheter, eller om man helt enkelt får veva manuellt. Går säkert att få bra bilder på så sätt, även om de är svårare?

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Fick till den här i lördags.. Inte jättebra skärpa, men det va trots allt första timmen med kameran :)

1/125 Autofokus (ej kontinuerlig)

eqyozn.jpg

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
Ett par små frågor som någon kanske kan hjälpa mig med..
1.Hur kommer man så nära så på bilden här nedan??

2.Vad är en teleconverter och vad används den till??
3.Vad har man olika filter till?? har sett lite här och var att de har filter till salu men jag undrar vad dessa används till..
4. Skillnad mellan fasta objektiv och zoom?? Fördelar och nackdelar??

Bilden är tagen av rerell här på forumet

Bifogat

• 1435.jpg
    1435.jpg
    60.6 KB · Visningar: 87
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Stephen skrev:
Ett par små frågor som någon kanske kan hjälpa mig med..
1.Hur kommer man så nära så på bilden här nedan??

2.Vad är en teleconverter och vad används den till??
3.Vad har man olika filter till?? har sett lite här och var att de har filter till salu men jag undrar vad dessa används till..
4. Skillnad mellan fasta objektiv och zoom?? Fördelar och nackdelar??

Bilden är tagen av rerell här på forumet
1, Hur nära man kommer beror på objektivets begränsningar, men många objektiv har ett "macro"-läge, som gör att man kan få skärpa på korta avstånd.
2, Teleconverter används för att förlänga ett objektivs brännvidd, exempelvis en 1,6 X TC gör att ett 50mm objektiv får ca 80 mm brännvidd. Använder man en TC så försämras ljuskänsligheten, dvs man behöver mer ljus för samma bild och man kan få optiska förvrängningar. Finns även vidvinkel-converters som gör samma sak fast tvärtom.
3, Oj, finns många olika filter, kan inte alla. En av anledningarna att ha filter på är för att skydda objektivet (!). Jag själv har alltid ett UV-filter på. Det tar bort UV-strålning, och ska i praktiken ta bort lite av överflödet av blå toner en solig molnfri dag, och ge lite bättre skärpa. Det jag märker mest är att det skyddar objektivet, och att det inte påverkar bilden nämnvärt...
Näst vanligast är polarisationsfilter. De "ordnar" upp ljusstrålarna, så att blänk från vattenytor, fönsterglas etc kan elimineras. Sen finns det som sagt en uppsjö av filter som lägger till effekter, färgtoner etc. I dag kan dock många av de effekterna läggas på bilderna i efterhand i exvis PS. Ett filter stjäl nästan alltid ljus...
4, Tja, zoom kan zoomas, dvs har ingen fast brännvidd som ett fast objektiv har. I praktiken, ett zoom-objektiv ersätter flera fasta objektiv. Praktiskt, ja, men nackdelarna är att det oftast är sämre prestanda (ljuskänslighet, optiska fel etc) på zoom-objektiv jmf med fasta objektiv. Å andra sidan, med ett zoom-objektiv minskar risken att smutsa ned kamerans inre, eftersom man inte behöver byta objektiv så ofta.
/Hasse

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
rerell skrev:
Här är en bra sida för de som inte riktigt har kläm på samanhanget mellan bländare och slutare. En liten simulator där man kan ställa in olika bländarsteg (aperture/f-stop) och slutarhastighet (shutter) och se på resultatet. Man ser väldigt tydligt hur skärpedjupet förändras vid olika bländarsteg, och hur man kompenserar åt det ena eller andra hållet för att ändra skärpedjupet, men behålla ljuset.

http://www.photonhead.com/simcam/shutteraperture.php

Sjukt bra! :tummenupp

Jag såg nån liknande sida som visade det här med brännvidd också.

Ljunghusen skrev:
Fick till den här i lördags.. Inte jättebra skärpa, men det va trots allt första timmen med kameran :)

eqyozn.jpg

I'm impressed iom att vi e lika n00bs båda 2 :D

Min häst-session jag fotade blev bara pannkaka! :( Men jag vet vad jag gjorde fel och tack vare foto-gurusarna här vet jag hur jag ska åtgärda det.

Längtar till nästa Photo Shoot-Out Session 2k5 :yoparty (det lät ballt)

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ROLLER: Hur har D50:n fungerat för dig? :) Dags att köpa lite
bättre kamera och undrar lite hur den är o så :tummenupp

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
RoLLER skrev:
Nu fick jag möjlighet att kanske köpa en D70s till ett bra pris så jag undrar om nån vill köpa en 7 dagar gammal D50?

Prisidé: 6.400:-

Kan det va nåt? Skicka ett PM isf, jag åker från jobbet nu.
Haha! Nu börjar det arta sig! Efter en vecka redan så börjar han byta upp sig ;)... Vänta du bara, det här kommer å bli dyrt...

Stephen skrev:
Det som ingick i kitet är ett nikkor 18-70mm f3,5-4,5.
Vad kostar ett macro som är nyfsat då??
Sen vill jag ha ett som jag kan zooma med också.. Iofs vet jag inte hur stor skillnaden blir mellan ett riktigt dyrt objektiv och ett billigare för mig som är helt färsk på fotografering.. KOmmer jag se en stor skillnad eller??

KOntentan av detta är att jag behöver 2 objektiv?? Ett för att komma riktigt nära det jag ska fotta och ett för att zooma?? Eller är jag helt ute och cyklar nu??(skulle väl inte vara första gången men iaf)

Kan ju vara en ide.. Med då ska man nog veta vad man ska ha och hur mycket man ska betala för det... Där borta gäller djungelns lag.. Pruta tills du spyr.... :D

Jag gillar ju prylar, det vet du väl... :hihi :lol :D *prylbög och stolt-smiley*
Sigma har ett 70-300 objektiv (telezoom) som också har "macro-läge". Kommer inte ner riktigt till 1:1 men inte så långt ifrån. Kommer inte ihåg exakt vad det heter mer men det är helt okej och kostar inte så mycket. Kan vara något att titta på.

Ljunghusen skrev:
Ni som fotar RR, cross osv. Kör ni med c-af på?
Ja, det är det enda som gäller... Eller manuellt om man är jäklig på det (eller det räcker med att man är jäkligare på det än vad objektivet i sig är om man kör af ;))

Micke O skrev:
Nej, tyvärr inte. På 300D får man bara c-af om man väljer sportläget och då är man låst till sRGB och ISO400 - inte bra. Missar ganska många bilder därför men försöker bl a förfokusera för att kompensera lite :-(
Det finns en firmware som kallas "ryss-hacket" (ryssar som gjort det kan jag tro...) och då har jag för mig att du bl.a. får Ai Servo läget med på 300D (precis som ISO 3200 etc...). Är dock ej säker men tror det. Om du vågar testa.

Ljunghusen skrev:

eqyozn.jpg
Ser man på! Det börjar ta sig ;)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
mr_rockster skrev:
Haha! Nu börjar det arta sig! Efter en vecka redan så börjar han byta upp sig ;)... Vänta du bara, det här kommer å bli dyrt...

Jo jag vet :(

Har redan sneglat lite på ett 70-300mm objektiv, kikat på priser på blixtar etc.

Men jag har ditt tidigare inlägg klingandes i huvet:

-Titta inte på fotogrejer, VAR NÖJD!

Jag tror att det e sant som det e sagt. Jag vill inte ens veta hur bra det blir med ny blixt. :(

Men nu är det så att tjejen kan köpa en ny D70s med 20% rabatt genom jobbet om man beställer innan den 1'a November. Jag måste ju bara ta chansen :) Annars e jag supernöjd med D50n men habegäret har kopplat ett fast grepp om mig.

Panos skrev:
ROLLER: Hur har D50:n fungerat för dig? :) Dags att köpa lite bättre kamera och undrar lite hur den är o så :tummenupp

Den funkar exakt hur bra som helst!!! Är det nåt speciellt du vill veta?

Min 7 dagar gamla D50 är dessutom till salu. Intresserad?

Min D50 annons på blocket

kajlyl skrev:
Helt manuellt... ska dock testa c-af lite mer, även om mitt tele troligen är på tok för långsamt :(

I senaste numret av "Kamera & Bild" rekomenderade dom att man alltid kör med AF-C läget inkopplat samt programmerar AF-L knappen att låsa när man vill det. Rätt intressant artikel och det verkade vettigt så jag kör så nu.

Kamera & Bild

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Självklart så är man intresserad :)
Har börjat satsa lite mera på just foto, och vill då ha en bra
kamera...
Sneglar på bla 300D, Olympus E-500, Nikon D50. Har dock läst lite om
dessa kameror, men vill gärna veta vad folk tycker om, hur de känns i handen
osv osv

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Panos skrev:
Självklart så är man intresserad :)
Har börjat satsa lite mera på just foto, och vill då ha en bra
kamera...
Sneglar på bla 300D, Olympus E-500, Nikon D50. Har dock läst lite om
dessa kameror, men vill gärna veta vad folk tycker om, hur de känns i handen
osv osv

Okie... Jag säljer kameran ASAP eftersom jag måste beställa den nya innan den 1'a November. Hur går vi vidare då? Jag skickar dig ett PM.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Haha! Jag vet allt hur det är. En 70s e nog inte fel, speciellt om det blir ungefär samma pris som en D50 ;)

- Johan

RoLLER skrev:
Jo jag vet :(

Har redan sneglat lite på ett 70-300mm objektiv, kikat på priser på blixtar etc.

Men jag har ditt tidigare inlägg klingandes i huvet:

-Titta inte på fotogrejer, VAR NÖJD!

Jag tror att det e sant som det e sagt. Jag vill inte ens veta hur bra det blir med ny blixt. :(

Men nu är det så att tjejen kan köpa en ny D70s med 20% rabatt genom jobbet om man beställer innan den 1'a November. Jag måste ju bara ta chansen :) Annars e jag supernöjd med D50n men habegäret har kopplat ett fast grepp om mig.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati