Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Formatera den i datorn, det kan gå i kameran, det beror väl lite på vad för kamera du har. Men enklast är i datorn.

Men ska du undgå att få filer på kortet som windows lägger till vid formatering så formaterar du i kameran. Även om det är småfiler så körs det bäst i kameran.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har en vitbalans fråga.

Efter allt ert snack om vitbalans så började jag pilla lite o funderade på hur man ställer det.

I min kamera så knäpper man ett kort, går på menyn på "egen vitbalans" och sen väljer man det kortet man knäppte. Antar jag iallfall.

Måste man ha ett gråkort för att ställa kameran efter eller ska man kunna ställa efter ett kort på vad somhelst?

Jag knäppte på en röd kartong på skrivbordet o ställde WB efter det, då blev nästa kort väldigt blått.

Så är det grå kort som gäller eller finns det nå annat sätt?
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Har formaterat minneskortet i min 350D samt sensorrengöring. Ska knäppa ett par bilder o se hur det blir.
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
nu är min peleng-glugg på ingående, men vilka skickar med såna här trackingnummer? RR?????????BY

säljaren är såå jävla seg på att svara.. :näsblod
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har en vitbalans fråga.

Efter allt ert snack om vitbalans så började jag pilla lite o funderade på hur man ställer det.

I min kamera så knäpper man ett kort, går på menyn på "egen vitbalans" och sen väljer man det kortet man knäppte. Antar jag iallfall.

Måste man ha ett gråkort för att ställa kameran efter eller ska man kunna ställa efter ett kort på vad somhelst?

Jag knäppte på en röd kartong på skrivbordet o ställde WB efter det, då blev nästa kort väldigt blått.

Så är det grå kort som gäller eller finns det nå annat sätt?

Jag är ingen expert i frågan men lite har jag snappat upp. Så rätta mig gärna. Ketogan är vitbalansens okrönte konung och våran antagonist när det gäller vitbalans annars.

Det är gråkort som gäller (18% grått). Vissa säger att handflatan är 18% grå. Men det vette tusan.

Här e ett annat sätt man kan göra det på:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=QP101
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Japp. Det där ska du ta personligt. De är så elaka bara för att du inte har något gråkort. Så skynda dig och köp ett nu. :brynad

Då ska dom vara elakisar mot mig med. Har inget gråkort jag heller.
Ricken...vi kan blida klubb!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Näe pöjkar.... vad har ni köpt idag då? Ska jag börja redovisa?

Jag har köpt 2 st trådlösa utlösare från Hong Kong (en trådlös utlösare på Birger Jarlsgatan kostar 2.500.-). Det funkade kanonbra. 175 kr stycket :) Dessutom kryssar dom i "Gift" så man inte behöver tulla. :tummenupp Tack Ricken!
hongkong.jpg


Avsändaren:
avsandare.jpg


Osså har jag tjackat ett EN-EL4a från TBH. Feck! Det batteriet e stort som en handflata! :yoparty
batteri.jpg


Så... vad har ni tjackat?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
WTF Knuge!? Menar du allvar när du funtar på att tjacka ett 12-tums Scmidt Cassegrain med GPS?
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Tjena grabbar!

Har ett litet problem med min kamera tror jag:va
Varför blir det så här enligt bild????

/panos

Det där ser precis ut som överföringsproblem till/från minneskortet.
Såg bilden ut på samma sätt i kameran med eller bara när du tog in den i datorn?

Kontrollera så att alla piggarna i cf läsaren i kameran sitter som dom skall och är inte böjda.
Om bilden visade sig först felaktig i datorn så testa först att föra över bilden igen eller med en annan kortläsare om du har.

Det har inget med sensorn på kameran att göra iaf.
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top