Diskutera Digital Fotografering här

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Objektivdags

Jag tänkte köpa mig ett zoomobjektiv och velar fram o tillbaks vilket som passar bäst.

Är inne på ett Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR.

Nu har jag en nikon d40x som jag är väldigt nöjd med men är det overkill att köpa det här objektivet till d40x? Kan man utnyttja det till fullo?

Jag har även kikat lite på Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro som är betydligt billigare men Nikon-objektivet verkar ju ha fått bäst recensioner.

Hur resonerar ni fotoproffs?

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Jag tänkte köpa mig ett zoomobjektiv och velar fram o tillbaks vilket som passar bäst.

Är inne på ett Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR.

Nu har jag en nikon d40x som jag är väldigt nöjd med men är det overkill att köpa det här objektivet till d40x? Kan man utnyttja det till fullo?

Jag har även kikat lite på Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro som är betydligt billigare men Nikon-objektivet verkar ju ha fått bäst recensioner.

Hur resonerar ni fotoproffs?

Proffs är jag då inte. Kanske kan bli om 100 år. :tungan

Har du råd är mitt tips handla Nikons VR-objektiv. Jag köpte Canons 70-200/f2.8 L IS och har inte ångrat mig. Har en Canon 350D. Har helt klart nytta av objektivet men räknar med få än mer nytta den dag jag uppgraderar och köper ännu bättre hus. Rent krasst kan dock sigmas vara ett val med tanke på prestanda/pris. Helt beroende på vilket krav du har på resultat och vad duktig du är(vill bli). Man kör inte topptider bara för man råkar sitta i en F1-bil. Man måste kunna köra bra med.

Canon har sin 70-200 vädertätad vilket sigman inte ska vara vad jag hört. Misstänker att även Nikon har sin 70-200 VR vädertätad.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag älskar min 430EX och ibland gör en bra blixt hela skillnaden. Så min rekommendation är en 430EX plus en Omnibounce.

Ok, tackar för åsikterna. Jag är av ganska samma åsikt, det lilla jag lekt med blixtar hittills. Har tänkt på det med att synka blixtar osv, men det kommer i en ev. framtid av stora finanser. Just nu gäller egentligen billigast möjliga. Kommer troligtvis att frilansa en del framöver och måste främst se till att jag åtminstone kan ta hyfsade bilder till det.
Blöt :)fyllisar ) Midsommar på er!!

MikkE

Guest
Ja ja man lär sig av sina misstag helt klart då detta var 1:a gången jag fotade med en systemkamera på hojar i rörelse!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=124608&page=43

Idag ska jag fota lite på Rudskogen. Dock jävligt trist väder och bilderna kommer väl bli skit =(

edit.

IMG_2404.jpg

IMG_2465.jpg

IMG_2477.jpg

Last edited:

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
zoom

Testade ett zoomobjektiv på min lilla gulleplutt igår :D

Någon som kan gissa vilket objektiv?

Bifogat

• nikon.jpg
    nikon.jpg
    50 KB · Visningar: 80

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
Moped
Testade ett zoomobjektiv på min lilla gulleplutt igår :D

Någon som kan gissa vilket objektiv?
Värsta stjärnkikaren ju :skrämd
Nån som vet om det finns nåt gratisvattenstämpelprogram där man kan skriva sin egen signatur?
Stod lite i Photoshop, men förstod inte mycket av det, regga sej osv :va

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Värsta stjärnkikaren ju :skrämd
Nån som vet om det finns nåt gratisvattenstämpelprogram där man kan skriva sin egen signatur?
Stod lite i Photoshop, men förstod inte mycket av det, regga sej osv :va

Iwatermark.
Enkelt och bra.
Fick det av... hm. var det Jkay?
Kan iaf ordna det via mail eller nåt om du vill.
Skicka ett PM.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag funderar på att köpa en billig teleglugg. Behöver inte vara ultraljusstarkt, tänkte i banorna Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II eller Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till EOS 400D.

Jag vet att Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro är bättre men det kostar 600 pistoler mer. Helst vill jag inte ens lägga 1700kr som Tamron 70-300 kostar. Främst för att jag egentligen inte vet vad jag ska använda gluggen till. När använder man en teleglugg egentligen? :) Men det hade ju varit kul att ha, förstås. :hihi

Så frågorna är:
1) 55-200 eller 70-300? Idag har jag Tamrons f2.8/17-50mm, om det spelar ngn roll.
2) Kommer jag bli besviken på Tamron-gluggarna? Alternativ?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hola, Jag var iväg i helgen o köpte mig en EOS 350D, så nu ska jag bara lära mig hur skiten funkar oxå.
Så får vi se om jag dänger den i backen eller om det blir nå kort tagna :)

Jag kommer förmodligen att ställa en bunt dumma frågor så småningom, men det får ni ta! :hihi

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Canons cashback, gäller det per objekt eller paket.
Tänkte om man köper Canon 400d med 18/55 objektiv, får man 1400 tillbaks då eller "bara" 700?
Sen kan man köpa ett större paket med sigma 70/300, är det nåt att ha?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Canons cashback, gäller det per objekt eller paket.
Tänkte om man köper Canon 400d med 18/55 objektiv, får man 1400 tillbaks då eller "bara" 700?
Sen kan man köpa ett större paket med sigma 70/300, är det nåt att ha?

Tyvärr bara 700:-! Även om jag är helt grön på detta område så var jag glad att jag valde bort kitobjektivet även om jag fick betala betydligt mera. Köpte ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro istället för Canon,s 18-55.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag funderar på att köpa en billig teleglugg. Behöver inte vara ultraljusstarkt, tänkte i banorna Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II eller Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till EOS 400D.

Jag vet att Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro är bättre men det kostar 600 pistoler mer. Helst vill jag inte ens lägga 1700kr som Tamron 70-300 kostar. Främst för att jag egentligen inte vet vad jag ska använda gluggen till. När använder man en teleglugg egentligen? :) Men det hade ju varit kul att ha, förstås. :hihi

Så frågorna är:
1) 55-200 eller 70-300? Idag har jag Tamrons f2.8/17-50mm, om det spelar ngn roll.
2) Kommer jag bli besviken på Tamron-gluggarna? Alternativ?

Just nu lutar det år detta ist:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=55-200_canon

Vad tror ni pöjkar?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...