Hehe.... jag har inte köpt nån D300. Men jag är sugen. Men efter närmare eftertanke så tror jag att jag att jag behåller D80'n och lägger stålar på nåt nytt objektiv ist(men det kan ändra sig snabbt)
![]()
E bra sugen på det här.
Det där är en grym glugg, du kommer inte bli missnöjd om 200mm räcker!
Vid mc fotografering på bana är det i kortaste laget.
Vad tycker du krävs för brännvidd för mc-foto på bana?
Mjoo jag vet. Jag tänkte mest bara som ett jeffligt bra och kul allroundobjektiv. Men det e saftigt dyrt så man vill inte att det ska bli en hyllvärmare för att man inte orkar släpa med det eller att det är för kort brännvidd.
Annars har jag sneglat lite på det här 70-300mm. Prisvärt! Eller det här 80-400 som ligger i samma prisklass som 70-200 gluggen.
Annars har ju Sigma och Tamron sina:
Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF Pris: 8.990.- (bästa budgetval)
Tamron A17N II 70-300 F/4-5,6 Pris: 1.795.-
Sigma EX 50-500/4-6,3 HSM DG AF Pris: 9.990.- (grym zoom)
Vad tycker du krävs för brännvidd för mc-foto på bana?
Vad är du ute efter? brännvidd? Fota motorsport? Natur? Allround?
För motorsport behöver du inte med än 200mm 2.8, du kan bläffa på en converter om du så vill då du bara förlorar ett steg på ljuset om du kör 1.4 och 2 om du kör 2x. När jag fotade natur körde jag med Canons 300 2.8L.
Ett bra val är att titta efter Sigmas 70-200 2.8. Du kan få det för under 4500:-. Ett otroligt prisvärt objektiv i mina ögon för den som inte vill lägga en förmögenhet på ljusstarka bågar.
Vill man ha ut nånting av bilderna man tar och inte känna att "Men titta på hans bilder, gud så fina dem är mot mina!!" så rekomenderar jag ingen lägre bländare än F4 och brännvidd på minst 300mm. Du får en fin bokeh och skärpan är grym. Du har även ett objektiv som många glömmer. Nu fotar du iofs med Nikon - skyll dig självCanons 400 5.6 L är ett objektiv som många inte tänker på, men som håller rejält bra klass för amatörer.
Canon EF 300 2.8 L - Denna tog jag handhållen på runt 1/150. Bildstabilisering är för nybörjare
Här ligger skärpan på bara några centimeter. Grymt för motorsport/natur.![]()
Det beror på banan, men 300-600mm is the shit.
www.toksurfa.com (där kan du se vilken brännvidd jag fotat med)
Btw, om man nu ska ta porträtt RoLLER. Se till och fixa en vacker tjej som denna om du nu ska lägga upp bilder
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=23623
Snygga bilder KetogaN!![]()
Men fifan... 300-600mm då blir man ruinerad!?Iofs tänkte jag eventuellt satsa på ett billigt 70-300mm och tjacka en 1,4 konverter. Do you think that't do it?
Roller: Nikon´s 70-200VR är gud´s glugg....så jäkla bra är den! Tjacka den från HKsupplies.com så blir det rätt pris. (ca 12´000
Jag byte D2x mot en D300 med vertikalgrepp och D300 är jäkligt kompetent.
Saknar bara D2x stora sökare annars är D300 en mycket trevlig kamera.
Problemet med kamerahus är värdefallet och att utvecklingen går så fort....objektivens värde och prestanda består på ett helt annat sätt.
Kostar att ligga på topp, ett 300 2,8 och en 1,4 extender så är du in business.
70-300 funkar säkert bra, men jag hade nog inte satt på en extender på det, man tappar en del i skärpa med extendrar och 70-300 är ju inte tokskarpt från början direkt.![]()
Du e ju Canonist så du kan inte rekomendera nåt heller![]()
Canon / Nikon it's all the same... handlar om hur man hanterar skiten
Objektivtester i all ära.. men man får vad man betalar för, så jäkla stor skillnad är det inte mellan dom olika objektiven i 5000kr klassen. Visst man kan hålla på och mäta och jämföra, men i det stora hela så handlar det ändå om hur duktig fotograf man är. Klart, lägger du 45.000kr på ett 300mm F2,8L IS som jag har gjort så blir det ju skarpt..![]()
God dammit! 45 kaxiga laxar lägger inte jag på ett objektiv. Inte som jag fotar idag iaf. Tilltar intresset senare i livet så kanske. Men nu e jag grymt sugen på ett 70-200 2,8 Det är väl där smärtgränsen går ekonomiskt.
Nån som har handlat härifrån? http://www.bhphotovideo.com
Ja, jag köpte mitt 300:a därifrån. funkar utmärkt. tull och moms tillkommer dock.. 8% och 25% (du får momsa tullavgiften oxå, tack svenska staten)![]()
Aha! Det blir bra mycket billigare ändå.
Annars kan man flyga till New York T/R och det blir ändå inte dyrare. Då kan man passa på att fota lite på Manhattan samtidigt.![]()
Ja, ska du flyga dit så kan du få handla lite åt mig med.![]()
Damned vilka trevliga priser det var på den sajten!
Har du handlat där själv? Funkar det bra?
Nikon har ju världsgaranti på just optiken också om jag inte är felinformerad... Däremot är det "bara" världsdelsgaranti på husen.
För att återgå till BH affären i NY. Det finns ofta både en USA varinat och en Imported variant av objektiven. Vad är skillnaden? Och skall man välja den Importerade varianten?
Jag har handlat både kameror och optik genom dem, väldigt bra priser och de är inte sena att markera paketet på lämpligaste sätt om man vill.
MEN, det är från grå marknaden så det är inte med några gula lappar och INGEN garanti kan du vänta dig på vare sig hus eller optik från Nikon.
Så....har du otur får du betala eller skicka tillbaks till Hongkong.
Alla grejer jag har fått har vart tipp topp.....
Men som sagt...frakt ingår i deras priser...tja...räkna själv...vad är garantin värd....
Den "importerade" har ingen garanti...Grå marknad.
Njääää man e välan ute efter ett allround objektiv egentligen. Jag kikar på det där Sigmat du rekomenderar och det kostar 8.990.- på Cyberphoto. Det är iofs 10.000.- billigare än Nikons variantMenar du att man hittar det beggat för runt 4.500.- ?
Menar du att man får ett för grunt skärpedjup om man går lägre än f4? Din fågelbild va supersnygg, vad har du för bländare när du tar den?
Fråga: Brännvidden påverkar alltså också skärpedjupet (inte bara bländaren)? Ju högre brännvidd ju grundare skärpedjup. Har jag förstått det rätt?
Vad tycker du är bättre med Canon vs. Nikon? Många verkar byta från Nikon till Canon när man ser säljes annonser på Blocket!? Själv e jag van Nikons menyer och knappsättningar och kör vidare på märket dels pga det och dels pga den sköna ergonomin och byggkvaliteten i dom.
Snygga bilder KetogaN!![]()
Men fifan... 300-600mm då blir man ruinerad!?Iofs tänkte jag eventuellt satsa på ett billigt 70-300mm och tjacka en 1,4 konverter. Do you think that't do it?
Nedanstående bilder är alla 300mm 2.8 bländare handhållet / enben
Vad man skall tänka på med IS är att det är fler linser och även delar som rör sig. ju fler glas = mindre skärpa / kontrast. Själv ratar jag IS.
/Martin
Ja, ju längre brännvidd ju större skärpedjup får du. /Martin
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |