Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Sjuuuukt nice med über-närbilder (nästan mackro ju!). Bra jobbat Karl! Tycker att färgerna är vågade och eleganta. Two thumbs up.

Tack MikkE, det är faktiskt taget med mitt Sigma 150mm Macro så du har helt rätt. ;)

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Ni som fotar studio och med belysning. En del har jag hört kör bygglampor som billig fotobelysning. Hur blir ljuset att funka från dem jämfört med riktiga studiobelysningar?

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ni som fotar studio och med belysning. En del har jag hört kör bygglampor som billig fotobelysning. Hur blir ljuset att funka från dem jämfört med riktiga studiobelysningar?

Det går, men det är ju inte så bekvämt att jobba med, bieffekter är att det oftast blir väldigt varmt (brand/brännskade risk), hög risk för att modellen kisar eftersom det är så starkt ljus och samtidigt får modellen mycket små pupiller som kanske inte alltid är önskvärt. (Blixtar är fördelaktiga när det gäller sånt). Även om du har starka bygglampor blir det inte så ljust som man skulle vilja för att få djupet i bilden och samtidigt slutartid så det blir skarpt.

Klart, vill man prova på kan man fixa 1000w bygglampor och studsa dom i ett paraply som man klätt insidan i folie.

Annars har www.kaffebrus.com rätt billiga blixtpaket om man vill prova på.

/Karl
(som började just med bygglampor, och gav upp dom ganska snabbt med)

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jag funderade på att skaffa ett litet vattenpass till blixtskon, innan jag såg vad de kostade...2-300 pix är ju helt sjukt!
Jag köpte en minipass från Classes för 30:- och ska se om jag kan hitta en bra lösning till att fästa det.
Känner ni till någonstans man kan hitta dessa små grejer billigare?

Kostar 129 :- hos kaffebrus http://www.kaffebrus.com/products.php, sök på vattenpass :tummenupp. Finns billiga trådutlösare oxå och billiga extra batterier. Mucho billigt:D

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
jag vet inte om detta kanske ska ligga i nån annan tråd, men vi testar.. :)

egenkär som man är så funderar jag på att bygga en liten kamerarigg till hojen, så man kan bränna av lite fräna bilder på sig själv, uuilandes, åkandes i solnedgång osv, självklart med en fjärr sittandes på vänstra handtaget :tummenupp

är det nån annan som gjort ngt liknande? är det en svindum idé som kommer gå åt helvete för att det skakar för mycket?

det får ju bli några gummikuddar mellan gaffelbenen och själva riggen, den kommer göras helt i alu var det planerat

observera att vinkeln på bilden inte är spikad... :D

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    93.7 KB · Visningar: 46

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

egenkär som man är så funderar jag på att bygga en liten kamerarigg till hojen, så man kan bränna av lite fräna bilder på sig själv, uuilandes, åkandes i solnedgång osv, självklart med en fjärr sittandes på vänstra handtaget :tummenupp

är det nån annan som gjort ngt liknande? är det en svindum idé som kommer gå åt helvete för att det skakar för mycket?

det får ju bli några gummikuddar mellan gaffelbenen och själva riggen, den kommer göras helt i alu var det planerat

Kanske skulle fungera bara genom att montera en vanlig trefot på nåt klurigt sätt....

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Klart du ska testa!! men ett tips är att göra själva fixeringen av kameran i skumgummi. Gummikuddar kommer inte räcka, det kommer skaka järnet av fartvind och motorvibrationer.

Se till att ha riktig snabb slutartid när du provar, och glöm inte återkomma med bilderna när dom är tagna! :D

/Karl

MikkE

Guest

Det skulle vara sjukt kul att se om det kommer att funka bra! Jag rekomenderar nog slutartider på 1/2000+ :D :D

Och om du nu ska snickra ihop det där, se till att dokumentera lite då med bilder :tummenupp

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jaa, som sagt, skitkul idé om den går genomföra!
Snabb slutartid (hög iso?) Rejäl vidvinkel, och en massa jobb på upphängning.
Om du lyckas kan det bli precis hur phett som helst!:tummenupp

En tanke bara...
Utan hänsyn till din egen hälsa, vore det kanske lättare att ha en sån där rigg de har (tex Guy Ritchie) och andra när de filmar rakt mot huvudpersonen, som är fäst vid kroppen? Typ en stålsnabel rakt ut från midjan med fäste i axlarna?
En som inte påverkas av fartvinden... eller nåt...

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
kul med lite positiv feedback! :)
jag hittade ett gammalt teleskopstativ i källaren, ska kapa isär det lite och se vad man kan komma fram till ! :tummenupp

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Ni som handlar batterier hos kaffebrus. Hur står sig batterikapacitet i batterierna över tiden efter många uppladdningar? Ersättningsmärken brukar ju ofta palla med ett tag för att lägga av allt mer långt innan originalen ballar ur.

Det går, men det är ju inte så bekvämt att jobba med, bieffekter är att det oftast blir väldigt varmt (brand/brännskade risk), hög risk för att modellen kisar eftersom det är så starkt ljus och samtidigt får modellen mycket små pupiller som kanske inte alltid är önskvärt. ....

Tackar för svaret! :tummenupp Var som jag misstänkte. Värmen kan dock vara ganska skön bieffekt. Renoverar köket nu och klimatet i det rummet med två bygglampor igång påminner om en häftig sommardag vid ekvatorn. :yoparty

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ni som handlar batterier hos kaffebrus. Hur står sig batterikapacitet i batterierna över tiden efter många uppladdningar? Ersättningsmärken brukar ju ofta palla med ett tag för att lägga av allt mer långt innan originalen ballar ur.

Kan inte påstå att jag vill märka någon direkt skillnad. Rent ut sagt så skiter jag i det då ett par batt. till min 350 kostar 299:-/paret. 800:- för ett orginal Canon. Sen om jag får byta mina sönderladdade piratare efter 1,5 år...ja, jag hinner köpa många par batteri innan jag når upp i 1600 för ett orginalpar.

Prestandan mellan laddningarna då? Tillräckligt för att inte behöva bry mig nånsin på att jag inte har enough power med mig. Har inte räknat antalet bilder den krämar ur sig på en laddning. :)

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
det var pissväder här hemma idag i morse, så jag passade på att börja kika lite på riggen, nu vet jag hur den kommer sitta iallafall, kommer kapa sönder mitt gamla stativ och svetsa på lite förstärkningsstag, sen måste jag komma på nån bra fästanordning mot framgaffeln

Bifogat

• IMG_1294.jpg
    IMG_1294.jpg
    78.2 KB · Visningar: 69
  • IMG_1292.jpg
    IMG_1292.jpg
    87 KB · Visningar: 52
  • IMG_1291.jpg
    IMG_1291.jpg
    77.5 KB · Visningar: 47

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
det var pissväder här hemma idag i morse, så jag passade på att börja kika lite på riggen, nu vet jag hur den kommer sitta iallafall, kommer kapa sönder mitt gamla stativ och svetsa på lite förstärkningsstag, sen måste jag komma på nån bra fästanordning mot framgaffeln

Om det sitter fast som det sur ut att sitta med det ena staget ner mot framskärmen så lär det knappast gå att se på filmen. Du borde istället fästa det staget upp mot styret. annars kommer VARJE vibration oavsett hur liten fortplanta sig direkt från vägen upp till stativet... Du kan ju inte ha någon fästpunkt på den "rörliga" delen av hojen...Alla punkter måste ju sitta ovanför framgaffeln nedre del.

Edit:

Det bästa hade nog varit om du hade haft fyra ben på stativet. Då hade du kunnat fästa som ett "kryss" på framhaffelns övre del med en fästpunkt på varje ände av den tjocka delen på framgaffeln.

Last edited:

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
Om det sitter fast som det sur ut att sitta med det ena staget ner mot framskärmen så lär det knappast gå att se på filmen. Du borde istället fästa det staget upp mot styret. annars kommer VARJE vibration oavsett hur liten fortplanta sig direkt från vägen upp till stativet... Du kan ju inte ha någon fästpunkt på den "rörliga" delen av hojen...Alla punkter måste ju sitta ovanför framgaffeln nedre del.

Edit:

Det bästa hade nog varit om du hade haft fyra ben på stativet. Då hade du kunnat fästa som ett "kryss" på framhaffelns övre del med en fästpunkt på varje ände av den tjocka delen på framgaffeln.

Eeeehum... Det där kvalificerar nog som årets första ordentliga hjärnsläpp.. haha :D

jag ska prova såhär istället, dom två översta benen sätts nånstans högt upp på framgaffeln, den enkla nedre får sättas på ett stag som går mellan gafflarna, samtidigt plockar jag bort det svarta plaströret i mitten, och plaststagen som håller i benen och svetsar dit stag i alu för att få det lite stabilare.. :tummenupp

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    110.9 KB · Visningar: 36

MikkE

Guest
Fan va ballt! Och som korvis säger, riggen får inte vara på en rörlig del. Så som du visat med den fina paintbeskrivningen tror jag kommer att funka.
Den största nackdelen tror jag kommer att ligga vid huvudet där du fäster kameran. Allt måste sitta hårt som fasiken och man bör undvika så många länkar som möjligt.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eeeehum... Det där kvalificerar nog som årets första ordentliga hjärnsläpp.. haha :D

jag ska prova såhär istället, dom två översta benen sätts nånstans högt upp på framgaffeln, den enkla nedre får sättas på ett stag som går mellan gafflarna, samtidigt plockar jag bort det svarta plaströret i mitten, och plaststagen som håller i benen och svetsar dit stag i alu för att få det lite stabilare.. :tummenupp
Eller så kan du ta två av stativets ben mot det ena gaffelbenet och ett mot det andra.

Eller så skaffar du en liten kamera med massor av vidvinkel som du fäster på styret. :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ooh... Titta så exalterad jag blir ---> :hoppa

:rolleyes:

Nope, hos mig väcker den inget ha-begär. Skulle någon mot all förmodan ge en sån till mig så skulle jag sälja den omedelbart så att jag vore ett steg närmare att ha råd att köpa en EOS 40D.

Med det sagt så kan jag ju även nämna att jag inledde mitt analoga fotograferande med systemkamera med just en Pentax. En K1000 närmare bestämt. Men eftersom Pentax aldrig kommer att släppa en digital som är ens i närheten av lika bra som den så kommer det att vara en kall dag i helvetet innan jag köper en digital systemkamera från Pentax.

Det är egentligen lite tragiskt när man tänker på hur kort livslängd de digitala systemkamerorna har jämfört med de gamla analoga. Pentaxen köpte farsan någon gång när den var ganska ny som modell på sjuttiotalet. Sedan dess så har han använt den mycket och jag nästan lika mycket Den har sett en del av världen från Kanada till forna Öst-Berlin, varit med på bandstränder skateboardramper och skidbackar och upplevt det mesta väder från extrem värme till extrem kyla i både regn och snö. Dessutom har den blivit tappad i marken fler gånger än vad jag kan komma ihåg. Ändå fungerar den fortfarande bra (så när som på blixtskon och vidvinkelobjektivet). :(

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024