MikkE
Guest
Jag har börjat leka lite med HDR, tyckte att den här vart bra.
Den är dock tagen ur en rå fil.
Men ändå
DigitalFOTO - Skapa HDR-bilder
Bra som fan! =)
Jag har börjat leka lite med HDR, tyckte att den här vart bra.
Den är dock tagen ur en rå fil.
Men ändå
Menar du att min bild inte var nå bra?!?!
Hehe, den var varken dålig eller megabra. Man måste ha med mer djup och färgvariationer för att få en riktigt lyckad bild. Typ som palatset de visar med i länken ovan.Menar du att min bild inte var nå bra?!?!
Jag tänkte prova igår med samma bild men jag hde inte kvar raw filen, så jag ska ut o knäppa en ny, MEN! Nu kom det äkkelsnö, o det vill jag inte ha med i bilden.Hehe, den var varken dålig eller megabra. Man måste ha med mer djup och färgvariationer för att få en riktigt lyckad bild. Typ som palatset de visar med i länken ovan.
Ljuset var sjukt bra!Jag vill se mer bilder, ni snackar ju bara filter hit och prylar dit...
Detta gjorde jag i helgen..
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=15285
Finns det skuggor på bilden som togs av hojen?Halloj
Är det nån som vet en bra guide på skuggor, en kompis har en hoj, nja HD som jag klippt ut och skall få in på en gata i Mexico, men det blir helt sjukt utan skuggor, hur göra?
>>Eric
Nån som kör rondell? (vinkelslip)
En gissning
Fina bilder!Slänger upp några bilder jag tog idag. Nybörjarförsök, så förvänta er inga stordåd Vad tycks? De två första tog jag faktiskt med telefonen... Tråden handlar ju om digital fotografering, och telefonen är ju digital... tror jag... jaja! Den sista bilden är en brygga. Tagen med Minolta dimage5. Fråga mig inte hur det gick till, men så där såg bilden ut rätt ut ur kameran, dvs. den är helt oredigerad, och ingen svartvit inställning på kameran heller. Ganska diffus, men jag tycker den blev ganska cool ändå, så den hamnar nog snart på väggen i form av en liten tavla i köket. Men det är kanske bara jag som tycker att den blev något att ha Bra, kass eller mediokert? Ska jag lägga ner karriären?
Bild 1: Mobilbild, Gullbrannastranden utanför Halmstad. Nokia 6288...
Bild 2: Mobilbild, Gullbrannastranden utanför Halmstad. Skuggorna efter sandhögarna lyfte lite. Nokia 6288...
Bild 3: Brygga i Bälingesjön utanför Perstorp. Minolta dimage5
Nackdelen med att ha ett stort zoomomfång är att tillverkarna då ofta gjort kompromisser för att åstadkomma det stora omfånget. Kompromisser som kan visa sig i t.ex. försämrad skärpa och att objektivet inte blir särskilt ljusstarkt.Just nu står valet mellan EOS 400D samt D40´n. Vad jag läst mig till räcker Nikon långt för mig som beginner och jag funderar på att köpa huset löst oavsett vilket och någon form av 18-135 eller 18-200 objektiv. Får jag ungefär två objektiv i ett då om jag väljer 18-200? (18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6)
Låt säga att jag skulle vilja prova att fota några av er nästa år under en bandag på Kinnekulle, räcker 18-200 till hyggliga bilder, vore ju kul att kunna zooma lite såklart.
En lokal förmåga, Hannez "kör med 400d + sigma 17-70 + sigma 70-200 2.8" läste jag tidigare här t.ex.
Skillnaden mellan olika objektiv är inte riktigt glasklar ännu...
Nån som kör rondell? (vinkelslip)
Fina bilder!
Jag har badat vid den bryggan
OK, kanske blir att satsa på kit-objektiven då ex. 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 till att börja med.Nackdelen med att ha ett stort zoomomfång är att tillverkarna då ofta gjort kompromisser för att åstadkomma det stora omfånget. Kompromisser som kan visa sig i t.ex. försämrad skärpa och att objektivet inte blir särskilt ljusstarkt.
Fördelen med ett objektiv som har stort zoomomfång är t.ex. när man ska ut och resa och då bara behöver ta med sig ett objektiv till kameran.
De objektiv som brukar vara mest kompromisslösa och ge bäst bilder är objektiv med fast brännvidd. Men då har man nackdelen att man måste ha flera objektiv för att täcka in sina behov, att det blir en ganska tung fotoutrustning och att man i slutändan kommer att ha plöjt ner en himla massa pengar i optik.
Så för ett fullblodsproffs kanske det kan vara en idé att inrikta sig på att ha några objektiv med fast brännvidd.
Superzoom (t.ex. 18-200mm), njaa... Som reseobjektiv och komplement till andra objektiv kanske. Eventuellt till en nybörjare, men då med risken att stå där efter ett år och ha växt ur det.
För en normal amatör så duger det gott med två lite mera normala zoomobjektiv till att börja med.
Jaga runt på Blocket och Tradera och se vad du kan få tag på begagnat. Då kan man med lite tur fynda för att folk köpt på sig grejjer och sedan tappat intresset.
Rätt svar: Galler på en bygglampa, bilden tagen snett bakifrånNån som kör rondell? (vinkelslip)
Ska se den om jag snubblar över den. I och med att det inte är en rulle som är gjord i Hollywood så lär den väl dyka upp på SVT förr eller senare.Dock är detta rörlig foto men jag måste ändå rekomendera er att kolla in filmen Återkomsten (Vozvrashcheniye/The Return). En vackert gjort rysk film.
Sjukligt bra foto i filmen som gav mig en bra många idéer och i slutet kommer det ett bildspel som är grymt fint! Recension - http://film.nu/filmrecensioner/filmid/589/
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|