Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Nejdå, jag är iaf inte alls död. Det är bara det att årstiden känns lite oinspirerande i största allmänhet. Det är kallt, hojarna är avställda och färgskalan ute verkar ha låst sig någonstans mellan grått och ljusgult/beigt. Dessutom är det tre hojar som ska få sig lite ny olja asap och en moppe som ska plockas ner i molekyler för service och uppfräschning/omlackering.

Plus att jag till en fotokurs jag går ska plåta en bild som symboliserar kärlek. Som ska lämnas in på måndag. Och jag har ingen aning om vad ska ska plåta. :huvet
Bissy kille liksom HEHE! Kan hålla med om att vädret är lite halvt, snöade här igår liksom =S
Hmm, kärlek.... fota datorskärmen med SH i bakgrunden, räcker väl det? :D
Annars kanske du kan leka lite papparazzi och försöka fota ett gammalt par på en bänk, kanske något par som kysser varandra, ett litet knodd som kramar om sin hund etc.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Själv går jag i bytarstankar. Min KM D5D ska bli ersatt av Sony A-700. Behöver en kontakt i USA som köper den åt mig bara.

Strax över 4000kr billigare i USA. 14 i Sverige och 9300 i USA.

MikkE

Guest
Själv går jag i bytarstankar. Min KM D5D ska bli ersatt av Sony A-700. Behöver en kontakt i USA som köper den åt mig bara.

Strax över 4000kr billigare i USA. 14 i Sverige och 9300 i USA.
Jasså se där, till Sony. Cool, jag har ingen aning om hur den är eller känns men greppet ser iaf jävligt skönt ut =)
Det finns ju tomtar här som bor i USA, kanske de kan ställa upp?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bissy kille liksom HEHE! Kan hålla med om att vädret är lite halvt, snöade här igår liksom =S
Hmm, kärlek.... fota datorskärmen med SH i bakgrunden, räcker väl det? :D
Annars kanske du kan leka lite papparazzi och försöka fota ett gammalt par på en bänk, kanske något par som kysser varandra, ett litet knodd som kramar om sin hund etc.
Inte allt för bissy. Mestadels arbetslös. Men nu klumpade allt det ihop sig med att jag dessutom fick jobba en del mer än vanligt. Ibland så är det lugnt och ibland så blir det allt samtidigt. :tungan

Något sånt hade ju varit frestande. Eller att plåta en hoj. Men det ska vara så att hela gruppen kan se det utan förklaring.
Synd att dessa två profiler har gått bort (eller om det bara är den ena):
[YOUTUBE-ID]O7rso5__bfY[/YOUTUBE-ID]
Annars så hade ju de varit ett givet val. De promenerade alltid omkring i stan tillsammans iförd likadana kläder.

Jag får ge mig ut imorgon och stryka omkring som en suspekt farbror med teleobjektivet på kameran.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jasså se där, till Sony. Cool, jag har ingen aning om hur den är eller känns men greppet ser iaf jävligt skönt ut =)
Det finns ju tomtar här som bor i USA, kanske de kan ställa upp?

Valde KM när jag började med fotande och nu har jag objektiven jag velat ha och då är det inte direkt så man byter. Med facit i hand skulle jag ha valt Canon, Nikon så här i efterhand. Mer beg att välja på.

Har en polare i USA just nu så jag hoppas det löser sig. Lite knepigt för man behöver handla i en större butik för att få ett papper om turist garanti typ. Alltså en världsgaranti. Då har man 1års garanti i hela världen så slipper man skicka till USA om den pajar.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Lång tråd med många inlägg.

Jag ska ha en liten kompaktdigitalkamera för max 2500-3000:-. Vilken??!

Bildkvalitet prioriteras före funktioner.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nejdå, jag är iaf inte alls död. Det är bara det att årstiden känns lite oinspirerande i största allmänhet. Det är kallt, hojarna är avställda och färgskalan ute verkar ha låst sig någonstans mellan grått och ljusgult/beigt. Dessutom är det tre hojar som ska få sig lite ny olja asap och en moppe som ska plockas ner i molekyler för service och uppfräschning/omlackering.

Plus att jag till en fotokurs jag går ska plåta en bild som symboliserar kärlek. Som ska lämnas in på måndag. Och jag har ingen aning om vad ska ska plåta. :huvet

Idébild?

Mitt bidrag från en dag i Landskrona! :)

IMG_3226.jpg

MikkE

Guest
Inte allt för bissy. Mestadels arbetslös. Men nu klumpade allt det ihop sig med att jag dessutom fick jobba en del mer än vanligt. Ibland så är det lugnt och ibland så blir det allt samtidigt. :tungan

Något sånt hade ju varit frestande. Eller att plåta en hoj. Men det ska vara så att hela gruppen kan se det utan förklaring.
Hehe, som jag. Har ingeinting att göra, söker jobb. Helt plötsligt är det fest på onsdag, jobba gratis på fredag med gratis öl efter stängning och då fest, sedan fest igen på lördagen... Jag har det jobbigt :näsblod
Om du ska plåta en hoj är det bara fota Jörgen Karlsson på sin Sportster, där finns pjår lööv :D

Valde KM när jag började med fotande och nu har jag objektiven jag velat ha och då är det inte direkt så man byter. Med facit i hand skulle jag ha valt Canon, Nikon så här i efterhand. Mer beg att välja på.

Har en polare i USA just nu så jag hoppas det löser sig. Lite knepigt för man behöver handla i en större butik för att få ett papper om turist garanti typ. Alltså en världsgaranti. Då har man 1års garanti i hela världen så slipper man skicka till USA om den pajar.
Men ska du inte satsa på en Canon eller Nikon nu då och stunta i Sony? Eller funkar objektiven på Sonyn också? Nu vet jag inte vart din bekanta bor men B&H i New York är ju något så jävulskt stora. Men det lär inte vara någon brist på större kedjor eller butiker i USA heller för den delen, allt ska ju vara så maffigt! Canon har ju världsgaranti oavsett vart man köper den. Bara man har kvitto =)

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Men ska du inte satsa på en Canon eller Nikon nu då och stunta i Sony? Eller funkar objektiven på Sonyn också? Nu vet jag inte vart din bekanta bor men B&H i New York är ju något så jävulskt stora. Men det lär inte vara någon brist på större kedjor eller butiker i USA heller för den delen, allt ska ju vara så maffigt! Canon har ju världsgaranti oavsett vart man köper den. Bara man har kvitto =)

KM funkar på Sony därför stannar jag med Sony. Ett byte skulle vara för dyrt då jag har objektiv redan.

Sen finns det ingen anledning att byta för mig heller. Inte kameran/objektiv som sätter några begränsningar för mig.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag var ute och sprang med kameran där på eftermiddagen och fick till en bild som jag till slut lämnade in. Redan när jag höll på och fotograferade så tyckte jag att bilderna såg väldigt blaskiga och tråkiga ut i kameradisplayen. Visst ljuset var ju inte allt för spännande och så, men det stämde ändå inte riktigt. När jag sedan hade laddat in alla såg jag vad det berodde på. Jag hade lyckats fota allt i ISO1600. :huvet

Därför bifogar jag inte upp bilden som jag lämnade in (en mor med sitt barn). Utan istället så kommer här en bild på en and:
and.jpg

Last edited:

MikkE

Guest
Jag var ute och sprang med kameran där på eftermiddagen och fick till en bild som jag till slut lämnade in. Redan när jag höll på och fotograferade så tyckte jag att bilderna såg väldigt blaskiga och tråkiga ut i kameradisplayen. Visst ljuset var ju inte allt för spännande och så, men det stämde ändå inte riktigt. När jag sedan hade laddat in alla såg jag vad det berodde på. Jag hade lyckats fota allt i ISO1600. :huvet

Därför bifogar jag inte upp bilden som jag lämnade in (en mor med sitt barn). Utan istället så kommer här en bild på en and:
Hahaha! Fy fan vad sur man blir efteråt :D
Har själv vart med om likande saker, bl.a. när jag fotade ca 900 bilder ena dagen på en rr-tävling.. jag vart nööööjd! :huvet

Jag har ju också fotat några änder, ska försöka plocka fram dem. Ang. din bild är jag mest impad av över hur klart vattnet var, coolt att man ser fossingarna på fågeln =)

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Det där har tyvärr även jag varit med om, flera gånger..

Så nu i höstvädret kan man ju passa på att visa ett exempel..som dessutom är somrigt:)

Bifogat

• _MG_1081.JPG
    _MG_1081.JPG
    26.8 KB · Visningar: 39

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Hahaha! Jag har ju också fotat några änder, ska försöka plocka fram dem. Ang. din bild är jag mest impad av över hur klart vattnet var, coolt att man ser fossingarna på fågeln =)
Här är en bild där jag inte gick på lika hårt med polarisationsfiltret. (och ljuset är lite annorlunda och fågeln är lite längre bort)
and2.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...idag hade jag velat ha med min ritkiga kamera... Mobilkameran har ju sina begränsningar minst sagt.

Bifogat

• DSC00126.JPG
    DSC00126.JPG
    8.2 KB · Visningar: 42
  • DSC00128.JPG
    DSC00128.JPG
    30 KB · Visningar: 50

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Här är en bild där jag inte gick på lika hårt med polarisationsfiltret. (och ljuset är lite annorlunda och fågeln är lite längre bort)

Jag slutar aldrig fascineras av Polfilter.
Vi läste en del ljuslära under utbildningen och just PF är bara så fränt.
Jag har mest testat med att fota genom fönster och få en klar bild, men det är ju tamejf*n användbart på hur många sätt som helst...

...kanske laddar upp nån bild sen, kan bara inte komma på vad...

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Det är någonting jag saknar, polfilter. Måste ta och tjacka ett snart
Japp det är kul att ha ett att leka med. Det gör inte så mycket för bilden när man plåtar en hoj. Men på bilar som har stora släta lackerade ytor och fönster som reflekterar en massa så kan det göra en del skillnad (och som bekant så biter de inte kromade eller andra metallytor som reflekterar allt ljus). Dessutom så kan de knycka en par bländarsteg (gör mitt iaf, ett billigt Soligor).

Bild jag tog idag för ny annons på Blocket. Blixt och polarisationsfilter.
bdhojannons.jpg

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har börjat leka lite med HDR, tyckte att den här vart bra.

Den är dock tagen ur en rå fil.

Men ändå :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha