Diskutera Digital Fotografering här

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Någon som har pejl på en ny systemkamera med inbyggd bildstabilisator som kommit bra i tester? Såg den in någon fototidning på framsidan men glömt vilken det var.

Funkar det med bildstabilisatorn? Slipper man köpa dyra objektiv med inbyggd stabilisator.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Torkel skrev:

Nej inte den:=) Tack ändå :tummenupp

kajlyl skrev:
Nu har jag bara kitgluggen och en budget 70-300, så kameran är ganska strypt. Sen är jag kanske inte världsbäst heller :tungan
Här e lite blandade motiv, vissa redigerade vissa inte.
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=43449

Sätt ett D efter sjuan så har du världens bästa kamera ;)

Fan så nive!! Tack som fan :tummenupp

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
WestW skrev:
Någon som har pejl på en ny systemkamera med inbyggd bildstabilisator som kommit bra i tester? Såg den in någon fototidning på framsidan men glömt vilken det var.

Funkar det med bildstabilisatorn? Slipper man köpa dyra objektiv med inbyggd stabilisator.
Troligen tänker du på Konica Minolta Dynax 5D (kan även vara storebror 7D).
Det är nog de ända med inbyggd bildstabilisator, och JA det funkar riktigt bra :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Det där har jag ingen kläm på.. Menar du att 300mm på sigmaobjektivet motsvarar 200 på det där?

Japps. Alla fotosajter skriver så iaf. Rerell förklarar det hela HÄR.

Jag tänker köpa ett sånt objektiv iaf. Det verkar byggt just för våra kameraror. Eftersom jag gillar när det händer nåt så är det ett måste med en snabb zoom. Att fota en tulpanlök e halvkul. Att fota 12 hästar som spontangalloperar e kul, och ska ru fota mig på bulten. Då e det lika bra att du tjackar det snabbaste som finns på en gång! :yoparty :rock

MikkE

Guest
Tänkte bara fråga vilka som är medlemmar på fotosidan.se?
Kul att veta och jag vill se lite bilder!

Jag heter Mikael Johansson där.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
kajlyl skrev:
Det är nog de ända med inbyggd bildstabilisator, och JA det funkar riktigt bra :)

Så köper man ett zoomobjektiv för MC-fotande funkar denna stabilisering bra?
Måste ju finnas en hake varför alla inte har detta i sina kameror

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
kajlyl skrev:

Jag sitter just och läser en test om 5D'n i senaste "DigitalFoto" och den får sjysst betyg. Betyget "Bra Köp" dessutom.

MikkE skrev:

Klart man e.

Jag heter Daniel Rendrup där.

@MikkE

Som idé till förstainlägget i den här tråden kunde vara lite länkar till Digitalfoto-tidningar.

Jag föreslår:

Tidningen DigitalFoto

Kamera & Bild

På webshopper kan du lägga till (om du har lust):

Kameradoktorn

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
MikkE skrev:

Jepp!
Torkel Börjeson förstås!
Har ingen digital systemkamera men är väldigt nöjd med min FZ20!

Kan även rekommendera http://www.flickr.com om man ska dela med sig av bilder, här är mina: http://www.flickr.com/photos/torkel_b/
Reggar man sig på flickr så har man 200 MB fri uppladdning i månaden och kan se alla bilder i full upplösning. Som Promedlem får man 2 GB/månaden under ett år...

Last edited:

MikkE

Guest
RoLLER och Torkel: Cool, jag lägger till länkar. Bara bra med mkt :)
Lägger även till er i min kompislista på fotosidan :)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
WestW skrev:
Så köper man ett zoomobjektiv för MC-fotande funkar denna stabilisering bra?
Måste ju finnas en hake varför alla inte har detta i sina kameror
Ja, funkar fint! men kör du med kortaslutartider så gör det ingen skillnad, det är i de lite längre som man märker skillnad! ..troligen så hjälper den till när man paramomentioneriserar(vad det nu heter, följer med hojjen för att få fart i bilden). Ända anledningen jag kan se att andra inte har det är att Km var sena på DSLR marknaden så de utvecklade kanske lite längre.. sen är det möjligt att t.ex. canon hellre säljer dyra objektiv med BS.

MikkE skrev:

Ja då.. Rickard Kähler
har iof inte lagt upp mer än 2 bilder

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
twinner skrev:
Kan du visa nån fin bild du tagit?
Den skulle enligt cyberfoto smacka rumpan av dom andra i samma klass om den haft 2mpix till,så dålig är den nog inte.Jo gluggisarna är väl bara för hemmabruk så att säga:=)
Jag jämförde denna och D70s men den verkar vara överprisbelagd:=)

Tar den direkt.Om den finns kvar dvs,rean börjar ju desvärre inte förrens 29e heller.Tackar som fan ia´ff :tummenupp

2005-09-29, den har redan börjat.

De öppnar kl 9.30 imorgon, ring dem då. 031-87 87 00

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Japps. Alla fotosajter skriver så iaf. Rerell förklarar det hela HÄR.

Jag tänker köpa ett sånt objektiv iaf. Det verkar byggt just för våra kameraror. Eftersom jag gillar när det händer nåt så är det ett måste med en snabb zoom. Att fota en tulpanlök e halvkul. Att fota 12 hästar som spontangalloperar e kul, och ska ru fota mig på bulten. Då e det lika bra att du tjackar det snabbaste som finns på en gång! :yoparty :rock

Okej! Tack så mycket rullarn :)
Men du, vad är "skillnaden" mellan objektivet du föreslog, och 70-300´at, som gör att det blir samma brännvidd trots allt?

Jag heter Ljunghusen på fotosidan men har inga bilder uppladdade.. ska se om det finns nåt att lägga upp nu

Om ni har en bild på 4mb som ni ska få ner till 100kbs. Hur gör ni då? Vissa lägger upp bilder med bra kvalitet på 60kb, och när jag gör bilderna till 150kb är det ganska kass kvalitet :confused:

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Okej! Tack så mycket rullarn :)
Men du, vad är "skillnaden" mellan objektivet du föreslog, och 70-300´at, som gör att det blir samma brännvidd trots allt?

Jag heter Ljunghusen på fotosidan men har inga bilder uppladdade.. ska se om det finns nåt att lägga upp nu

Om ni har en bild på 4mb som ni ska få ner till 100kbs. Hur gör ni då? Vissa lägger upp bilder med bra kvalitet på 60kb, och när jag gör bilderna till 150kb är det ganska kass kvalitet :confused:

Appropå det där med brännvidden så kan jag inte förklara det. Läs det Rerell mfl har skrivit. Jag tror iaf att det är ett modernare objektiv mer anpassat för våra kameror. Jag tänker satsa på ett sånt tror jag. Jag ska på Nikon School den 27'e, då ska jag passa på att bomba dom med frågor och kolla lite olika objektiv.

Angående bildkvaliten så finns det nån funktion i PS som e "Save for web" typ... Använder man det tycker jag att bilderna får en mycket bättre kvalite även när dom är små. Jag har inte PS installerat på den här datorn så jag kan inte kolla exakt vad det heter. Men du märker säkert...

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
RoLLER skrev:
Angående bildkvaliten så finns det nån funktion i PS som e "Save for web" typ... Använder man det tycker jag att bilderna får en mycket bättre kvalite även när dom är små. Jag har inte PS installerat på den här datorn så jag kan inte kolla exakt vad det heter. Men du märker säkert...

Det heter mycket riktigt "Save For Web", Alt-Ctrl-Shift-S.

MikkE

Guest
Använder Photoshop.
Jag brukar först beskära bilden. Sedan förminska den till 600x? eller 800x? pixlar. Sedan när jag ska spara den sparar jag den som 'Spara för webben'. Där kan du välja hur bra kvalité du vill spara bilden.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Appropå det där med brännvidden så kan jag inte förklara det. Läs det Rerell mfl har skrivit. Jag tror iaf att det är ett modernare objektiv mer anpassat för våra kameror. Jag tänker satsa på ett sånt tror jag. Jag ska på Nikon School den 27'e, då ska jag passa på att bomba dom med frågor och kolla lite olika objektiv.

Thx dude, ska se om jag hittar den funktionen

"70-200 mm motsvarar 82,5-300 mm i 35mm formatet" som det stod om objektivet; Det är inte samma sak med Sigmas 70-300-objektiv då, så att de motsvarar typ 100-400?

35mm-formatet, är det digitalt or what?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
MikkE skrev:
Använder Photoshop.
Jag brukar först beskära bilden. Sedan förminska den till 600x? eller 800x? pixlar. Sedan när jag ska spara den sparar jag den som 'Spara för webben'. Där kan du välja hur bra kvalité du vill spara bilden.

Du kan ju välja kvalitet även genom att bara "spara som", men det fina med Save for web / Spara för webben är att du kan välja kvalite, se resultatet och även filstorlek INNAN du sparar...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati