Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Oki, du menar att det är riskfritt alltså? Fick du uppge ditt kontokortsnummer när du skulle handla?
Jag har uppgett det vid ett antal tillfällen.
Man är väl garanterad ifrån banken att ingen ska kunna använda mitt kort.

Jag blev av med 25k ifrån en uttags maskin i Bulgarien för ett par år sen. Jag fick igen varenda krona av banken.

Ebay är ju ett rätt så stort företag så dom vill nog verkligen inte förknippas med fuffens. Jag anser det vara säkert.

Men å andra sidan har väl jag precis blåst dig o kungen på 350spänn var. :hihi

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator

Jag blev av med 25k ifrån en uttags maskin i Bulgarien för ett par år sen. Jag fick igen varenda krona av banken.

Ebay är ju ett rätt så stort företag så dom vill nog verkligen inte förknippas med fuffens. Jag anser det vara säkert.

HAHAHA ja o hur svårt var det?.. :tummenupp

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Funderar på att skaffa en bättre standardglugg till sommarn eftersom jag av kvalitetskrav bara kör med 70-200'at och 50/1,8'at nu. Har några alternativ
Sigmas 18-50/2.8 EX. Även om jag söker mer zoom är ett.
Men tänker mer på 17-85/IS och 24-105/4L. Givetvis skiljer det på dessa två men det gör även priset. Min fråga är om någon har erfarenhet av dessa båda och i såfall är priskillnaden värd att betala för?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Ya ok.... jag gav dom kortinfon nu iaf. Man e ju bara tvungen. Det e så snuskigt billigt "over there". Man e ju fett sugen på att tjaxxa ett EN-EL4a + en MH-21 så man får 8 bps i D300'an med MB-D10'an.

Jag älskar tekniska termer!

Btw så såg jag att mitt och Knuges paket hade lämnat Hong Kong den 27'e Feb! :yoparty

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nästa helg åker jag på en veckas Alp-semester i Engelberg. Därför skulle jag väldigt gärna få lite tips om hur man lyckas med sina snö och skidbilder. Någon som kan ge några riktvärden att utgå ifrån när det gäller både skidbilder och miljöbilder samt porträtt med allt det där vita som är överallt.
Jag har inga kvalitetsprylar som er rikemansungar utan får hålla till godo med en EOS400D och två objektiv:
Sigma 17-70 / 2.8-4.5
Sigma 70-300 / 4.0-5.6 APO

....så alla bra tips mottages tacksamt och helst av allt några riktvärden för slutare/bländare och ISO som jag kan använda för att komma igång och därefter laborera vidare ifrån.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Nästa helg åker jag på en veckas Alp-semester i Engelberg. Därför skulle jag väldigt gärna få lite tips om hur man lyckas med sina snö och skidbilder. Någon som kan ge några riktvärden att utgå ifrån när det gäller både skidbilder och miljöbilder samt porträtt med allt det där vita som är överallt.
Jag har inga kvalitetsprylar som er rikemansungar utan får hålla till godo med en EOS400D och två objektiv:
Sigma 17-70 / 2.8-4.5

....så alla bra tips mottages tacksamt och helst av allt några riktvärden för slutare/bländare och ISO som jag kan använda för att komma igång och därefter laborera vidare ifrån.
Polfilter är najs att ha, dessutom får du exponeringskompensera ner nått steg.. Men det beror ju såklart på hur ljust det är. Sen är det säkert bra att ställa vitbalansen manuellt annars tenderar snön att bli ganska blå. eeelller så skiter man i det och använder photoshop och nöjer sig :D
n817170703_1693915_7826.jpg

Jävligt oklassigt pålagd vignettering men gillar den bilden lite ändå

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Sigma 17-70 / 2.8-4.5

Skit i alpsemestern och köp gluggar för pengarna i stället.

Skojjar bara..

Är ledsen det finns inga riktlinjer (vad jag vet) är det gäller att fota snö . mitt tips är att köra rawbilder så du kan fixa till vitbalansen i efterhand. har du med en dator ner så kan du provskuta en massa bilder innan du ger dig upp i pisten med vad du tycker det bäst ut.. men akta dig det som kanske ser bra ut där nere kanske inte ser bra ut på toppen på grund av ljuset och motiven..

så ta med så mkt minneskort du kan (Du har säkert ngn kompis du kan låna av också) och plåta rå bilder och när du tycker du tagit tillräckligt med bilder på en sak. så tar du lika många till..

Lycka till och ha en trevlig semester

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men tänker mer på 17-85/IS och 24-105/4L. Givetvis skiljer det på dessa två men det gör även priset. Min fråga är om någon har erfarenhet av dessa båda och i såfall är priskillnaden värd att betala för?
Hur mycket är du villig att lägga och spelar det någon roll om det är nytt eller begagnat?

Skulle jag få vraka och välja fritt bland objektiv till Canon med ungefär den brännvidden så skulle det blir ett Canon EF 24-70/2,8 L USM. Tyvär så är ju inte det allt för billigt att köpa nytt. Men begagnat så finns både den och EF 28-70/2,8 L USM till en aningen vettigare penning (ca 7000kr kanske).

Om jag däremot skulle ha en pressad budget och vilja köpa nytt så skulle det nog bli ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di. Sigma har ett 24-70/2,8 men det har inte fått lika bra recensioner på Fotosidan.se.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hur mycket är du villig att lägga och spelar det någon roll om det är nytt eller begagnat?

Skulle jag få vraka och välja fritt bland objektiv till Canon med ungefär den brännvidden så skulle det blir ett Canon EF 24-70/2,8 L USM. Tyvär så är ju inte det allt för billigt att köpa nytt. Men begagnat så finns både den och EF 28-70/2,8 L USM till en aningen vettigare penning (ca 7000kr kanske).

Om jag däremot skulle ha en pressad budget och vilja köpa nytt så skulle det nog bli ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di. Sigma har ett 24-70/2,8 men det har inte fått lika bra recensioner på Fotosidan.se.

Mitt kommer på tisdag hoppas jag :yoparty

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Polfilter är najs att ha, dessutom får du exponeringskompensera ner nått steg.

Polfilter har jag till båda objektiven. Jag antar att det får bli RAW för hela slanten. Så när jag ändå håller på får ni gärna berätta vilken RAW-hanterare som är the shit!

Jag antar att det är en fördel att ha med sig lillknodden eftersom det innebär att jag inte kommer kunna åka skidor hela tiden och alltså får mer tid till att experimentera.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Cyberphoto, beställde efter lunch i fredags, men dom hann få iväg det ändå.

Det tyckte jag var bra. :)

Fick de iväg det i fredags borde du ha det i morgon. Jag beställde lite prylar från dem som de skickade i torsdags och det hämtade jag ut dagen efter.

Plus att man får godis. :tummenupp
Den medskickade Twix'en räddade mitt blodsocker i fredags! :tummenupp

Beställde även från kaffebrus och de lyckades leverera inom ett dygn de med från det att de la sakerna på lådan.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Fick de iväg det i fredags borde du ha det i morgon. Jag beställde lite prylar från dem som de skickade i torsdags och det hämtade jag ut dagen efter.

Den medskickade Twix'en räddade mitt blodsocker i fredags! :tummenupp

Beställde även från kaffebrus och de lyckades leverera inom ett dygn de med från det att de la sakerna på lådan.
Ja, men jag tar inte ut nåt i förskott. Det ska väl till ånge inatt förhoppningsvis, sen ska det via stan innan det går ut på ön...

Så vi får se. :)

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05

Begagnat är helt ok. Smärtgräns går väl ungefär där begagade L-gluggar ligger 7000-8000 ca.
Är sugen på att testa IS därav valen i ursprungsfrågan.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!