Diskutera Digital Fotografering här

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Tjena!

Fredrik Hygren heter jag som är en snart 33 årig snubbe från regnhålan Borås. Har ställt av bågen och då måste man ju ha en sidohobby?? Tänkte börja lära mig fota, har en liten Ixus V3 som hängt med 2 år och ca 8000 bilder.. Håller på att prova lite olika kameror, vill gärna ha en Canon EOS 350D med nåt sjysst objektiv typ.. Ef 28-135/3,5-5,6 Is Usm vilket borde vara bra för en sönderskakad ducce pilot?? Håller på att samla mig för ett foto affärs besök.. Fick prova en sån kamera en dag o gillar den mycket! Den hade kitobjektivet 18-55, men polarens 300D med ett vassare objektiv får mycket goare färger och ett helt annat djup i bilderna.. så jag har förstått att man skall ladda lite krut på optiken, stämmer det?

Finns på fotosidan.se http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=59598

Har läst en del i tråden, och det verkar finnas allt från nybörjare till experter här, vilket ju är kul! Mitt intresse började egentligen efter en bankörning med mc, då jag fastnade på 2 fina bilder av Canoly Foto!!

Vad tror ni om mitt val av kamera och optik? Är det bra nybörjar grejer, kommer jag tröttna fort, klarar man sig med ett sånt objektiv ett tag? osv..

Mvh Fredrik

ps har en gammal hemsida oxå.. http://fredrik.hygren.com med lite bilder osv. som jag tagit genom åren.. (picture archive)
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
MikkE skrev:
Tänkte bara fråga vilka som är medlemmar på fotosidan.se?
Kul att veta och jag vill se lite bilder!


Jag heter Mikael Johansson där.


På fotosidan.se heter jag Peter Ulfheden.... Jag är lat som vanligt. Bara två bilder där :tomten
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Hygge skrev:
Tjena!

Fredrik Hygren heter jag som är en snart 33 årig snubbe från regnhålan Borås. Har ställt av bågen och då måste man ju ha en sidohobby?? Tänkte börja lära mig fota, har en liten Ixus V3 som hängt med 2 år och ca 8000 bilder.. Håller på att prova lite olika kameror, vill gärna ha en Canon EOS 350D med nåt sjysst objektiv typ.. Ef 28-135/3,5-5,6 Is Usm vilket borde vara bra för en sönderskakad ducce pilot?? Håller på att samla mig för ett foto affärs besök.. Fick prova en sån kamera en dag o gillar den mycket! Den hade kitobjektivet 18-55, men polarens 300D med ett vassare objektiv får mycket goare färger och ett helt annat djup i bilderna.. så jag har förstått att man skall ladda lite krut på optiken, stämmer det?

Finns på fotosidan.se http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=59598

Har läst en del i tråden, och det verkar finnas allt från nybörjare till experter här, vilket ju är kul! Mitt intresse började egentligen efter en bankörning med mc, då jag fastnade på 2 fina bilder av Canoly Foto!!

Vad tror ni om mitt val av kamera och optik? Är det bra nybörjar grejer, kommer jag tröttna fort, klarar man sig med ett sånt objektiv ett tag? osv..

Mvh Fredrik

ps har en gammal hemsida oxå.. http://fredrik.hygren.com med lite bilder osv. som jag tagit genom åren.. (picture archive)

Jag har en Canon EOS350D är riktigt nöjd med den. Jag tror att du kommer klara dig länge med den. Om du vill byta upp dig efterhand så kan du ju använda objektiven till din nästa kamera.

OBS! Objektiven som heter EF S i början passar bara på digitala EOS kamerahus med sensor i APS-storlek, dvs. 300D, 350D & 20D. (Motsvarar 96 mm).

Detta ligger i min kameraväska:
Canon EOS 350D
Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6
Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO (1:1)
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Tamron Af 28-200/3,8-5,6 ASL XR


Har köpt mitt Ef 28-135/3,5-5,6 Is Usm i helgen och har inte hunnit testa det så mycket än. Men det tar iaf skarpare bilder än kitobjektivet, det kan jag säga efter en dags användning.
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Här är en bild tagen med Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM.

Shutter Speed Value: 1/15 s
Aperture Value: 5.6

Taget på frihand med bildstabilisator på.

Edit: Kvaliteten sjönk när jag förminskade bilden. :huvet
 

Bifogat

  • rödzebra.jpg
    rödzebra.jpg
    43 KB · Visningar: 111

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
MikkE skrev:
Tänkte bara fråga vilka som är medlemmar på fotosidan.se?
Kul att veta och jag vill se lite bilder!


Jag heter Mikael Johansson där.
mr_rockster eller Johan Söderström på fotosidan...
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Ljunghusen skrev:
"70-200 mm motsvarar 82,5-300 mm i 35mm formatet" som det stod om objektivet; Det är inte samma sak med Sigmas 70-300-objektiv då, så att de motsvarar typ 100-400?

35mm-formatet, är det digitalt or what?
Jo, det är samma sak med Sigman (och alla andra objektiv). Man kan multiplicera objektivets brännvidd med kamerans crop-factor för att ta reda på vid vilken brännvidd en 35mm-kamera har samma field of view. Kom dock ihåg att man inte kommer närmare motivet för den sakens skull, man får endast ett tightare utsnitt (smalare field of view).

35mm-formatet är det gamla analoga filmformatet. Det finns digitala systemkameror med s.k. full-frame sensor, som är lika stor som en "35mm-filmruta" - dessa kameror har alltså ingen crop-factor.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Osså var det det här med filter...

Alla säger att man ska ha ett UV-filter, om inte annat så för att skydda linsen som är väsentligt mycket dyrare än ett filter. Det låter vettigt.

I senaste numret av DigitaFoto rekomenderar dom dessutom ett Polariseringsfilter. Ett cirkulärt, inte ett linjärt skrev dom.

Jag blev lite trött när jag la en snabbmonokel på Cyberphoto.se och såg att enbart dom har för mycket att välja mellan.

Vad säger proffsen här? Vilket/vilka filter ska man tjacka och lägga i sin fotoväska?

Jag är ganska angelägen att köpa ett filter ASAP innan jag repar linsen eftersom jag e ute i skog och natur med djur hela tiden och det är bara en tidsfråga innan den repas.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
RoLLER skrev:
Alla säger att man ska ha ett UV-filter, om inte annat så för att skydda linsen som är väsentligt mycket dyrare än ett filter. Det låter vettigt.

I senaste numret av DigitaFoto rekomenderar dom dessutom ett Polariseringsfilter. Ett cirkulärt, inte ett linjärt skrev dom.

Jag blev lite trött när jag la en snabbmonokel på Cyberphoto.se och såg att enbart dom har för mycket att välja mellan.

Vad säger proffsen här? Vilket/vilka filter ska man tjacka och lägga i sin fotoväska?

Jag är ganska angelägen att köpa ett filter ASAP innan jag repar linsen eftersom jag e ute i skog och natur med djur hela tiden och det är bara en tidsfråga innan den repas.

Rätt tänkt :tummenupp

Jag förselår ett vanligt UV-filter men av god kvalitet, dvs med antireflexbehandling (MC = multi coated ) typ det här.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=183167


Tvättas med Yes och ljummet vatten. Klappas torr med en gammal urtvättad REN diskhandduk av bommull. Objektiv tvättas inte! Man ser till att dom aldrig blir skitiga. Aldrig linspapper, dukar och annat "gnugg". Damm innehåller en hel del sand och antireflexbehandling är mjuk. :mattias

Polarisationsfilter är ett "effektfilter" och används sällan.


Peter
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Köp detta:

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=183052

Har för mig att du har 52mm i diameter. Ett vanligt UV filter from Hoya, de är bra grejjer.

Men du... Lägg det inte i kameraväskan utan sätt det längst fram på gluggen...

- Johan

RoLLER skrev:
Alla säger att man ska ha ett UV-filter, om inte annat så för att skydda linsen som är väsentligt mycket dyrare än ett filter. Det låter vettigt.

I senaste numret av DigitaFoto rekomenderar dom dessutom ett Polariseringsfilter. Ett cirkulärt, inte ett linjärt skrev dom.

Jag blev lite trött när jag la en snabbmonokel på Cyberphoto.se och såg att enbart dom har för mycket att välja mellan.

Vad säger proffsen här? Vilket/vilka filter ska man tjacka och lägga i sin fotoväska?

Jag är ganska angelägen att köpa ett filter ASAP innan jag repar linsen eftersom jag e ute i skog och natur med djur hela tiden och det är bara en tidsfråga innan den repas.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
mr_rockster skrev:
Köp detta:

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=183052

Har för mig att du har 52mm i diameter. Ett vanligt UV filter from Hoya, de är bra grejjer.

Men du... Lägg det inte i kameraväskan utan sätt det längst fram på gluggen...

Jäää jag har 52mm. Jag kollade objektiv speccarna innan jag köpte filtret. Eftersom jag är så otålig så gick jag och köpte filtret innan ni hann svara. Jag hoppas att jag tjackade nåt vettigt. Det blev ett UV-filter av märket B+W. Enligt säljaren är det bättre än Hoya (jag har 100 meter till den fotoaffären och får grejerna direkt. Det är värt ett par tior extra).
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
RoLLER skrev:
Jäää jag har 52mm. Jag kollade objektiv speccarna innan jag köpte filtret. Eftersom jag är så otålig så gick jag och köpte filtret innan ni hann svara. Jag hoppas att jag tjackade nåt vettigt. Det blev ett UV-filter av märket B+W. Enligt säljaren är det bättre än Hoya (jag har 100 meter till den fotoaffären och får grejerna direkt. Det är värt ett par tior extra).
Det e fina grejjer det med.. Bra köp...
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Retep skrev:
Rätt tänkt :tummenupp

Jag förselår ett vanligt UV-filter men av god kvalitet, dvs med antireflexbehandling (MC = multi coated ) typ det här.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=183167


Tvättas med Yes och ljummet vatten. Klappas torr med en gammal urtvättad REN diskhandduk av bommull. Objektiv tvättas inte! Man ser till att dom aldrig blir skitiga. Aldrig linspapper, dukar och annat "gnugg". Damm innehåller en hel del sand och antireflexbehandling är mjuk. :mattias

Polarisationsfilter är ett "effektfilter" och används sällan.

Hummsa... jag köpte nog inte ett Multi Coated.

Jo jag vet att Polariseringsfilter är ett effektfilter. Men jag tror att det kan bli kul eftersom jag fotar mest människor och djur i skog och natur (det där låter som en perfekt raggningsreplik. Ni får den av mig). Speciellt såhär på hösten. Men det filtret va dyrt om man skulle ha B+W. ca 500 pix :( Scandinavian Photo's polariseringsfilter är tydligen Hoya och kostar bara 260 pix. Det får bli ett sånt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ljunghusen skrev:
Thx dude, ska se om jag hittar den funktionen

"70-200 mm motsvarar 82,5-300 mm i 35mm formatet" som det stod om objektivet; Det är inte samma sak med Sigmas 70-300-objektiv då, så att de motsvarar typ 100-400?

35mm-formatet, är det digitalt or what?

Försöker igen!!
 

MikkE

Guest
Ljunghusen skrev:
Nej men jag önskar att det vore det!! Chukabow´s.. Ruskigt trevlig att köra, önskar man hade pengar
Ven fan har pengar!? Å jag som måste köpa mitt Canon EF 70-200/4,0 L USM innan den jul. USCH! Jag har dock fått en 'pengar-tillbaka-check' för just det objektivet av Thundercat :)Bugar) så dår kostar det bara 6000 kr :tomten

Tänkte sälja av mitt kära Sigma 70-300mm också (hur mkt kan man få för det?) så man får in lite cäsh.... SPONSRA MIG!!!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
MikkE skrev:
Ven fan har pengar!? Å jag som måste köpa mitt Canon EF 70-200/4,0 L USM innan den jul. USCH! Jag har dock fått en 'pengar-tillbaka-check' för just det objektivet av Thundercat :)Bugar) så dår kostar det bara 6000 kr :tomten

Tänkte sälja av mitt kära Sigma 70-300mm också (hur mkt kan man få för det?) så man får in lite cäsh.... SPONSRA MIG!!!

Lifes a bitch :(
Sigmat verkar ha sjunkit ganska bra i pris. 1400kr nu.
800 kanske?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top