Diskutera Digital Fotografering här

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det blir bättre och bättre för varje gång man plåtar :)

brännvidd 70mm
slutartid 1/30
Hur kommer det sig att fronten fick taskig skärpa? :confused:


es5ls0.jpg
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Retep skrev:
Ja, det verkar vara det objektivet. Det står ED på det. Nu har jag ingen egen erfarenhet av objektivet och kan därför inte ta något ansvar för ditt val, men det fick ju en bra recension av Tom Hogan.

/Peter


Okie, tack för tipset. Det förbryllar mig att ni rekomenderar en äldre typ dvs D ist för G. Jag måste nog gå till Kameradoktorn eller så och känna och klämma lite.

Ljunghusen skrev:
Det blir bättre och bättre för varje gång man plåtar :)

brännvidd 70mm
slutartid 1/30
Hur kommer det sig att fronten fick taskig skärpa? :confused:


es5ls0.jpg

Skarp och fin bakdel. Är det inte svårt att panorera med 70mm brännvidd? Jag körde på 18mm när jag n00b-testade.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Okie, tack för tipset. Det förbryllar mig att ni rekomenderar en äldre typ dvs D ist för G. Jag måste nog gå till Kameradoktorn eller så och känna och klämma lite.



Skarp och fin bakdel. Är det inte svårt att panorera med 70mm brännvidd? Jag körde på 18mm när jag n00b-testade.

Mja jag undrar varför skärpan blev sämre längre fram på bilen. Kanske bara är ljuset..?

Har inte provat med lägre brännvidd, så jag vet faktiskt inte :tungan

Hastigheten va inte så hög, ca 60 km/h

Tycker du ska prova med lite mer zoom, tycker det ger en bättre känsla i bilen om motivet fyller ut lite mer, och lite mindre bakgrund
 
Last edited:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
RoLLER skrev:
Okie, tack för tipset. Det förbryllar mig att ni rekomenderar en äldre typ dvs D ist för G. Jag måste nog gå till Kameradoktorn eller så och känna och klämma lite.

Äldre = byggd i metall, dyr
Nyare = äkta plast, billig

Klämma och känna är alltid trevligt. Fast när jag tittar på priserna så kostar ju faktiskt G ungefär hälften av vad D kostar. (www.cyberphoto.se) Då kommer saken i en annan dager. Fast känslan av tyngd och metall är svår att värdera i pengar...... :lol
 

P-Zero

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R -14
Hejsan!

äntligen en foto tråd! :yoparty

Ja om mig då, heter jimmy och har fotat ett tag med vanlig systemkamera men ville ha mera, så jag köpte mig en Canon 300D med 18-55 USM och senare ett Sigma 70-300 APO super macro II eller vad det heter :)

min lilla sida, www.p-zero.dontexist.com eller www.pzero-pictures.tk :)
sidan är ny med diverse buggar, ska ta å fixa det sen när jag får arslet ur :3freak :tungan
 

P-Zero

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R -14
Ljunghusen skrev:
Någon som handlat objektiv från utlandet?

hade tänkt och göra det, men hörde att det var tull på sånt, vet inte 100% iof. men det hade varit skit bra, tex från usa där det är billigt...
lite surt om objektivet pajar på vägen i frakten
 

MikkE

Guest
Ljunghusen skrev:
Någon som handlat objektiv från utlandet?
Jag har mailat min syster som pluggar i Singapore om hon kan kolla upp hur mkt ett Canon EF 70-200/4,0 L USM kostar därnere. På web och i handel. Dock inte fått nåt svar än.
Men handlat själv utifrån har jag inte gjort. DVD-filmer bara.
Men vet du om ett objektiv du vill ha och är säker på köper så kan det vara värt att köpa utanför de svenska gränserna.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
P-Zero skrev:
hade tänkt och göra det, men hörde att det var tull på sånt, vet inte 100% iof. men det hade varit skit bra, tex från usa där det är billigt...
lite surt om objektivet pajar på vägen i frakten

Tullfrågan brukar man kunna lösa, genom att företaget skriver "gåva" på paketet :tummenupp
Den risken finns ju när man beställer i Sverige också!
 

MikkE

Guest
P-Zero skrev:
Hejsan!

äntligen en foto tråd! :yoparty

Ja om mig då, heter jimmy och har fotat ett tag med vanlig systemkamera men ville ha mera, så jag köpte mig en Canon 300D med 18-55 USM och senare ett Sigma 70-300 APO super macro II eller vad det heter :)

min lilla sida, www.p-zero.dontexist.com eller www.pzero-pictures.tk :)
sidan är ny med diverse buggar, ska ta å fixa det sen när jag får arslet ur :3freak :tungan
Välkommen in i träsket :)
Lägger in din sida på första inlägget.
Och vi har samma sigmaobjektiv :)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Ljunghusen skrev:
Någon som handlat objektiv från utlandet?
Drar till Sydney om 2-3v, tänkte köpa iaf ett nytt objektiv där ev. batterigrepp.. Någon som vet hur priserna är? hoppas inte direkt på någon jätte skillnad men bara det inte är dyrare så :) ..hoppas på att hitta en bättre fotoaffär där än vad som finns i HGB ev. bättre begagnat marknad?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
MikkE skrev:
Jag har mailat min syster som pluggar i Singapore om hon kan kolla upp hur mkt ett Canon EF 70-200/4,0 L USM kostar därnere. På web och i handel. Dock inte fått nåt svar än.
Men handlat själv utifrån har jag inte gjort. DVD-filmer bara.
Men vet du om ett objektiv du vill ha och är säker på köper så kan det vara värt att köpa utanför de svenska gränserna.

Tror definitivt man kan tjäna på att handla utomlands! Men det vore ju tryggast att handla över disk..
Ska till portugal och tyskland ganska snart. Någon som vet om elektronik är billigt där?

Plåtat i en vecka och vill redan ha mängder med nya tillbehör.. det här kommer bli dyrt
 

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
MikkE skrev:
Jag har mailat min syster som pluggar i Singapore om hon kan kolla upp hur mkt ett Canon EF 70-200/4,0 L USM kostar därnere. På web och i handel. Dock inte fått nåt svar än.
Men handlat själv utifrån har jag inte gjort. DVD-filmer bara.
Men vet du om ett objektiv du vill ha och är säker på köper så kan det vara värt att köpa utanför de svenska gränserna.

Är det billigt så beställ ett åt mig också!!!
 

MikkE

Guest
Ljunghusen skrev:
Tror definitivt man kan tjäna på att handla utomlands! Men det vore ju tryggast att handla över disk..
Ska till portugal och tyskland ganska snart. Någon som vet om elektronik är billigt där?

Plåtat i en vecka och vill redan ha mängder med nya tillbehör.. det här kommer bli dyrt
I Tyskland är det billigt. Ibland MYCKET billigt.

Pirro skrev:
Är det billigt så beställ ett åt mig också!!!
Har dock inte fått svar än då hon pluggar 10-12 timmar varje dag. :kocko
Men så fort jag vet om möjligheten finns så hör jag av mig!
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
MikkE skrev:
I Tyskland är det billigt. Ibland MYCKET billigt.


Har dock inte fått svar än då hon pluggar 10-12 timmar varje dag. :kocko
Men så fort jag vet om möjligheten finns så hör jag av mig!
Jag köpte en ST-E2:a igår ;).. inte fel å lleka lite med...

Ni som inte vet vad det e? Fundera ;) (eller fuska å sök på nätet..)

- Johan
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Detta tycker jag är märkligt...

Merde!

Enligt specarna på min kamera (D50) så skall den kortaste slutartiden vara 1/2000-del av en sekund. När jag ställer kameran i S-läget, dvs har full kontroll över slutartiden kommer jag ändå inte lägre än 1/500-del hur mycket jag än rattar.

Why le fuck?

p.s 1 Mr_Rockster, dina leksaker e alldeles för avancerade för mig att förstå. :3freak

p.s 2 Jag stör mig förbannat på att inte infofönstret är upplyst på en D50! :mad:
 

Canoly

Guest
Kan vara att ljuset är för dåligt så att du måste ha ett mycket högre iso-tal för att uppnå 1/2000 del.
Testa att öka iso till ex. 800 och se hur det blir.

RoLLER skrev:
Merde!

Enligt specarna på min kamera (D50) så skall den kortaste slutartiden vara 1/2000-del av en sekund. När jag ställer kameran i S-läget, dvs har full kontroll över slutartiden kommer jag ändå inte lägre än 1/500-del hur mycket jag än rattar.

Why le fuck?

p.s 1 Mr_Rockster, dina leksaker e alldeles för avancerade för mig att förstå. :3freak

p.s 2 Jag stör mig förbannat på att inte infofönstret är upplyst på en D50! :mad:
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Ska inte D50:n gå ner till 1/4000 sek? Du har inte på blixten å att den stör för att synktiden e något sådant? Testa att höja upp ISO:t eller något annars. Det SKA gå iallafall. Testa att ta minsta bländare, högsta isot och fota rätt upp i solen å se..

ST-E2 är en blixtsändare för att kunna skjuta blixtar som inte är monterade på kameran och slippa kablar etc.

- Johan

RoLLER skrev:
Merde!

Enligt specarna på min kamera (D50) så skall den kortaste slutartiden vara 1/2000-del av en sekund. När jag ställer kameran i S-läget, dvs har full kontroll över slutartiden kommer jag ändå inte lägre än 1/500-del hur mycket jag än rattar.

Why le fuck?

p.s 1 Mr_Rockster, dina leksaker e alldeles för avancerade för mig att förstå. :3freak

p.s 2 Jag stör mig förbannat på att inte infofönstret är upplyst på en D50! :mad:
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Webspy skrev:
Roller.... varför sälja kameran efter vecka????

Därför att jag för 2 dar sen fick reda på att jag kan köpa direkt av Nikon med 20% rabatt. :huvet Så jag tänkte passa på att tjacka en D70s istället.

Man e aldrig nöjd! :3freak

E du intresserad föressten? :)

mr_rockster skrev:
Ska inte D50:n gå ner till 1/4000 sek? Du har inte på blixten å att den stör för att synktiden e något sådant? Testa att höja upp ISO:t eller något annars. Det SKA gå iallafall. Testa att ta minsta bländare, högsta isot och fota rätt upp i solen å se..

ST-E2 är en blixtsändare för att kunna skjuta blixtar som inte är monterade på kameran och slippa kablar etc.

- Johan

Jag gjorde som du sa.... Jag jefflar i mig tröck hela linsen rakt upp i en glödlampsglob och visst gick den ner till 4000 :)

Och du hade rätt, det var 4000 och inte 2000 som jag trodde.

Canoly skrev:
Kan vara att ljuset är för dåligt så att du måste ha ett mycket högre iso-tal för att uppnå 1/2000 del.
Testa att öka iso till ex. 800 och se hur det blir.

Nu går det att skruva ner den till 4000 oavsett ljusförhållanden. :) Fattar inte vad jag gjorde igår? :va

Men det e så det ska va tycker jag. Kameran ska inte begränsa mig när den är i nåt av dom manuella lägena S, A eller M. VILL jag ha 4000 så ska jag kunna ställa in det då. Det kameran gör är att säga åt mig att bländare e "LO" dvs släpper in för lite ljus. Som det ska va :)

Jag älskar den här kameran mer och mer ju mer jag lär mig hantera den!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top