Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
En sån har jag, o nu vill jag ha en till :)

Tyckte att det var lite overkill att satsa på en 580EX II som kostar lite över 2000 kr mer än 430EX när jag inte fotat med extern blixt så mkt innan. Denna kommer att räcka ett tag framöver iaf =)
Blir fest-test av den idag då det kommer att vara korridorsfest här ikväll =)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har en sån jag med! Grymt nöjd. :tummenupp
Jag har också en. Och är även jag grymt nöjd. :tummenupp

Mitt senaste inköp blev lite synksladdar och förgreningar och grejjer. Men jag har inte haft möjlighet att testa allt fullt ut än. :)

Edit: Tog mig för att testa lite med sladdarna och det nu ikväll. Det kommer väl mera någon annan gång, nu skulle jag mest bara se så att det inte var glapp någonstans eller så. :)

bdblr1.jpg

bdblr2.jpg

bdblr3.jpg

bdblr4.jpg

Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag har lekt lite med 430EX också.
Valde mellan den och Sigma EF500 DG SuperII blahavaddennuheter.
Blev den senare.
Inget fel på den, men jag trivdes faktiskt bättre med 430:n.
Men sen måste jag nöta och nöta så alla funktioner sitter i ryggmärgen,
tycker Sigman är lite mer svår att använda än Canonen.
Visst, många funktioner, men inte lika logiskt, på nåt sätt.

Nån som vet var man hittar synkkablar till externa blixtar billigt?

MikkE

Guest
Jag har lekt lite med 430EX också.
Valde mellan den och Sigma EF500 DG SuperII blahavaddennuheter.
Blev den senare.
Inget fel på den, men jag trivdes faktiskt bättre med 430:n.
Men sen måste jag nöta och nöta så alla funktioner sitter i ryggmärgen,
tycker Sigman är lite mer svår att använda än Canonen.
Visst, många funktioner, men inte lika logiskt, på nåt sätt.

Nån som vet var man hittar synkkablar till externa blixtar billigt?
Kul som sjutton och hålla på med blixten! Ska använda den nästa gång jag fotar crossar. Finns bilder från förra veckan på min sida i Galleri -> Events. Dock fick man kämpa med bristande ljus den gången.. Ska bli kul att se hur det blir med blixten.

Prova http://www.kaffebrus.com/

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag har handlat av Kaffebrus flera gånger tidigare och varit nöjd.
Vet inte i detta fall om det är stor skillnad, men hittills har jag inga negativa upplevelser av deras produkter.

MikkE

Guest
Tack för den länken! Jag som precis satt och letade videobelysning till min DV-kamera... Nu är bara frågan:

Ska jag köpa denna namnlösa belsynin på Kaffebrus för 299:-
Eller skall jag köpa denna "Hama"-belysning för 495:- på Scandinavian Photo..

:rolleyes:

Hehe, kaffebrus har verkligen blitt större nu såg jag. Jag skulle kunna slå till på den namnlösa, dock är det kanske ballare att det står Hama =/

:tungan

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hehe, kaffebrus har verkligen blitt större nu såg jag. Jag skulle kunna slå till på den namnlösa, dock är det kanske ballare att det står Hama =/

:tungan

Jag är ganska övertygad om att jag bör komma över ett hamaklistermärke för några kronor och på så sätt alltså få exakt samma belysning "hama-belysningen"...
Jag är rätt övertygad om att det är samma tillverkare på båda...

MikkE

Guest
Jag är ganska övertygad om att jag bör komma över ett hamaklistermärke för några kronor och på så sätt alltså få exakt samma belysning "hama-belysningen"...
Jag är rätt övertygad om att det är samma tillverkare på båda...
Då tycker jag att du köper den från kaffebrus. Jag har handlat där en gång för längesedan och det gick bra. Var ett batteri till 350D och kostade 99:- Funkade kanoners =)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Då tycker jag att du köper den från kaffebrus. Jag har handlat där en gång för längesedan och det gick bra. Var ett batteri till 350D och kostade 99:- Funkade kanoners =)

Ska nog göra så!
Batterier till kameror kan man ju annars köpa väldigt billigt på Batteributiken. Köpte ett extrabatteri till min Eos400 och ett extrabatteri till min videokamera som räcker ca 3ggr längre än orginalbatteriet..:tummenupp

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Mycket rött här. Porrigt ;)
And you like it... :brynad

Rött är ju hyfsat effektfullt. Men sedan så beror det lite på att det röda filtret satt på en kraftigare blixt (min 430EX, och ja, hade man tänkt efter så hade ju effekten gått att ställa ner en aning) mot för det blåa filtret (satt på min gamla Nissin, ledtal 36 eller något plus att den är välanvänd). Dessutom så körde jag inget med bara det blåa filtret eftersom att jag inte har börjat leka något med vitbalansen på kameran än och den automatiska lättare korrigerar för det blåa färgfiltret än för det röda.

Är det någon som vet hur det fungerar att använda såna här färgfilter till fotoblixtar?
leefilterm_1136.jpg

Det är alltså filter avsedda för par-kannor, scenljus. Kan det vara något eller är de så "täta" att man behöver en hyfsat kraftfull blixt för att den ska orka lysa igenom ordentligt?

Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
De filter jag testat har varit såna där.
Gick skitbra.
Bara att hålla eller tejpa fast.
Sen beror det ju på många saker hur effekten blir, men jag tyckte det funkade kanon.

MikkE

Guest
And you like it... :brynad

Är det någon som vet hur det fungerar att använda såna här färgfilter till fotoblixtar?
leefilterm_1136.jpg

Det är alltså filter avsedda för par-kannor, scenljus. Kan det vara något eller är de så "täta" att man behöver en hyfsat kraftfull blixt för att den ska orka lysa igenom ordentligt?
Oooh yes! :gnissla

Kan man inte bara trycka i ett sådant färgfilter i sin bomnibouncer då? Visst, det är inget filter på sidorna men det kan nog ljusa upp på ett ballt sätt. Annars får man klippa och klistra om man vill =)

Se min fina paintbild...

Bifogat

• omnibouncer.JPG
    omnibouncer.JPG
    4.3 KB · Visningar: 217

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Nejdå, jag är iaf inte alls död. Det är bara det att årstiden känns lite oinspirerande i största allmänhet. Det är kallt, hojarna är avställda och färgskalan ute verkar ha låst sig någonstans mellan grått och ljusgult/beigt. Dessutom är det tre hojar som ska få sig lite ny olja asap och en moppe som ska plockas ner i molekyler för service och uppfräschning/omlackering.

Plus att jag till en fotokurs jag går ska plåta en bild som symboliserar kärlek. Som ska lämnas in på måndag. Och jag har ingen aning om vad ska ska plåta. :huvet

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring