Diskutera Digital Fotografering här

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jag har inte lärt mig :(

Här har du en gratis kurs
http://www.moderskeppet.se/grunderna/

Sen finns Klickdata kurser att köpa också. ladda ner

Det finns mycket att suga in, det svåra är att upprepa det så man kommer ihåg det.
Jag har precis gjort en tomteluva i PS till avataren, maskat luvan och dragit in det lagret på hojbilden, fixat med storleken. Vilken lycka det lyckades:D
Så nåt kan jag ändå :hihi

PS. Jag har sett filmerna med Moderskeppet och dom är bra, tack iaf för tipset. DS

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Det finns mycket att suga in, det svåra är att upprepa det så man kommer ihåg det.
Jag har precis gjort en tomteluva i PS till avataren, maskat luvan och dragit in det lagret på hojbilden, fixat med storleken. Vilken lycka det lyckades:D
Så nåt kan jag ändå :hihi

PS. Jag har sett filmerna med Moderskeppet och dom är bra, tack iaf för tipset. DS

Prova Klickdata kurserna också. En del vettigt för nybörjare.

Sen tror jag att det handlar om att lägga massor av tid på att sitta och leka i PS. En 10åring kan ju mer PS än vad jag kan för dom har nyfikenheten och massor av tid att lägga på att utforska programet. Själv går jag bara in och gör det jag måste och inget mer i PS. Det lär man sig inget på.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Hjälp!

Folk och fä!

Jag ska till Thailand på måndag och jag kom just på att jag måste ha en kamera. Jag kan ingenting om foto och det mest proffsiga jag kan säga när jag ser ett foto är: "Å vilken fin bild!":gnissla

Jag tänker köpa på Siba eller OnOff då vi har fina personalrabatter där. Jag vill inte ha något sunk för en femhundring men förstås inte heller det dyraste då jag är helt rudis själv. Kameran får kosta max 2500-3000 kr och jag vill inte fråga nötterna i butik om råd och vänder mig därför till proffsen här.

Vilken kamera rekommenderar ni?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Folk och fä!

Jag ska till Thailand på måndag och jag kom just på att jag måste ha en kamera. Jag kan ingenting om foto och det mest proffsiga jag kan säga när jag ser ett foto är: "Å vilken fin bild!":gnissla

Jag tänker köpa på Siba eller OnOff då vi har fina personalrabatter där. Jag vill inte ha något sunk för en femhundring men förstås inte heller det dyraste då jag är helt rudis själv. Kameran får kosta max 2500-3000 kr och jag vill inte fråga nötterna i butik om råd och vänder mig därför till proffsen här.

Canon IXUS 950 IS 2 768:-
Canon IXUS 860IS 3 161:-
Canon IXUS 960IS 3 816:-

Ixus 960IS tycker jag om du har råd. Den är på 12 megapixel.

Ixus 950IS och Ixus 860IS är likvärdiga och har 8 megapixel. 860 har ansiktsavkänning, men den har ingen optisk sökare.

Priserna är från sibas hemsida.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp

Ixus 950IS och Ixus 860IS är likvärdiga och har 8 megapixel. 860 har ansiktsavkänning, men den har ingen optisk sökare.

Tack för svaret!:tummenupp

Canon är grejen verkar det som. Jag hade en Sony för något år sen och den bara krånglade.

Får nog bli en sån tror jag!

Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Folk och fä!

iom att du ska till thailand så kanske det hade varit skoj att ta lite bilder under vattnet och inte va rädd för sand osv, då hade jag köpt detta:)

japp, jag har en sådan här hemma, fast det va nog bara till 3m, ska kolla vad den heter:)

EDIT: det är en olympus 770SW tror jag, för tydligen ska u770SW vara tät ner till 10m, och det tror jag nog inte att den är. (behöver jag säga att det inte är min kamera?:hihi)

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Kamera...

Canon e bra grejer...jag ska nog själv köpa en canon powershot G9.
www.peter-smedberg.fotosidan.se

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
E liten fråga bara, säg att ni hade haft en 350d, och kunde byta den, rakt av, mot en 20d, skulle ni göra det?

Skiljer ju inte så mkt, vad jag kan se. 20d är väll snäppet "seriösare", huset, 1/8000s, 5bps ist för 3 osv.
Enda negativa med 20d är väll att dne har mindre skärm?:)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
E liten fråga bara, säg att ni hade haft en 350d, och kunde byta den, rakt av, mot en 20d, skulle ni göra det?

Skiljer ju inte så mkt, vad jag kan se. 20d är väll snäppet "seriösare", huset, 1/8000s, 5bps ist för 3 osv.
Enda negativa med 20d är väll att dne har mindre skärm?:)
Jag tycker inte att man har så stor nytta av skärmen egentligen, visste du ser om bilden blev åt helvete fel. Men dom små felen syns ju ändå inte förrän du kommer till datorn.

Men jag har aldrig pillat på en 20d, så det kan jag inte svara på.

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Hallå!!

Hur räknar man fram vilken slutartid man kan avända beroende på bländartal?

Tex om jag idag har ett objektiv med största bländare 3.5 och istället köper ett med bländare 2.8. Hur mycket kortare slutartid kan jag då använda för samma resultat?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hallå!!

Tex om jag idag har ett objektiv med största bländare 3.5 och istället köper ett med bländare 2.8. Hur mycket kortare slutartid kan jag då använda för samma resultat?

Om du bläddrar dig tillbaka så tror jag det finns en tabell i denna tråd som visar just detta.

edit1:
Det var inte riktigt rätt... men nästan ..Dte var en nattfoto-tabell
nattfoto.jpg

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hallå!!

Om jag inte är ute och seglar (vilket jag mycket väl kan vara) så blir det nästan ett steg. Alltså om du har haft slutartid 1/60s på bländare 3,5 så blir det ca slutartid 1/125s på bländare 2,8.

Slutartidsstegen går på t.ex. 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 och 1/1000s.
Bländarstegen på 2,8 4 5,6 8 11 16
Och samma sak för ISO-tal på 100, 200, 400, 800 och 1600.

:va Tror jag.

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
Ett steg ljusstarkare än 3,5 är 2,5 (man delar med roten ur två för att få ett steg ljusstarkare), så 3,5 till 2,8 är inte fullt ett steg. Snarare ett halvt.

Hela stegen brukar man ange 1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 osv.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Förra året var det ett Tamron objektivt som många rekomnderade för "vanliga" svensson, hur ser det ut nu, är det samma eller har det kommit ut något nytt som är bäst för "svensson".

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Canon EOS400D VS Nikon D40X

Som det står i rubriken, Canon EOS400D VS Nikon D40X, vilken ska man välja?
Prismässigt skiljer det knappt någonting.
Det är med ett 18-55 objektiv till båda.
Ni med mer kameraerfarenhet, hosta upp era + & - för respektive kamera, vilken ni skulle välja och varför.
Det brinner i knutarna, ska eventuellt ut i morgon (sö 16/12) :D
Eller det kanske är smartare att vänta till mellandagsrean?
Ja vi får se.

/husa550

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha