Diskutera Digital Fotografering här

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag köpte en trådutlösare från Kaffebrus och smäckigare pryl har jag inte haft i min hand. Riktig sunk-kvalla!

Är Canon original sådär billiga skulle jag inte tjacka Kaffebrus.
Ja, till 350D, 400D osv, men till 10D, 20D, 30D, 40D, 5D mm så kostar dom 420-450, för exakt samma pryl, lite annan kontakt bara! :4skrika Så jag handlade på kaffebrus, och visst, kanske inte slår några rekord, men jag var då nöjd med min :)

Jo, det är det jag vill ha den till jag med. Vet du om man kan fokusera med den där billigaste trådfjärren?
Japp, jag har en likadan, den är Canon alltså :) Den funkar exakt som utlösarknappen på kameran, plus att du kan låsa den för bulbexponeringar :tummenupp

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jo, det är det jag vill ha den till jag med. Vet du om man kan fokusera med den där billigaste trådfjärren?

Billigaste varianten jag köpte från Kaffebrus (JCC) går det att fokusera med. Hur många gånger innan den går sönder låter jag vara osagt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Japp, jag har en likadan, den är Canon alltså :) Den funkar exakt som utlösarknappen på kameran, plus att du kan låsa den för bulbexponeringar :tummenupp

Kalas, då får det bli en sån, en omnibounce och en vidvinkelkonverter till videokameran. Tur att jag redan är pank!

@Boffen Kaffebrus säljer billiga gråkort. Köp!

Duger det med de billigaste gråkortet eller ska man köpa dyrare med såndär fin ram? Och hurfan kan det vara så förbaskat dyrt för en djävla papperslapp?

...och sen, framförallt, hur gör man?:va

Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Duger det med de billigaste gråkortet eller ska man köpa dyrare med såndär fin ram? Och hurfan kan det vara så förbaskat dyrt för en djävla papperslapp?

...och sen, framförallt, hur gör man?:va

som jag förstått det så tar du bara en bild på gråkortet när du skall fota något.

och sen kan du ställa in vitbalansen iefterhnad..

typ följande..
du skall plåta något. låt oss säga en bil.
Först tar du en bild på ditt gråkort och sen bilderna på bilen..

Har jag fel ang detta får ni andra gärna rätta mig.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Esq: Min kamera har låst sig 3-4 ggr, sist var jag iväg på giganten med den o dom fick kika på den. Efter en vecka fick jag tillbaka den, på arbetsordern stod det "Justerat flexkabel".

Skönt o höra att det är fler än min som jävlas.
Det här är första gången för mig. :mad:
Vet inte exakt hur många bilder jag har tagit med den sedan jag köpte den, men kanske 12000 eller något. Så den kanske vill att jag ska pensionera den och köpa en 40D istället? :tungan

Sådär gjorde min 40D också, när jag hade tagit några kort med en blixt med gamla trötta batterier. Har aldrig hänt igen, vare sig före eller efter det.
Jag hade nästan nyladdade 2650mah-batterier. Men blixten jag använde är en Nissin som nog är lika gammal som jag själv. Så det skulle inte förvåna mig om det är den som spökade. Normalt sett kör jag mest med min 430EX och den har aldrig bråkat iaf.

En sån har jag till min 350D. Fungerar bra, men den är ibland lite känslig för hur man riktar den mot kameran. Den får pluspoäng för att den är liten och smidig och att det följer med en hållare så att man kan ha den på kameraremmen. Bulbexponering fungerar så att när man trycker på knappen första gången så fokuserar kameran och börjar exponera, vid det andra trycket avbryter kameran exponeringen. Bilden på ljuset som jag la in tidigare är tagen med en exponeringstid på nästan 6,5 minuter. :)
(EOS 350D, RC-1 fjärrkontroll, ett billigt Velbon stativ, Sigma 70-300 vid 190mm och bländare 29)

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
som jag förstått det så tar du bara en bild på gråkortet när du skall fota något.

och sen kan du ställa in vitbalansen iefterhnad..

typ följande..
du skall plåta något. låt oss säga en bil.
Först tar du en bild på ditt gråkort och sen bilderna på bilen..

Har jag fel ang detta får ni andra gärna rätta mig.

Det är fördelaktigt att sätta vitbalansen från början (som custom whitebalance) på så sätt riskerar du inte att blåsa te.x den röda kanalen. (även om du kan justera det i efterhand så kanske du inte fått med all info i kanalerna)

Är man bekväm så tar man en bild för referens och sätter vitbalansen i efterhand.

Själv använder jag http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&prod=1&catId=1
QPcard 101, där för man svart och vitpunkt med på köpet.

/Karl

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Det beror helt på vilken nivå man fotograferar på.. plastbiten funkar säkert finfint.

Är man färgbög som jag och har en kalibrerad 20" skärm för 11.000 SEK bara för att se saker och ting i korrekt färg och gråton så vill man ha Xrite's colorchecker eller qpcards för dom är mer exakta (spectrografiskt) än en plastbit eller tyg-grejs.

Spectraview is the shit.. :)
http://www.nec-display-solutions.se.../Current/SV-2090/SV-2090/index,group=all.html

Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Det beror helt på vilken nivå man fotograferar på.. plastbiten funkar säkert finfint.

Är man färgbög som jag och har en kalibrerad 20" skärm för 11.000 SEK bara för att se saker och ting i korrekt färg och gråton så vill man ha Xrite's colorchecker eller qpcards för dom är mer exakta (spectrografiskt) än en plastbit.

Spectraview is the shit.. :)
http://www.nec-display-solutions.se.../Current/SV-2090/SV-2090/index,group=all.html

RÅLLLERRRRR Nu ser du det är fan dyra prylar man skall ha.

skit i tradera. köp nya dyra saker i stället..

Karl. det ser ut som om du har ett och annat att lära mig med både det ena och andra.

när har du tid ?

Woohooo! Nu damp konverter från Mr Rockster ner :)

Väl inpackad och snabb leverans. Stabilized Rockster!

Fan nu har Råjjer börjat producera bilder också.. här är ju en på hans senaste inköp :)

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Jo, den blir nog bra som ett första steg från att inte ens haft vitbalans som en aspekt i fotandet.... :)
För att börja springa måste man först lära sig gå och när man fortfarande är kvar i krypstadiet behöver man inga snordyra löpardojjor! :)

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Jo, den blir nog bra som ett första steg från att inte ens haft vitbalans som en aspekt i fotandet.... :)
För att börja springa måste man först lära sig gå och när man fortfarande är kvar i krypstadiet behöver man inga snordyra löpardojjor! :)

näää köp det dyraste o sen lägg skulden på utrustningen det funkar alltid. :confused:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
näää köp det dyraste o sen lägg skulden på utrustningen det funkar alltid. :confused:

:D

...börjar inse att bilder inte behöver vara så jäkla lyckade rent tekniskt för att man ska gilla dem... ...fast så är jag iofs rätt partisk i detta fall... Kan rekomendera tyresta nationalpark som utflyktsmål för alla betongungar här runt södra sthlm! Korvgrillning gillades av Korvgubbe Junior, 16 månader.... :tummenupp

Bifogat

• tyresta.jpg
    tyresta.jpg
    95 KB · Visningar: 51
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy