Diskutera Digital Fotografering här

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
:fakta :tummenupp

..jag har en själv.. :)

O jag me..

Sen har jag skaffat ett schysst stativ med kulled.
Det blev Manfrotto 055 XPROB med kulled Manfrotto 488RC2, 1995 :- på Fotokungen. Väger nästan 3 kilo tillsammans...

Alla säger att det är bättre kvalitet på råbilder jämfört med JPEG, fast när jag jämför bilderna på datorn så ser jag absolut ingen skillnad. Vad är tricket? Är det vid utskrifter det blir bättre...

Sen jag vet att det är lättare att redigera Raw med all vitbalansinställningar osv, men är det synbart att det är mer djup, skärpa???

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
O jag me..

Sen har jag skaffat ett schysst stativ med kulled.
Det blev Manfrotto 055 XPROB med kulled Manfrotto 488RC2, 1995 :- på Fotokungen. Väger nästan 3 kilo tillsammans...

Alla säger att det är bättre kvalitet på råbilder jämfört med JPEG, fast när jag jämför bilderna på datorn så ser jag absolut ingen skillnad. Vad är tricket? Är det vid utskrifter det blir bättre...

Sen jag vet att det är lättare att redigera Raw med all vitbalansinställningar osv, men är det synbart att det är mer djup, skärpa???

Problemet kan gott ligga i att din datorskärm inte kan återge skillnaden...oftast tittar man ju på nedskalade bilder som därmed blir "komprimerade" och skillnaden uteblir. Det bästa med RAW är just att du kan redigera oförstörande...dvs du ändrar inga redan komprimerade filer utan jobbar direkt med varje pixel i sin renaste form.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Har länge haft ett intresse för att fota, som även har ökat under senaste åren. Dock känner jag att det inte är allt för roligt att gå runt med kompaktkameran och fota. Fastnat för Canon 400D och Nikon D80, tagit mig egenom mängder av recensioner och forumtrådar.

Har kikat lite på ebay, där finns det massor av olika paket med objektiv, stativ, väskor, blixt osv.

Är detta något man ska titta närmare på? Eller är det inte värt att köpa därifrån?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
det är fortfarande en jäkla massa pengar för en blixt..men vafan:hihi
Men jag vill ju ha nytt objektiv också :velig
430EX is the shit, om man inte har behov av att pröjsa nästan dubbelt så mycket för en 580EX II. Antingen så kan man köra den med TTL och automatik och kan knäppa utan att behöva tänka. Eller så kan man hålla på och leka med sladdar och blixtfotsadaptrar och grejjer om det är vad man vill.

Så här riggade jag upp min när jag tog en bild på min hoj som jag la upp lite tidigare i tråden:
blixtrigg.jpg

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
430EX is the shit, om man inte har behov av att pröjsa nästan dubbelt så mycket för en 580EX II. Antingen så kan man köra den med TTL och automatik och kan knäppa utan att behöva tänka. Eller så kan man hålla på och leka med sladdar och blixtfotsadaptrar och grejjer om det är vad man vill.

Så här riggade jag upp min när jag tog en bild på min hoj som jag la upp lite tidigare i tråden:
Okej:)
Nej, behov av någåt dyrare är jag absolut inte, har egentligen aldrig fotat med en annan blixt än den inbyggda på diverse kameror. :)

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R

430EX är najs, men det finns alternativ... Kolla in http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C som gör samma jobb fast billigare. Dessutom har den inbyggd slavsensor, så antingen kan man trigga den med inbyggda blixten i kameran eller med en trådlös IR-sändare ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372280 ) . Två såna blixtar + IR-sändare = billig hemmastudio.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men eftersom att jag inte orkar göra en ny postar jag här istället.

Ska ha en kort redovisning i skola om "Bilder som berör" och jag har problem att hitta bilder, vilken sorts bilder kvittar, men dom ska beröra.

Så har ni några bra på lager får ni gärna ladda upp dom+bakgrundshistora (om det finns!)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Finns det nån kompakt digitalkamera som är vattentät till 3, 4, 5 meter eller nåt för runt 2000-4000?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Finns det nån kompakt digitalkamera som är vattentät till 3, 4, 5 meter eller nåt för runt 2000-4000?
Det finns ju vatentäta "case" o köpa till en del, sony har nån till sina har jag för mig.
Ebay...

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
japp, jag har en sådan här hemma, fast det va nog bara till 3m, ska kolla vad den heter:)

EDIT: det är en olympus 770SW tror jag, för tydligen ska u770SW vara tät ner till 10m, och det tror jag nog inte att den är. (behöver jag säga att det inte är min kamera?:hihi)

Last edited:

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Nu är det snart jul
Jag tror att :tomten har med sig en ny glugg:tummenupp
15276.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu är det snart jul
Jag tror att :tomten har med sig en ny glugg:tummenupp
En sån är jag också grymt sugen på. :drool

Och jag har snart sparat ihop till en, efter nästa löning så... :hoppa

Men jag funderar lite på det där med Canons cashback som de kör med om man handlar det innan 31/12. Hur går det när man beställer via postorder då? Är det datumet som man lagt beställningen, eller datumet man har skickat betalningen, eller datumet som butiken har pengarna, eller datumet som man har fått leveransen som gäller? :va

Köper man det i en vanlig butik så är det ju ganska enkelt med det inköpsdatum man har på kvittot. Men när man handlar på postorder så finns det ju en hel massa datum att hålla reda på. :confused:

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring