Diskutera Digital Fotografering här

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Jäklar vilket luftvärn ni har i Jämtland
Här kommer Skånes:gnissla
Usch, det såg kallt ut.

Tillskillnad från mina nyårsbilder;)

(att jag aldrig lär mig förminska bilder:()

Bifogat

• IMG_4944.jpg
    IMG_4944.jpg
    36.6 KB · Visningar: 47

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Det här är nog den absolut sämsta bild jag laddat upp till sporthoj. :D
As per MikkEs request, en bild på min Mark III:a +300m 2,8L IS +2x och 1,4x extenders. :)

840mm.jpg

med 1,3 croppen blir det 1092mm :)
Det där va bland det sjukaste jag sett:banana

Första bilden fick jag nästan rysningar av!:D

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har en liten fråga till er som är rutinerade.

Jag var på en big air tävling i vemdalen o veckan och tänkte träna på o fota lite.

Men de flesta kort som jag knäppte blev det brus i, på svarta byxor framför allt.

Jag körde ISO 100, tamron 70-300, runt 88 ungefär.

Kan det vara så att objektivet skapar bruset?
Det är ju ett billigt objektiv.

Svar till: "Fundersam"

MikkE

Guest
Usch, det såg kallt ut.

Tillskillnad från mina nyårsbilder;)

(att jag aldrig lär mig förminska bilder:()

Fan va nice med sol och värme! Ska själv till Thailand i maj men vet inte om jag ska ta med mig mitt åbäke till kamera. Dels för att den är stor att kånka med och jag vill inte få den stulen. Blir nog till att köpa mig en kompaktkamera ist.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Fan va nice med sol och värme! Ska själv till Thailand i maj men vet inte om jag ska ta med mig mitt åbäke till kamera. Dels för att den är stor att kånka med och jag vill inte få den stulen. Blir nog till att köpa mig en kompaktkamera ist.
Ja, riktigt skönt!
Lyckades dessutom pricka in "vintern" här i skåne (ja, de va faktiskt snö).
Man längtade ju inte direkt hem till det, när det va 30-35 grader i luften och 28-30 i vattnet och papegojor runt huvet:hihi

Jag hade med mig "mycket". Dels för att vi va två som skulle fotta, och sen inte "fan, hade jag haft det där hade jag kunnat ta det där kortet.."

Så en 350D med 70-300 DO IS USM och en 20D med 17-85 IS USM samt en vattentät kompaktkamera var det som släpades runt, iallafall första veckan ute i djunglen..:)

klabbarpan

Hojfotograf
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
2004, Honda Varadero
Hemsida

Här kan man tydligen ragga fler besökare som är intresserade av bilder. Kolla gärna på min hemsida med bilder från onsdagsträffar i Ör.
http://www.aaby.se

Allt taget med en Nikon Colpix P5000, dvs en hyfsad kompakt.

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Jag har en liten fråga till er som är rutinerade.

Jag var på en big air tävling i vemdalen o veckan och tänkte träna på o fota lite.

Men de flesta kort som jag knäppte blev det brus i, på svarta byxor framför allt.

Jag körde ISO 100, tamron 70-300, runt 88 ungefär.

Kan det vara så att objektivet skapar bruset?
Det är ju ett billigt objektiv.

Svar till: "Fundersam"

Gissningsvis har du underexponerat och sen kompenserar cameraRAW automatiskt genom att öka exponeringen och då träder bruset fram i mörka partier. (om du nu fotar RAW format)

Objektiv skapar inte brus. ;)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag trodde inte kameran justerade nånting autom.?
Ja, jag knäppte i raw.

Det var lite klurigt o ställa slutar tiden med alla olika kläder dom hade på sig o snö runtikring.
Men ska fundera på det till nästa gång.

Tack

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fotade lite mer i helgen förövrigt.. :D

http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=23415

Fick prova min vindmaskin som jag inhandlat, den funkade bra. :)

Jag trodde inte kameran justerade nånting autom.?
Ja, jag knäppte i raw.

Det var lite klurigt o ställa slutar tiden med alla olika kläder dom hade på sig o snö runtikring.
Men ska fundera på det till nästa gång.

Tack

inte kameran.. cameraRAW (programvaran i photoshop som hanterar RAW bilderna) eller om du kör eos capture så får du kolla i det.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Fotade lite mer i helgen förövrigt.. :D

http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=23415

Fick prova min vindmaskin som jag inhandlat, den funkade bra. :)

inte kameran.. cameraRAW (programvaran i photoshop som hanterar RAW bilderna) eller om du kör eos capture så får du kolla i det.
Jag öppnar ps, sen drar jag dit bilderna ifrån kortläsaren, och då justerar den menar du?

Skumt, kan man välja bort det på nåt sätt?

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag öppnar ps, sen drar jag dit bilderna ifrån kortläsaren, och då justerar den menar du?

Skumt, kan man välja bort det på nåt sätt?

japp, du får upp en dialogruta med bilden där du har möjlighet att ändra vitpunkt /svartpunk, vitbalans osv.. detta är cameraraw.

Se till så exponeringen är +/- 0 och även brightness.

/Karl

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Kan inte påstå att jag vill märka någon direkt skillnad. Rent ut sagt så skiter jag i det då ett par batt. till min 350 kostar 299:-/paret. 800:- för ett orginal Canon. Sen om jag får byta mina sönderladdade piratare efter 1,5 år...ja, jag hinner köpa många par batteri innan jag når upp i 1600 för ett orginalpar.

Prestandan mellan laddningarna då? Tillräckligt för att inte behöva bry mig nånsin på att jag inte har enough power med mig. Har inte räknat antalet bilder den krämar ur sig på en laddning. :)

Jag körde med billigaste piratbatteriet från Ebay. Tror jag gav 170kr för 2st inkl frakt till min kamera, mot kanske 500kr för ett original. Hållbarhet var några månader kortare än original. Hur bra det håller var ingen märkbar skillnad heller. Jag har hellre flera batterier med mig och byter innan dom är helt slut när man är ute och fotar.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jag körde med billigaste piratbatteriet från Ebay. Tror jag gav 170kr för 2st inkl frakt till min kamera, mot kanske 500kr för ett original. Hållbarhet var några månader kortare än original. Hur bra det håller var ingen märkbar skillnad heller. Jag har hellre flera batterier med mig och byter innan dom är helt slut när man är ute och fotar.

Håller med du! :tummenupp
Det är ju ett par kronor man sparar trots allt.

Fram för fler batterier än dyra original!!

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Vad skiljer ett "macro"-objektiv? Är det enbart att närgränsen är kortare eller?

Om det är så, så borde man väl kunna köpa en mellanring för att korta ner närgränsen på sina befintliga objektiv istället för att köpa ett "macro" objektiv?

:va :va

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dax för en bild eller??

Snygga skuggor!, en snabb runda med healingbrush så hade rynkorna i pannan försvunnit, och så hade jag (min högst personliga åsikt) nog beskurit lite mer upptill. Snyggt!!

Vad skiljer ett "macro"-objektiv? Är det enbart att närgränsen är kortare eller?

Om det är så, så borde man väl kunna köpa en mellanring för att korta ner närgränsen på sina befintliga objektiv istället för att köpa ett "macro" objektiv?

:va :va

Mellanringar är bra att ha, men med ett riktigt macro-objektiv har du friare möjligheter till komposition. Har du ett macro-objektiv innebär att du kan sätta fokus väldigt nära och hela vägen ut till oändlighet.

Mellanringar flyttar fokusområdet så att du får en kort närgräns, men dom låser dig även där. Dvs du kan inte ta ett steg tillbaka och få mer lite mer för det hamnar utanför området du kan fokusera på.

Last edited:

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Mellanringar är bra att ha, men med ett riktigt macro-objektiv har du friare möjligheter till komposition. Har du ett macro-objektiv innebär att du kan sätta fokus väldigt nära och hela vägen ut till oändlighet.

Mellanringar flyttar fokusområdet så att du får en kort närgräns, men dom låser dig även där. Dvs du kan inte ta ett steg tillbaka och få mer lite mer för det hamnar utanför området du kan fokusera på.

Allright, då har man lärt sig något nytt även idag, tackar.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy