Diskutera Digital Fotografering här

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Och det jag undrar över då är vad ska man ha för objektiv för att komplitera ett kittobjektivet? funderade över ett sigma 55-200mm 4-5,6 men fick höra att det fanns några andra alternativ som är bättre, men troligtvis några kronor dyrare och hittade ett begagnat Zuiko 40-150mm 3,5-4,5 2000kr och undrar om det är ett bra pris?

1) Välkommen.

2) Det du undrar har redan avverkats flera gånger. Nu senast de fem sista sidorna i tråden. Läs de så kommer du finna svaret Sigma 70-300mm APO Macro för 2059kr på www.komplett.se. :)

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
2) Det du undrar har redan avverkats flera gånger. Nu senast de fem sista sidorna i tråden. Läs de så kommer du finna svaret Sigma 70-300mm APO Macro för 2059kr på www.komplett.se. :)

ojsan :rolleyes: läser igenom det då :tummenupp
danke
en nackdel är bara att den inte passar olympus :huvet

Last edited:

MikkE

Guest
1. Välkommen till bästa tråden
2. Lyssna på vad Zee säger. Dock blir det lite svårare när det är Olympus.
3. Du har inte gjort ett misstag.. men ändå lite. Marknaden för Olympus är typ 5% jämfört med Canon och Nikon tillsammans. Till de märkerna finne det alltid mkt mer av allt.
4. Canon köttar Nikon....

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
1. Välkommen till bästa tråden
2. Lyssna på vad Zee säger. Dock blir det lite svårare när det är Olympus.
3. Du har inte gjort ett misstag.. men ändå lite. Marknaden för Olympus är typ 5% jämfört med Canon och Nikon tillsammans. Till de märkerna finne det alltid mkt mer av allt.
4. Canon köttar Nikon....

Jorå så att....:D

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Sigma 70-300/f4.5-5.6 APO Macro

Camera Model Canon EOS 400D DIGITAL
Shooting Date/Time 2007-07-10 18:44:39
Shooting Mode Aperture-Priority AE
Tv( Shutter Speed ) 1/640
Av( Aperture Value ) 9.0
Metering Mode Evaluative Metering
Exposure Compensation 0
ISO Speed 800
Lens 70.0 - 300.0 mm
Focal Length 300.0 mm
Image Size 3888x2592
Image Quality Fine
Flash Off
White Balance Mode Auto
AF Mode AI Focus AF
Picture Style Standard
Sharpness 3
Contrast 0
Saturation 0
Color tone 0
Color Space sRGB
Noise Reduction Auto
File Size 3670 KB

Hela bilden nerskalat till 800x600 och en croppad bild på fullformat (fr. 10Mpix-bilden).

Bifogat

• IMG_2160_800x600.jpg
    IMG_2160_800x600.jpg
    85.8 KB · Visningar: 59
  • IMG_2160_cropped.jpg
    IMG_2160_cropped.jpg
    122.8 KB · Visningar: 56
Last edited:

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
hmm det finns ju iofs ett nytt o icke prisatt zuiko 70-300mm 4-5,6. Men sigmas version har jag inte sett till någon stans och vet inte om dom kommer släppa det till four third systemen.

Jag fick så bra pris på kameran och var informerad redan innan att jag skule ha lite svårare att hitta objektiv osv så jag slog till endå :) annars hade det helt klart blivit canon!

Alternativen jag har egentligen till objektiv är ju dessa http://www.four-thirds.org/en/products/lense.html

och har tagit upp frågan på fotosidan.se där fick ja dessa svar http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=79592 från en kille som också använder olympus systemkamera.

Och utifrån pris osv på abjektiv och råd ag har fått osv verkar 40-150mm 3,5-4,5 bästa alternativet om inte sigmas 55-200mm 4-5,6. Egentligen tror jag båda uppfyller mina kriterier riktigt bra och kanske har mer nytta av 55-200 när det har liite mer zoom (vet dock inte hur mkt det skilljer) och har även 17,5-45 i kameraväskan. Men sen känner jag lite att det kanske är bäst att köra orginal objektiven zuiko, vet dock inte skillnaden där heller. Men skulle jag hitta sigmas 70-300 till 4/3 systemen skulle jag nog vara mest inne på det spåret.

Jag hoppas ni hänger med nu och att jag inte skrev för långt :p jag blir bara oklokare när man får höra nya fördelar med varje objektiv hela tiden och vissa nackdelar men inget som är bättre än det andra :) det kommer nog handla om priset i slutändan. Jag skulle gärna vilja lyssna på zees råd men hittar inte det objektivet till min tyvärr :(

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Har ni inga bilder att lägga upp då? Vi har slarvat lite med det på sistone.

Så kom igen nu, lägg upp lite götter. Givetvis gärna naket, förstås. :)

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Har ni inga bilder att lägga upp då? Vi har slarvat lite med det på sistone.

Så kom igen nu, lägg upp lite götter. Givetvis gärna naket, förstås. :)

Slänger väl upp en bild ja då.

Är ganska svag för svartvita foton.
En bild på lillgrabben.

Bifogat

• IMG_0759.JPG
    IMG_0759.JPG
    86.5 KB · Visningar: 39

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Här kommer en bild på ett kanonrör
veX1FW9Q7j_ALHTxtNAIVYhnPysLRB9e

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3046732 Slänger väl upp en bild ja då.

Är ganska svag för svartvita foton.
En bild på lillgrabben.
Ursäkta, men jag tror jag känner igen honom.

Har han varit på fest hos mig?

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
PANIK!!

Jag beställde ett Sigma Objektiv 70-300/4-5.6 Apo Makro hos komplett.se i söndags men dom kommer tydligen i lager tidigast 17/7 och jag vill ha ett denna veckan så jag undrar om någon har tips på billiga fotobutiker i Malmö som säljer Sigmagluggar??:yoparty

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
En bild på Karolinermonumentet i Duved.

Bifogat

• Sporthoj.JPG
    Sporthoj.JPG
    68 KB · Visningar: 37

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Nu har jag lite mer grejjer att sälja för den som är intresserad.

Bästa tillbehöret när man fotar motorsport (framförallt i solljus). Canon CP-E3, batteripack till 550 ex blixt i totalt nyskick. Köpt för mindre än 1 år sen för 2000:-.

Har även en 550 EX blixt. För blixten och CP-E3:an tillsammans vill jag ha 3000:-, för 550:n 1800:- och för CP-E3:an 1300:-.

Har ni börjat använda så kommer ni ÄÄÄÄÄLSKA den! Det garanterar jag! Blixten laddar BETYDLIGT fortare och klarar MÅÅÅÅÅNGA mer blixtar...

Har även 24-105 f:4 L att sälja i totalt nyskick: 7200:-

10D: 3000:-

1D: 6000:- (finns kvar precis nu men är nog borta snart)

MVH

Johan

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
He he kunde låta bli och åka till http://www.scandinavianphoto.se och prova ett Sigma Af 70-300/4,0-5,6 Apo DG Macro

Blev väldig impad av det trots det låga priset. Fick låna det och gå ner till vattnet i närheten för att provfota!

Sista bilden på bussen som åker på Västerbron fotade jag från Rålambshovsleden intill där scandinavianphoto ligger, vet inte hur långt det är men det är en bit. Helt klart prisvärt objektiv tycker jag fast jag är helt grön på foto. Kommer köpa detta objektiv väldigt snart så man kanske kan prova det på Barkaby den 18 Juli. Dock märkte jag att det var svårare att fokusera mellan 200-300 men man får väl köra stativ då!

Tackar för tipset! :)
Jag beställde just ett sånt objektiv. :tummenupp

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
nån som vet någon bra liten ryggsäck som passar en kamera med ett objektiv. jag tänkte köra med mitt 18-200 när jag är ute o hojar så det behöver inte va någon väldans plats.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...