Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har börjat leka lite med HDR, tyckte att den här vart bra.
HDR är spännande. Tyvär så har jag mest bara tillgång till en stenåldersversion av Photoshop och Gimp så jag har inte hunnit leka så mycket med det.

Men det är iaf trevligt med någon som insett att HDR inte bara ska vara en bild som är obscent överexponerad.

Vart är den tagen? Öneberget?

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Precis, 150m från ytterdörrn.

Jag brukar ta med mig kameran när jag ska ut med hunden o försöker fånga dom där jävla rådjuren, men dom dyker bara upp 15m framför mig när kameran är hemma. Tattare.

Jag prrovade o skriva ut den där i går kväll på a4, fotopapper, men det blev skitdåligt. Min skrivare grejade inte alls det där.

Funderar på om man ska ta den på mors jobb o skriva ut den i 70x100.
Finns det nåt program som kan skriva ut i 32 kanaler?

Eller måste den konverteras till 16?

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Tog några mysbilder på katten senast jag var hemma hos mina föräldrar, blixt slagen mot taket... Dom blev lite väl ljusa men jag tycker inte det gör så mycket!

_DSC8537org.jpg

_DSC8535.jpg

_DSC8524.jpg

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Har fått erbjudande om att jobba som vimmelfotograf här i stan på lördags kvällar, funderar på att ta det jobba. Rätt bra pröjs för en student tycker jag!

Någon som jobbar/har jobbat som vimmelfotograf och kan berätta lite mer hur det är??

Last edited:

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Lite kontraster...Mercedesmuseet i Stuttgart eller bilskroten i Ryd
NPywQh071D9Wu9cbRzShaZJIvOnFjbfi

wu59c_2k6z-eE41MmpZBmB-DOVkeCAZR

aAluW4t85T9hyl73S2ks9TNyi_TSSXqZ

MikkE

Guest
Har fått erbjudande om att jobba som vimmelfotograf här i stan på lördags kvällar, funderar på att ta det jobba. Rätt bra pröjs för en student tycker jag!

Någon som jobbar/har jobbat som vimmelfotograf och kan berätta lite mer hur det är??
Ja, presentera dig och fråga de du ska fota om de vill vara med på vimmelbild som kommer att läggas upp på hemsida eller nåt och gör det hela tiden med ett skönt humör. Ha även med papper och penna och skriv upp personernas namn till resp. bild. Det kan alltid se trevligare ut när andra kollar in bilderna.

hjälte

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Triumph sprint st 06, Suzuki Rmz 450 06
Tjena

Hej slänger in en liten fråga från en Amatör som behöver lite hjälp.
Jag har en canon 350d med standard kit 18-55 och funderar på att
införskaffa ett zoom men vilkett,dom jag tittat på är.

zoom telephoto EF 70-300 f/4-5,6 is usm
zoom telephoto EF 70-200 f/4,0L usm

Tacksam för alla svar Hjälte

MikkE

Guest

Utan att tveka en sekund skulle jag köpa 70-200 f/4,0L USM! Jag har själv det och är grymt nöjd med det. Att lägsta bländarvärde är 4 genom hela registret är en stor fördel!

Basisten

Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran

Här kan du läsa recensioner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=249
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10142

persoligen hade jag valt 70-200/4L

hjälte

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Triumph sprint st 06, Suzuki Rmz 450 06
Tack för dom snabba svaren.
Om jag köper i usa (BH) hur är det med tull avg.??
Skall nog över i höst.

Basisten

Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Skall nog över i höst.

Ta med det som handbagage utan kartong så ska det inte vara några problem, frågar någon så säg att du hade med dig det från Sverige.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Skall nog över i höst.

Som folk säger så skall du gömma undan kvittona i de incheckade väskorna och ta prylarna, utan kartong, i handbagaget.

Dagens Tips:
- Lägg ut en annons någon vecka innan resan på typ blocket på de prylar du tänkt köpa. (Ja, innan du köpt prylarna). OM tullen, mot förmodan, går igenom ditt handbagage så kan du nämligen bli tvungen att "bevisa" att du inte handlat prylarna på semestern och då kan du ju alltid visa dem annonsen...
- jag menar, självfallet kan du ju inte köpt prylar på semestern som du försökt sälja en vecka INNAN semestern.
:)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......

En t-shirt med adressen där bilderna kommer ligga.
Alla fyllon kommer fråga ändå men det skadar inte.

Jag slutar aldrig fascineras av Polfilter.
Vi läste en del ljuslära under utbildningen och just PF är bara så fränt.
Jag har mest testat med att fota genom fönster och få en klar bild, men det är ju tamejf*n användbart på hur många sätt som helst...

...kanske laddar upp nån bild sen, kan bara inte komma på vad...

Jag köpte ett Soligor Cirkulärt polarisationsfilter och testade lite. Förstod inte riktigt hur jag skulle använda det. Vart bara lite mörkare bilder tyckte jag. Men jag gav det för lite tid.

Man vrider på det sen då?:va :huvet

Nu har jag en Sony hemma. Känns riktigt bra. Satt och fotade inne halva kvällen utan minneskort. Ett 12GB beställt :yoparty
a700_pop.jpg

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag köpte ett Soligor Cirkulärt polarisationsfilter och testade lite. Förstod inte riktigt hur jag skulle använda det. Vart bara lite mörkare bilder tyckte jag. Men jag gav det för lite tid.

Man vrider på det sen då?:va :huvet
a700_pop.jpg

Fotografera ut genom ett fönster samtidigt som du provar olika inställningar på filtret.
Rätt skruvat så slipper du reflexerna i fönsterglaset!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fotografera ut genom ett fönster samtidigt som du provar olika inställningar på filtret.
Rätt skruvat så slipper du reflexerna i fönsterglaset!
Det kan även ta bort reflexer i en våt vägbana, vatten, lack och så vidare. De klarar dock inte av att ta bort reflektioner i speglar, krom och andra liknande ytor. De kan även göra så att en lcd-skräm ser nästintill svart ut. Polarisationsfilter kan även användas för att göra en blå himmel något blåare och öka kontrasten mellan himmel och moln.

Som ni säkert vet så består ljus av vågor. Polarisationsfiltret gör så att bara ljusvågor ställda i rätt vinkel i förhållande till filtret slipper igenom helt och de andra filtreras bort i varierande grad.

Edit: Från Wikipedia:
"Optik

Genom att filtrera ljus med ett polarisationsfilter släpper man i full utsträckning endast fram de ljusvågor som svänger i ett visst plan, och filtrerar helt bort dem som svänger i planet vinkelrätt mot detta. Övriga ljusvågor försvagas i motsvarande mån. Resultatet blir att det filtrerade ljusets vågor endast svänger i ett plan, och detta kallas då polariserat ljus.

Ett polarisationsfilter för synligt ljus består av parallella polymerkedjor med fria elektroner som kan vandra längs kedjan. När ljus som har en polarisationsriktning som är parallell med kedjorna kommer ljuset sätta elektronerna i rörelse och energin kommer upptas av filtret. Om ljuset har en polarisationsriktning som vinkelrätt mot kedjorna kan inte elektroner "följa med" vågen och filtret upptar ingen energi från vågen. På samma sätt som för synligt ljus kan göras med radiovågor. Då kan ett galler med parallella metallstavar användas.

Förutom i polarisationsfilter uppstår polariserat ljus i reflexer, till exempel i vattenytor och snöfält. Polaroidsolglasögon är solglasögon med polarisationsfilter, som släcker ut reflexerna från snö, is och sjöar så att man inte blir bländad. Polarisation kan även uppstå när ljus opolariserat ljus skickas igenom en dubbelbrytande kristall, till exempel kalkspat (CaCO3)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polarisationsfilter

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha