Diskutera Digital Fotografering här

tommi

Guest
jahapp då var man fast i träsket efter att min nåt år gamla HP kamera sade upp sig kollade jag efter nåt mycket bättre och som ska vara ok att ha ett par år så nu har man skaffat sig en Nikon D300 med Sigma 18-50 1:2.8 EX macro mycket imponerad av kamera/objektiv vid en snabb koll.

Nästa på listan blir en blixt ett till objektiv o mera minne :) bara att sälja röven i hamnen nu när man köpt detta :yoparty

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
jahapp då var man fast i träsket efter att min nåt år gamla HP kamera sade upp sig kollade jag efter nåt mycket bättre och som ska vara ok att ha ett par år så nu har man skaffat sig en Nikon D300 med Sigma 18-50 1:2.8 EX macro mycket imponerad av kamera/objektiv vid en snabb koll.

Nästa på listan blir en blixt ett till objektiv o mera minne :) bara att sälja röven i hamnen nu när man köpt detta :yoparty

Oh.... har du tjackat en D300!? :) :yoparty Ett stort grattis till en krymmare än grymmast kamera! I blixtväg rekomenderar jag en SB-800 till den.

Vad tycker du om min nya komposition? Jag kallar den för:

Vart fan e mina bärs!?
vartfan.jpg

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Du Roller, jag tror att det är dags att nån berättar det här för dig...

Det finns andra motiv än dig själv.

Öppna dörrn o gå ut i naturen och titta på vilda djur eller nåt.

:hihi

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du Roller, jag tror att det är dags att nån berättar det här för dig...

Det finns andra motiv än dig själv.

Öppna dörrn o gå ut i naturen och titta på vilda djur eller nåt.
Han har ju tagit kort på Mattias också. :nicka

Dessutom är nog inte hans fisköga så särskilt mycket att hänga i julgranen när man ska plåta vilda djur.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Han har ju tagit kort på Mattias också. :nicka

Dessutom är nog inte hans fisköga så särskilt mycket att hänga i julgranen när man ska plåta vilda djur.

Som vi känner Roller så funkar säkert 10,5 till att fotografera vildddjur... :tuttar

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det var väl det han försökte visa med Mattias?

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Systemkamera inhandlad

Efter mycket om och men så blev det en beg EOS 20D för 3.500kr, säljaren skickade med ett objektiv 28-90 1:4-5.6 USM som tillhört någon gammal 35mm som hon använt tidigare. Tyvärr verkar inte 20D lira med AF på detta objektiv så för tillfället får man lirka på fri hand.

Nu blir det troligen:
Canon 15-55 IS
Canon 50-250 IS

Inför Sydafrikaresan

Har även varit inne på:
Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro for Canon

Men blivit avrådd beroende på det faktum att jag inte tror att man kan köra med en tripod på en jeep, frihand funkar bättre med IS eller?

Tacksam för hjälp i detta ämne.

Och nej jag lyckade inte plåta kameran med sig själv utan fick använda SONY DSC-T9 som hittils varit min vänn både på mar och i hav (med UV-hus).

skickar med en bild tagen med 20D:n, MF, 41mm, ISO-100, ej behandlad.

Bifogat

• DSC04988_edited (Medium).JPG
    DSC04988_edited (Medium).JPG
    66.6 KB · Visningar: 32
  • IMG_0099 (Medium).JPG
    IMG_0099 (Medium).JPG
    65.1 KB · Visningar: 42

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu blir det troligen:
Canon 15-55 IS
Canon 50-250 IS

Inför Sydafrikaresan

Har även varit inne på:
Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro for Canon

Men blivit avrådd beroende på det faktum att jag inte tror att man kan köra med en tripod på en jeep, frihand funkar bättre med IS eller?
Antar att det är EF-S 18-55 IS och EF-S 55-250 IS du menar?

Jorå, det går bra att köra ett objektiv utan bildstabilisering handhållet. Lite beroende på vilken slutartid du använder och hur stadig du är på handen. Lite snabbt och enkelt kan man säga att man brukar kunna handhålla utan större problem ner till en slutartid på 1/brännvidden. Alltså ungefär 1/200s om man kör med 200mm brännvidd eller 1/50s om man kör med 50mm brännvidd och så vidare.

Om jag skulle avråda från det Sigmat så är det för att objektiv med mycket zoom brukar ge lite sämre bilder än om man har fler objektiv som täcker in samma zoomomfång. Annars så har ju Sigma kommit med en AF OS 18-200/3,5-6,3 DC nu. Kostar bara någon tusenlapp mer än det du har kollat på men har bildstabilisering. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200osc

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Antar att det är EF-S 18-55 IS och EF-S 55-250 IS du menar?

Jorå, det går bra att köra ett objektiv utan bildstabilisering handhållet. Lite beroende på vilken slutartid du använder och hur stadig du är på handen. Lite snabbt och enkelt kan man säga att man brukar kunna handhålla utan större problem ner till en slutartid på 1/brännvidden. Alltså ungefär 1/200s om man kör med 200mm brännvidd eller 1/50s om man kör med 50mm brännvidd och så vidare.

Om jag skulle avråda från det Sigmat så är det för att objektiv med mycket zoom brukar ge lite sämre bilder än om man har fler objektiv som täcker in samma zoomomfång. Annars så har ju Sigma kommit med en AF OS 18-200/3,5-6,3 DC nu. Kostar bara någon tusenlapp mer än det du har kollat på men har bildstabilisering. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200osc

Stämmer bra det (gällande EF-S). har även tittat på det Sigma objektivet men frågan är om soomomfånget räcker när man "jagar" vilddjur på savannen. Hur man än gör så verkar det bli en kompromiss av något slag. Visst att slänga upp 20´kr går ju men det är inte det man planerat och frågan är om det desutom blir så mycket bättre, tror nog det mer hänger på typen som tar hand om spakarna.

Så om man bortser från IS på Canonobjektivet och jämför det med Sigmat som jag funderat på. vilket är då det som "presterar" bäst? Har läst massor me tester om båda men det kanske är någon "Svensson" som testat?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
PMa blacktriple och hör med honom om vad han anser om 18-200:an. Han har relativt nyss köpt en och bör väl ha hunnit utvärdera lite. :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Stämmer bra det (gällande EF-S). har även tittat på det Sigma objektivet men frågan är om soomomfånget räcker när man "jagar" vilddjur på savannen. Hur man än gör så verkar det bli en kompromiss av något slag. Visst att slänga upp 20´kr går ju men det är inte det man planerat och frågan är om det desutom blir så mycket bättre, tror nog det mer hänger på typen som tar hand om spakarna.

Jag tycker att det är viktigare att lägga pengar på optik än på kamerahus.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Säjer han som köpte en D300.... :D

:tungan

Hehe.... jag har inte köpt nån D300. Men jag är sugen. Men efter närmare eftertanke så tror jag att jag att jag behåller D80'n och lägger stålar på nåt nytt objektiv ist :) (men det kan ändra sig snabbt) :gnissla

E bra sugen på det här.

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Tänkte slösa bort lite pengar på en blixt så jag kan lysa upp min tillvaro lite.
Är denna värd att köpa? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302603
Eller finns det nått annat i samma prisklass som är bra?
Behöver inte ha nått jätte avancerat, men det kan va bra och kunna rikta blixten lite.

Ska va till en EOS 350

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Hehe.... jag har inte köpt nån D300. Men jag är sugen. Men efter närmare eftertanke så tror jag att jag att jag behåller D80'n och lägger stålar på nåt nytt objektiv ist :) (men det kan ändra sig snabbt) :gnissla

E bra sugen på det här.

Ahhh...tyckte det lät som att du HADE köpt en D300. :)

Tänkte slösa bort lite pengar på en blixt så jag kan lysa upp min tillvaro lite.
Är denna värd att köpa? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302603
Eller finns det nått annat i samma prisklass som är bra?
Behöver inte ha nått jätte avancerat, men det kan va bra och kunna rikta blixten lite.

Ska va till en EOS 350

Har inte hört några recensioner om den blixten så jag rekommenderar nog Canons 430 EX för bästa resultat....trots att 430 kostar dryga tusingen mer.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...