Diskutera Digital Fotografering här

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Kära Bullen.

Jag är en kille/man som börjar närma mig 30års krisen och har en fråga till er.

Vad skiljer mellan Canon Eos 300D och 350D

Vilken ska man satsa på(ska ev. köpa begagnad) ?
Eller är det något annat märke/modell man ska leta efter ?
Är en första gångare på detta med digitala systemkameror.

Och jag ska inte bara ha den till att fota mina genitalier, tänkte även ta en massa bilder på alla våra roadracing åkare i världsklass som bara finns här i sverige.

Tacksam för svar.

Komplement till Jesseboy's svar.

Själv tycker jag 300D absolut inte är ett alternativ. Den är en ganska gammal kamera i dagsläget. Även 350D börjar lite smått rulla ut i kulisserna. Valet för Canon är då mellan 350D och deras senaste 400D. Canon 400D har lite mer fördelar mot 350D men på det hela ganska likvärdiga. Misstänker prislappen avgör i det läget. Man kommer som nybörjare dessutom väldigt långt med instegsmodellerna 350D och Nikons motsvarande. Börja där och byt upp dig när intresset och kunskaperna ökat.

Vad du än väljer för märke gäller en grej. Knalla in på en fotoaffär och känn hur kameran ligger i handen. Du ska kunna trivas med kameran ergonomiskt för att orka fotografera ett tag. Tekniskt sett är det i grunden inte stora skillnader mellan dem.

Canon och Nikon är giganterna på marknaden. Utbudet av delar och objektiv till dem är där med störst. Tänk på att även objektiven ska till.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur fasen är det möjligt att få in ett dammkorn när man packar upp sin nya systemkameran och snabbt sätter på det nya objektivet. Obs satte ihop allt där det verkligen var rent. Gjorde rent UV-filtret så inte kom det därifrån, gjorde även rent linsen på objektivet och inget där med!

Lite irriterande när man riktar upp mot molnen så ser man dammkornet, vad göra? Visst det syns nog inte på en vanlig bild med bakgrund utan himmel.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Hur fasen är det möjligt att få in ett dammkorn när man packar upp sin nya systemkameran och snabbt sätter på det nya objektivet. Obs satte ihop allt där det verkligen var rent. Gjorde rent UV-filtret så inte kom det därifrån, gjorde även rent linsen på objektivet och inget där med!

Lite irriterande när man riktar upp mot molnen så ser man dammkornet, vad göra? Visst det syns nog inte på en vanlig bild med bakgrund utan himmel.

Har du lokaliserat dammkornet?
Om det sitter mellan lins och filter är det ju enkelt, värre om det sitter innanför linsen. Antar att du ser det när du siktar med kameran, annars är skit på ccd:n ganska vanligt och smått irriterande.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har du lokaliserat dammkornet?
Om det sitter mellan lins och filter är det ju enkelt, värre om det sitter innanför linsen. Antar att du ser det när du siktar med kameran, annars är skit på ccd:n ganska vanligt och smått irriterande.

Ok har inte tagit bort objektivet helt ifrån kamerahuset och tittat på linsen där men va fasen jag hade bara borta skyddet från objektivet någon sek innan jag monterade på det på huset! Mmm men är det inte Cmos på Canon du menade sensorn? Den får man väl aldrig röra?

Ska jag åka tillbaka till butiken och be dem rengöra eller?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ok har inte tagit bort objektivet helt ifrån kamerahuset och tittat på linsen där men va fasen jag hade bara borta skyddet från objektivet någon sek innan jag monterade på det på huset! Mmm men är det inte Cmos på Canon du menade sensorn? Den får man väl aldrig röra?

Är det skit som syns tydligt när du tittar i sökaren så syns inte det på bild. Siter då på spegeln och påverkar inte bilden. Ny kamera, då hade jag lämnat tebax den för regöring.....UTAN kostnad.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt

Håller med Jkay.
Be dem ta en titt.
Med lite tur är det enkelt även för dem att fräscha upp den.
Damm på spegeln kan ta sig till sensorn också, hade själv ett korn som ungefär varannan exponering bytte plats mellan sensorn och spegeln.
Det kommer säkert att gå bra för dig :)

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag antar att ämnet varit uppe förr, men det är inte så lätt att hitta...
Jag är i behov av att uppgradera min utrustning en del och bland annat ska jag investera i en blixt.
Jag har testat Speedlite 420EX och 430 EX.
420 tyckte jag rent illa om, 430 tyckte jag var helt ok.
Är 580 värd det extra den kostar?
Även Sigma, Nissin, mfl tillverkar ju blixtar till Canon, kan de va nå?

De som har lust och erfarenhet får gärna skriva lite tips och åsikter om lite olika blinkapparater!

Kan f.ö. tillägga att priset i mitt fall tyvärr är av STOOOR vikt...

Dufva

Guest
Synd att han blev överexponerad på ryggen men annars en ganska trevlig bild.
Han gillar att bada.

Bifogat

• fff.jpg
    fff.jpg
    124.1 KB · Visningar: 68

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag kollade EXIF-infon på bilden och bl.a. fick ut följande;

ISO speed ISO100
fnumber F5.6
exposuretime 1/200 sec
focal length 55 mm
Program Apterture priority
Camera Canon EOS 400D

Aha 1/200 men ISO100? Mmm nu är inte jag så haj på detta med isotalet men hur stor skillnad skulle det bli med 800 i ISO?

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
3013606 Ok jag körde med 1/800 och ISO 1600 vilket kanske är en dålig kombination vid fotgrafering av rörliga bilder såsom hojar?
Bilden blir ju grynigare(mindre kännslig) så du får ju automatiskt kortare slutartider med samma bländare, eller möjligheten till större bländarvärde med samma slutartid när du går upp i iso.

eller?

MikkE

Guest
Ok jag körde med 1/800 och ISO 1600 vilket kanske är en dålig kombination vid fotgrafering av rörliga bilder såsom hojar?

Va fan. Fotade du i nattmörker eller?
ISO 100 eller 200 använder jag när jag fotar hojar på bana. 100 när solen är framme, kommer det massa tråkiga mörka moln ökar jag ett steg.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag antar att ämnet varit uppe förr, men det är inte så lätt att hitta...
Jag är i behov av att uppgradera min utrustning en del och bland annat ska jag investera i en blixt.
Jag har testat Speedlite 420EX och 430 EX.
420 tyckte jag rent illa om, 430 tyckte jag var helt ok.
Är 580 värd det extra den kostar?
Även Sigma, Nissin, mfl tillverkar ju blixtar till Canon, kan de va nå?

De som har lust och erfarenhet får gärna skriva lite tips och åsikter om lite olika blinkapparater!

Kan f.ö. tillägga att priset i mitt fall tyvärr är av STOOOR vikt...
Jag älskar min 430EX och ibland gör en bra blixt hela skillnaden. Så min rekommendation är en 430EX plus en Omnibounce.

Är man amatör och inte är en yrkesfotograf med t.ex. en EOS 1D så klarar man sig mycket långt med en 430EX. 430EX har räckt bra för mig och jag skulle nog inte ha haft någon större glädje av att ha köpt en 580EX istället.

En fördel med en 430EX jämfört med någon billigare kopia från en annan tillverkare är att om du senare skulle känna att du är rik som ett troll och vill ha en 580EX så kan en 580EX använda en 430EX som slavblixt och styra den.

En liten info om Canons blixtar: http://software.canon-europe.com/files/documents/FlashWork_SV.pdf

Två motljusbilder tagna med blixt:
annons1407.jpg

annons1406.jpg

Två bilder tagna en dimmig dag. Den första med blixt och den andra utan blixt:
flash1.jpg

flash2.jpg

Bild tagen med en mycket billig och gammal Nissin (20år kanske, inte automatisk för fem öre). Blixten anslöt jag till kameran med blixtskoadapter och synkkabel, på blixten sitter ett rött färgfilter:
v-strom1.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...