Diskutera Digital Fotografering här

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
3200357 Bild nr 21 är så enkel och härlig i blänket på järnet , men den är för hårt beskuren i nederkant, hade gärna sett hela järnringen. Eventuellt lite mindre bländare så skärpan finns på hela ringen. Annars var det många fina bilder.

Vad fotar du med för prylar?

// Göran
Tog en bild på hela ringen fast gillade denna bäst.

Kör med 400d + sigma 17-70 + sigma 70-200 2.8 + 430 blixt nånting :tungan

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Har en 400D, har precis upptäckt att jag kan justera skärpa, kontrast, färgmättnad, färgton direkt i kameran. Är det något användbart?
Jag kanske då kan förbättra bilderna direkt i kameran med mindre efterbehandling i datorn.

Det kanske är lämpligt vid plåtning av hojar på bana (RR-hojar) att dra upp ett snäpp på allt förutom färgtonen...

Hur gör ni med era inställningar?

Ställde samma fråga på Fotosidan, men dom är SÅ inne på råformat

Edit, färgtonen kommer jag inte röra, blir bara rött eller grönt

Dem inställningarna är bara till nytta vid JPGskjutning.
Jag kör enbart RAW.

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Dax för en bild eller??:) Det skall börjas i tid
g1OlrfXF6D-gpt03DPOzgkhl0nBmOlfp

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
3162525 Kommer dit som officiellt PR-ansvarige ( :rolleyes: ) för Damp Räjzing Team. Plockar upp teleglaset (Sigma 70-300 APO, 2 mån gammalt), flippar på Canon 400D så står det:
"Err01, kommunikation mellan obj. och kamera fungerar inte. Kontrollera kontakterna." :huvet :huvet
Inte nu!!Glaset har funkat klockers tills igår och just när man behöver det så funkar skiten inte! Snacka om antiklimax. :(

Jag har rengjort kontakter men det hjälper inte, det vill inte spela boll. Vad göra?
Glaset är köpt på komplett.se.
Då köper man ett reservhus och har till nästa gång. En 10D, 350D eller något duger gott och kostar egentligen skit och inget begagnat jämfört med vad man lagt ut på sin utrustning ;)

3180766 Dum fråga kan tyckas, men vilka slutartider, bländare ska man ha för att pricka in en sådan här bild?

http://www.freddyracing.com/ULgallery/knut1072.jpg

knut1072.jpg
Vild gissning på runt 1/125 ...

Här är en på 1/30

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=763291&target=_blank

3183687 Beroende på hur det blir med jobb för mig i Umeå..
600mm/f4 - 45 618,30 SEK (B&H - $7,000).
Mark II N - 21 505,77 SEK - (B&H - $3,300) eller Mark III - 29 326,05 SEK (B&H - $4,500)
Då tar jag mig en kortweekend och köper allt kontant.
Då tillkommer 8% i någon slags butikskatt så vitt jag vet...

3183853 En tanke är ju att motorcyklister kanske inte gillar att få en blixt i nyllet när dom kör. Fast tar man helt från sidan är det väl lugnt.
Jag har aldrig panorerat med blixt, får prova det nästa gång!

Jag plåtar en hel supermoto med blixt och vidvinkel och är då väldigt nära förarna när de får en blixt i nyllet. Ingen har klagat än så länge och jag känner de flesta av förarna... Det är nog ingen fara.

3198872 Jag måste säga att jag tycker autofocusen är kaos på min glugg med IS och ryckigt blir det ibland också (mest om man fotar med fel inställningar:rolleyes: ) men just AF är något som stör mig enormt mycket!

Lånade en väns glgg utan IS och det var fan så mycket lättare att focusera snabbt!
Du vet väl att du kan stänga av IS:en eller välja "active" eller liknande tror jag (går på mitt nikon 70-200 2,8 VR som för övrigt är världens grymmaste optik ;)). Du kör väl med AF-s också?

3200075 Har en 400D, har precis upptäckt att jag kan justera skärpa, kontrast, färgmättnad, färgton direkt i kameran. Är det något användbart?
Jag kanske då kan förbättra bilderna direkt i kameran med mindre efterbehandling i datorn.

Det kanske är lämpligt vid plåtning av hojar på bana (RR-hojar) att dra upp ett snäpp på allt förutom färgtonen...

Hur gör ni med era inställningar?

Ställde samma fråga på Fotosidan, men dom är SÅ inne på råformat

Edit, färgtonen kommer jag inte röra, blir bara rött eller grönt
Fota alltid i RAW och glöm inställningarna är mitt tips. Lika bra att börja med det på en gång för förr eller senare så måste du göra det ändå.

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Då köper man ett reservhus och har till nästa gång. En 10D, 350D eller något duger gott och kostar egentligen skit och inget begagnat jämfört med vad man lagt ut på sin utrustning ;)

Vad hjälper det när objektivet inte vill rulla? :confused:

How som helst så fick jag tillbaka Sigmat (70-300 APO) nu i veckan och det funkar igen. Det var "felkopplat till kontakterna" tydligen. Då är min första fråga hur det kunde funka innan till att börja med? Jaja, skitsamma. En Bo på Tura Scandinavia har varit bra att ha att göra med iaf. Köpte via komplett.se som bollade vidare mig till generalagenten (Tura alltså) direkct. :tummenupp

Hoppas glashelvet rullar smärtfritt de kommande 5 åren nu! :mad:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Aaah, okej! Trist. Annars rekommenderar jag ett extrahus till de flesta. Många köper gluggar för massa tusen etc. etc. och ett extrahus behöver inte vara senaste modellen och 10 mpix är nästna alltid overkill. Funkar ju med t.ex. en 20D eller så om man kör canon eller en D70 eller liknande på Nikon...

MVH

Johan

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Dax för bilder! Fick testat en Canon EF-S 10-22 USM och jag blev KÄÄÄR! Föll pladsk för denna underbara lins! Mer finns HÄR

1. (70-200)
IMG_3226.jpg

2. (10-22)
IMG_3181.jpg

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Last edited:

MikkE

Guest
...behöver inte vara senaste modellen och 10 mpix är nästna alltid overkill...
Gaaah! Jag blir så irriterad när typ OnOff, Siba mm. presenterar en ny kompaktkamera. -Nya Sony bla-bla-bla med 6436 MEGA PIXLAR och ultratunn!
Men hallå! Är 12Mp på en kompaktkamera ens nödvändigt? Öh, nej..

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
3218836 Gaaah! Jag blir så irriterad när typ OnOff, Siba mm. presenterar en ny kompaktkamera. -Nya Sony bla-bla-bla med 6436 MEGA PIXLAR och ultratunn!
Men hallå! Är 12Mp på en kompaktkamera ens nödvändigt? Öh, nej..
Nej men det tror normalanvändaren, så att inte skylta med det vore dumt :tungan

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Från helgens konferens på Quality Spa Hotell i Strömstad...

Bifogat

• Bild 132.jpg
    Bild 132.jpg
    76 KB · Visningar: 40
  • Bild 137.jpg
    Bild 137.jpg
    107.9 KB · Visningar: 40

MikkE

Guest
Med brist på annat så drog jag till cyberphoto och köpte mig en Canon Speedlite 430EX, en omnibounce och ett laddset idag =)

430ex_f.jpg

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...