Diskutera Digital Fotografering här

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Hade tänk skaffa nytt teleobjektiv nu och har kollat på detta:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557594

några kommentarer kring objektivet?? bra/dåligt till det priset?

Vet inte vad du vill få ut. Det avgör hela kommentaren.

Vill du ha det givna omfånget är det ok för priset. Fanns några nackdelar att betänka om du läser fotosidan. Men mer får man inte räkna med i den prisklassen.

Är det ett allround-objektiv för både närfoto och avståndsfoto tvekar jag direkt pga omfånget neråt och lite pga uppåt. Antar du en kamera med cropfaktor x1.6 vilket gör objektivet 55-200 nästan oanvändbart på nära håll med nedre gränsen 55. Väljer då hellre Sigmas 18-200 Nackdelen är prislappen som blir 1500kr dyrare. Tycker personligen det är värt de extra kronorna.

Själv har jag ett Sigma 18-200 som reseobjektiv och har inte ångrat köpet.

Vill du mestadels ha ett teleobjektiv för avståndsfoto ska du nog kolla på Sigmas 70-300 istället. Bättre zoom och bättre omdömen. Kostnaden är dessutom bara dryga 600kr mer än för ditt 55-200.

Kolla in recensionerna under produkter på http://www.fotosidan.se/ Där får du många nyttiga omdömen kring de objektiv som finns idag.

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
tackar för svaret, kommer mest att användas till avståndsfotografering (motorsport samt lite djur/natur).

Angåeden priset så helst inte mer än 1800 spänn (har inte råd med mer när man är student!)

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
tackar för svaret, kommer mest att användas till avståndsfotografering (motorsport samt lite djur/natur).

Angående priset så helst inte mer än 1800 spänn (har inte råd med mer när man är student!)

Med den tanken på fotandet är valet enkelt. Min rekommendation är att leta ett nytt eller begagnat Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO. DÅ har du en kostnad på 2285 för nytt och kanske runt 1500-1800 för begagnat. Är fler än jag som har Sigmas 70-300 här inne och alla har varit tämligen nöjda vad jag läst.

edit: Hittade det nytt på TBH för 2071kr. Länk till TBH och Sigma 70-300 Snåla lite extra så har du råd med det.

Basisten

Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Med den tanken på fotandet är valet enkelt. Min rekommendation är att leta ett nytt eller begagnat Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO. DÅ har du en kostnad på 2285 för nytt och kanske runt 1500-1800 för begagnat. Är fler än jag som har Sigmas 70-300 här inne och alla har varit tämligen nöjda vad jag läst.

edit: Hittade det nytt på TBH för 2071kr. Länk till TBH och Sigma 70-300 Snåla lite extra så har du råd med det.

okej! ett begagnat funkar bra för mig också! om nu någon skulle råka ha ett sånt liggande och är villig att sälja det till mig för ett bra pris så släng iväg ett pm!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Apapap! 2059krwww.komplett.se. Billigt! Fick mitt idag. :)Jag var också inne på 55-200 men lärde mig veta hut. :tummenupp

Då får du en glugg som är bland de bästa i klassen och väska + motljusskydd ingår.

Köp!

Bifogat

• sigma_70_300mmAPO.jpg
    sigma_70_300mmAPO.jpg
    123.1 KB · Visningar: 35

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Puh vilken tur att jag inte hann bestämma mig helt för Sigma AF 55-200 F4-5.6 DC då fokusen inte verkar vilja spela med. Så det blir nog att titta efter ett 70-300 alt som Babar sade 18-200. Hur ofta använder man över 250?

Hur är Tamron,s 70-300?

Lite svårt att bedöma enligt fotosidan,s recensioner då man är nybörjare!

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj

Hur är Tamron,s 70-300?

Tydligen inte lika bra som Sigmas. På alla forum och i alla reviews jag läst så är det Sigma, Sigma, Sigma i fallet "budget 70-300".

Därmed inte sagt att det är uruselt. Men Sigma drar längsta strået.

Basisten

Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
hur är kvalitetskillnaden mellan Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO och Sigma 55-200/4-5,6 DC?? Läste recensioneran på fotosidan och tycker det verkar som att kvaliten är ganska lika (70-300 verkar lite bättre), har jag rätt??

Som det ser ut nu så blir det nog 55-200 (kostar ca 1495 kr på expert tror jag) eftersom att det blir ca 700 kr billigare än 70-300 hos komplett (frakten går på 150 kr) eller ev. begagnat 70-300.

edit: ångrade mig blir ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO från komplett:)

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Har lite kameror å sälja till den som är intresserad.

Canon 10D. 3 papp

Canon 20D. 7 papp, 8 med batterigrepp

Canon 1D, 6 papp, den är GRYM! Bästa kameran för vettiga pengar.

PM:a om ni vill veta mer. Kan säkert skicka med minneskort eller någon väska eller ngt fall ni e snälla ;)

MVH

Johan

^Proteus^

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
VFR 750 F -87
eos 350 eller 400?

Hej.

Jag ska köpa mig en digital systemkamera och valet står mellan Canon eos350D och eos400D. Jag har kollat runt lite på priser och undrar om 400:an är så pass mycket bättre så det motiverar dom extra slantarna?

För och nackdelar med de olika alternativen?

Jag fotar idag med en eos300V och det ska enligt produktinformationen till de bägge kamerorna gå att använda mina gamla ojektiv och tillbehör till digitalkamerorna. Någon som har erfarenhet av hur bra det funkar?

Tacksam för svar

/^Proteus^

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj

edit: ångrade mig blir ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO från komplett:)

That'a boy. :såjaponken

Jag lägger upp lite macro-bilder ikväll om jag hinner..

Annars ser jag ingen skillnad på macroläget och det vanliga läget på 70-300 APO. Hur ser man skillnaden? :va

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
That'a boy. :såjaponken

Jag lägger upp lite macro-bilder ikväll om jag hinner..

Annars ser jag ingen skillnad på macroläget och det vanliga läget på 70-300 APO. Hur ser man skillnaden? :va

Har du sett någon skillnad med APO funktionen?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej.

Jag ska köpa mig en digital systemkamera och valet står mellan Canon eos350D och eos400D. Jag har kollat runt lite på priser och undrar om 400:an är så pass mycket bättre så det motiverar dom extra slantarna?

För och nackdelar med de olika alternativen?

Jag fotar idag med en eos300V och det ska enligt produktinformationen till de bägge kamerorna gå att använda mina gamla ojektiv och tillbehör till digitalkamerorna. Någon som har erfarenhet av hur bra det funkar?

Tacksam för svar

/^Proteus^

Även om jag är nybörjare så verkar skillnaderna inte vara så stora mellan 350 & 400. fördelen med 400 är att med de extra pixlarna så kan du beskära bilden mkt utan att förlora så mkt på bildkvaliten samt om du ska skriva ut bilden i stort format. En del säger att självrengöringen inte fungerar så bra som det sägs men jag låter det vara osagt!

Alla EF objektiv ska fungera dock är jag osäker hur autofokusen fungera med de gamla objektiven!

Är supernöjd med min 400D även om jag bara kör ett Sigma 17-70 men den är bättre än kitobjektivet "18-55" man får med. Är dock inne på att på ett Sigma 70-300 inom kort!

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Har du sett någon skillnad med APO funktionen?

Har inte fotat så mycket än, men de bilderna jag tagit kan jag inte se att färgerna rinner isär (kromatisk abberation?).

Men så har jag bara haft gluggen ett par dar.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
He he kunde låta bli och åka till http://www.scandinavianphoto.se och prova ett Sigma Af 70-300/4,0-5,6 Apo DG Macro

Blev väldig impad av det trots det låga priset. Fick låna det och gå ner till vattnet i närheten för att provfota!

Sista bilden på bussen som åker på Västerbron fotade jag från Rålambshovsleden intill där scandinavianphoto ligger, vet inte hur långt det är men det är en bit. Helt klart prisvärt objektiv tycker jag fast jag är helt grön på foto. Kommer köpa detta objektiv väldigt snart så man kanske kan prova det på Barkaby den 18 Juli. Dock märkte jag att det var svårare att fokusera mellan 200-300 men man får väl köra stativ då!

Basisten

Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
kanon gnutten!! blir till att beställa ett sånt ikväll för min del:tummenupp

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Zee använd http://www.forumbilder.se

Jag skalar ner dem till ca 1800 x 1500 så de blir ca 7mb stora innan jag lägger in dem i forumbilder. Sen är det bara att kopiera adressen du får och lägg den i tråden som kommer bilderna automatiskt! :tummenupp

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Även om jag är nybörjare så verkar skillnaderna inte vara så stora mellan 350 & 400. fördelen med 400 är att med de extra pixlarna så kan du beskära bilden mkt utan att förlora så mkt på bildkvaliten samt om du ska skriva ut bilden i stort format. En del säger att självrengöringen inte fungerar så bra som det sägs men jag låter det vara osagt!

Alla EF objektiv ska fungera dock är jag osäker hur autofokusen fungera med de gamla objektiven!

Är supernöjd med min 400D även om jag bara kör ett Sigma 17-70 men den är bättre än kitobjektivet "18-55" man får med. Är dock inne på att på ett Sigma 70-300 inom kort!

Jag kan lova dig att du inte ser någon skillnad i praktiken mellan 8 och 10 mpix. En teoretisk skillnad finns ju men du märker inte av den.
400ans fördel är ju den större skärmen, större buffertminne samt DIGIC III bildprocessorn. Annars tar 350 lika bra bilder.
Beskärning...tjaa, visst men du märker inte det där heller.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept