Diskutera Digital Fotografering här

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
RoLLER skrev:
Hummsa... jag köpte nog inte ett Multi Coated.

Jo jag vet att Polariseringsfilter är ett effektfilter. Men jag tror att det kan bli kul eftersom jag fotar mest människor och djur i skog och natur (det där låter som en perfekt raggningsreplik. Ni får den av mig). Speciellt såhär på hösten. Men det filtret va dyrt om man skulle ha B+W. ca 500 pix :( Scandinavian Photo's polariseringsfilter är tydligen Hoya och kostar bara 260 pix. Det får bli ett sånt.

Du kan kolla ifall det är MC genom att se på reflexerna i filtret. Grundreflexen är ofärgad men i andra vinklar kan man se om de är färgade, typ violett, grönt. De är också lite matta i reflexen.

Polaroidfilter använder jag nästan bara på sommaren. Då för att ge mer stuns i en klarblåhimmel. Tydligast effekt får man då man har solen rakt ifrån sidan. Sen tar det ju några bländarsteg ljus också. Men det går förstås att använda nästan närsomhelst. Komihåg att köpa ett cirkulärt filter, annars får ljusmätaren i kameran spel.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Retep skrev:
Du kan kolla ifall det är MC genom att se på reflexerna i filtret. Grundreflexen är ofärgad men i andra vinklar kan man se om de är färgade, typ violett, grönt. De är också lite matta i reflexen.

Polaroidfilter använder jag nästan bara på sommaren. Då för att ge mer stuns i en klarblåhimmel. Tydligast effekt får man då man har solen rakt ifrån sidan. Sen tar det ju några bländarsteg ljus också. Men det går förstås att använda nästan närsomhelst. Komihåg att köpa ett cirkulärt filter, annars får ljusmätaren i kameran spel.

Ok, jag kan faktiskt inte se några reflexer alls :va Jag ska kika mer när filtret sitter på kameran. Polariseringsfilter verkar coola. Scandinavian Photo va billiga på dom. 260 pix bara, så jag drar dit och tjackar ett. Annars var dom överlag rätt dyra.

Edit: Dom ska va roliga att fota med på hösten tack vare alla färger.

MikkE skrev:
Nope. kostade 2490 kr på cyberphoto där jag också köpte det. Gör det fortfarande.
http://www.cyberphoto.se/sigma/70-300_apo.php

Köpte det den 17/5-05

Varför säljer du det MikkE? Jag vill köpa nåt i den där brännvidden. Är det inte sjysst?
 
Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
RoLLER skrev:
Ok, jag kan faktiskt inte se några reflexer alls :va Jag ska kika mer när filtret sitter på kameran. Polariseringsfilter verkar coola. Scandinavian Photo va billiga på dom. 260 pix bara, så jag drar dit och tjackar ett. Annars var dom överlag rätt dyra.

Edit: Dom ska va roliga att fota med på hösten tack vare alla färger.



Varför säljer du det MikkE? Jag vill köpa nåt i den där brännvidden. Är det inte sjysst?

Det är ett budgetobjektiv. Rätt oskarpt och lider säkert av diverse standard "fel" som zoomobjektiv i den pris- och storleksklassen normalt har. Dock är det realtivit litet, lätt och billigt! Säkert ett prisvärt alternativ. Dessutom är det ljussvagt vilket minskar användningsområdet något.

Han lär köpa ett http://www.cyberphoto.se/sigma/70-200dg.php istället =)
 

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Är det bara Canon som har antiskak (Image stabilizer) i sina objektiv?
Finns det något motsvarande i Sigma, Tamron eller annan?

Tycker det är lite svårt att förstå sig på alla förkortningar.
Det är ju så många att PC branchen borde bli grön av avund.


PS. Tack för intressant tråd, har lärt mig en hel del här.
Skönt att ha en "stand in" i Roller som vågar fråga ;)
 

MikkE

Guest
RoLLER skrev:
Varför säljer du det MikkE? Jag vill köpa nåt i den där brännvidden. Är det inte sjysst?
Det är HELT ok, jag behöver dock pengar till ett nytt Canon 70-200/4.0 L USM objektiv eller Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG. Kostar en del det objekivet, så pengar behövs.
Vet inte vilket än, men det lutar åt Canon.
Har läst massor med recensioner om båda objektiven och folk tycker bara bra om båda. Men Canon är alltid Canon.
Vad tycker ni!?
 
Last edited:

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
MikkE skrev:
Det är HELT ok, jag behöver dock pengar till ett nytt Canon 70-200/4.0 L USM objektiv eller Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG. Kostar en del det objekivet, så pengar behövs.
Vet inte vilket än, men det lutar åt Canon.
Har läst massor med recensioner om båda objektiven och folk tycker bara bra om båda. Men Canon är alltid Canon.
Vad tycker ni!?
Jo, men 2.8 är 2.8. Då kan du ju smälla på en TC1.4 så har du (nästan) en 100-300 f/4 "på köpet" (blir ju 5.6 på Canon-gluggen med en 1.4). Jag känner inte till dessa objektiv alls, men om Sigman inte är betydligt sämre, långsammare eller dyrare så skulle jag prioriterat att få 2.8 tror jag.
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Just det Canon är Canon, de kan ta mer betalt för mindre p.g.a. namnet! tycker i många fall att ett canon med samma brännvid som ett sigma till samma pris kan vara sämre :va
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
kajlyl skrev:
Just det Canon är Canon, de kan ta mer betalt för mindre p.g.a. namnet!
Men det gäller ju iofs när/om han vill sälja det senare också. Canons L-gluggar har ju inte direkt dåligt rykte, rent generellt.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
rerell skrev:
Men det gäller ju iofs när/om han vill sälja det senare också. Canons L-gluggar har ju inte direkt dåligt rykte, rent generellt.
Kunde inte sagt det bättre själv. Behöver du verkligen inte 2,8 så köp köp köp canonen. Har även hört att Sigman inte ska vara riktigt skarp på 2,8 men att canonen ska vara riktigt skarp vid sin största bländaröppning (f:4).

Jag skulle köpt canonen alla dagar i veckan...

- Johan
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
H-Klint skrev:
Är det bara Canon som har antiskak (Image stabilizer) i sina objektiv?
Finns det något motsvarande i Sigma, Tamron eller annan?

Nikon har antiskak, dom kallar sin lösning VR, finns på följande objektiv:
AF VR 80-400 f/4,5-5,6D ED
AF-S VR 70-200 f/2,8G IF-ED
AF-S VR 200-400 f/4G
AF-S VR 200 f/2
AF-S VR 300 f/2.8G

Kan vara fler...
Tror inte Sigma & Co har hunnit ut med antiskak ännu, men gissar (hoppas) att dom jobbar febrilt med detta.
 

MikkE

Guest
rerell skrev:
Jo, men 2.8 är 2.8. Då kan du ju smälla på en TC1.4 så har du (nästan) en 100-300 f/4 "på köpet" (blir ju 5.6 på Canon-gluggen med en 1.4). Jag känner inte till dessa objektiv alls, men om Sigman inte är betydligt sämre, långsammare eller dyrare så skulle jag prioriterat att få 2.8 tror jag.
Hmm, ja kanske det. Du har iaf en bra poäng så. Dock kommer den att kosta 1000 kr mer än Canonen och sedan har jag en 'pengarna-tillbaka-check' värde 900 kr om jag köper Canonen. Det är pengar som jag sedan kan köpa ett batterigrepp för och får över. Ska dessutom hinna köpa julklappar och åka skidor i februari. It´s all about money...

kajlyl skrev:
Just det Canon är Canon, de kan ta mer betalt för mindre p.g.a. namnet! tycker i många fall att ett canon med samma brännvid som ett sigma till samma pris kan vara sämre :va
Njaa, inte helt korrekt tycker jag. Canon GÖR bra grejjer, Sigma med självklart. Men lutar jag mer åt Canonen så kommer det nog bli den också.

rerell skrev:
Men det gäller ju iofs när/om han vill sälja det senare också. Canons L-gluggar har ju inte direkt dåligt rykte, rent generellt.
Precis. Jag har bara hört och sett bra om Canons L-objektiv.


mr_rockster skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv. Behöver du verkligen inte 2,8 så köp köp köp canonen. Har även hört att Sigman inte ska vara riktigt skarp på 2,8 men att canonen ska vara riktigt skarp vid sin största bländaröppning (f:4).

Jag skulle köpt canonen alla dagar i veckan...

- Johan
Jag tror faktiskt att jag inte kommer att behöva 2,8. Iaf inte för tillfället. Blir nog Canon, hoho
 

MikkE

Guest
twinner skrev:
Vilka objektiv passar till vilken kamera? finns det nån tabell att läsa?
Sigma, Tokina och Tamron är exempel på objektiv som görs till olika kameramärken som Canon, Nikon, Minolta och Pentax
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Tack MIKKE!! Kan du svara på om detta paket är bra? vad tror du om gluggen?
SanDisk Compact Flash 1 GB 695 SEK 695 SEK
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC for Nikon 3 245 SEK 3 245 SEK
Nikon D70s 7 495 SEK 7 495 SEK
Visar priser inklusive moms. Summa: 11 435 SEK

MvH Markus
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
twinner skrev:
Tack MIKKE!! Kan du svara på om detta paket är bra? vad tror du om gluggen?
SanDisk Compact Flash 1 GB 695 SEK 695 SEK
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC for Nikon 3 245 SEK 3 245 SEK
Nikon D70s 7 495 SEK 7 495 SEK
Visar priser inklusive moms. Summa: 11 435 SEK

MvH Markus

Var det en analog kamera som de hade på ericsons foto?
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
twinner skrev:
SanDisk Compact Flash 1 GB 695 SEK 695 SEK
Om du har planer på att ta bilder i sekvens, satsa på ett snabbare kort.

EDIT: "planer om"? Kan man säga så på svenska? Fan, jag har bott i Norge för länge nu.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top