Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
nu kanske man kan få till både och!:banana

kom ju på att jag fyller ju år nu i påsk!

då är frågan bara vad man ska köra på, en blixt, macro-objektiv eller en ny väska..

Funderar starkt på en blixt, men som jag sagt innan 2,5 lök e ganska mycket för en blixt..

Är det någon här som har testat;
Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D
Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1?:)

Sen är det frågan vad man ska köpa för väska, den jag har nu är så liten så 20d+batterigrepp tar emot i kanterna..är för smal..

Vilken fattning har du? Jag har ett Sigma macro till Nikon att sälja.

Shit RoLLER - hur många timmar har ditt dygn?! Möbelfirman, hojprylfirman, handla alla fotoprylar och nu högskolan. Sen gör du karriär på Stadium?! :D

Haha vilken lol bild! :D Jag är ÖVERALLT! Nyckeln är en bra organisation/anställda så man får tid över till annat.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu kom jag på att högskoleprovet går av stapeln den 5'e. Går jag så går jag den 4'e isf och tar ledigt från jobbet. Lite beroende på hur mycket det är att göra just då.
Vad tänker du bli när du blir stor då?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Någon som är sugen att prova polfilter till bra pris? Jag tänkte testa.
Säkert inga höjdare men till det priset lär det ju inte skada plånboken. :)
(Nä, KetogaN, jag vet att det säkert inte är bra saker men jag vill prova! :D )

EDIT: Ähhh...glömde ju länken! :mad:

http://www.blocket.se/vi/15260223.htm?ca=23_10_s

Jag testade polfilter 2005 vid några tillfällen men... njääää.... Det är bara ytterligare en grej att ställa in och jag såg ingen direkt skillnad. Och/eller så ska man tänka på att mest effekt fås när man står 90 grader mot solen osv etc mm.

Jag skiter i filter helt och hållet nu. Allt sånt där har man i Photoshop ändå.

Möjligtvis att det kan vara bra vid landskapsfotografering om man vill ta bort blänket från vattnet. Men blänket är samtidigt snyggt.

Äh! Det kanske finns nån polfilterfantast som kan förklara hur otroligt bra det är. Jag tyckte det suxxade på vrövv iaf! :5sure

Vad tänker du bli när du blir stor då?

Jag vettefaen.... jag har det bra som jag har det. Men det e aldrig fel att plugga lite. Ta lite enstaka kurser här och där. Jag ska söka in till Digital Bildbehandling på Jönköpings universitet iaf. Se har jag funtat på att gå Jiken också. Lite smått och gått bara.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag testade polfilter 2005 vid några tillfällen men... njääää.... Det är bara ytterligare en grej att ställa in och jag såg ingen direkt skillnad. Och/eller så ska man tänka på att mest effekt fås när man står 90 grader mot solen osv etc mm.

Jag skiter i filter helt och hållet nu. Allt sånt där har man i Photoshop ändå.

Möjligtvis att det kan vara bra vid landskapsfotografering om man vill ta bort blänket från vattnet. Men blänket är samtidigt snyggt.

Äh! Det kanske finns nån polfilterfantast som kan förklara hur otroligt bra det är. Jag tyckte det suxxade på vrövv iaf! :5sure
Då är det bara för att du var en fjunig liten rookie som du inte insåg hur absolut skitmysigt ett polariseringsfilter i själva verket är. :fakta

Det är ju inte bara för att framhäva himlens blåhet eller trolla bort lite blänk i vatten som man kör polariseringsfilter. De används ju även för att få bort reflektioner i glasrutor, det blänk som kan bli i asfalt en solig dag och så vidare. I stort sett allt irriterande blänk och reflektioner kan man få bort. Utom från krom, polerad metall eller speglar.

Visst går det att fixa mycket i Photoshop. Men ju bättre utgångsmaterial man har desto mindre behöver man sitta och pilla vid datorn. För man är ju en fotograf och inte någon blek liten datornörd.:tummenupp



Utan polariseringsfilter:
and2.jpg


Med polariseringsfilter:
and.jpg
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Fina enduro-bilder! :tummenupp

Antar att grynigheten beror på komprimeringen?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Fina enduro-bilder! :tummenupp

Antar att grynigheten beror på komprimeringen?
Förmodligen, körde ISO100, men pixbox kör nån slags av komprimering när man länkar till dom.




Sista bilden i det format jag la upp den på pixbox, inte fullformat dock.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Då är det bara för att du var en fjunig liten rookie som du inte insåg hur absolut skitmysigt ett polariseringsfilter i själva verket är. :fakta

Det är ju inte bara för att framhäva himlens blåhet eller trolla bort lite blänk i vatten som man kör polariseringsfilter. De används ju även för att få bort reflektioner i glasrutor, det blänk som kan bli i asfalt en solig dag och så vidare. I stort sett allt irriterande blänk och reflektioner kan man få bort. Utom från krom, polerad metall eller speglar.

Visst går det att fixa mycket i Photoshop. Men ju bättre utgångsmaterial man har desto mindre behöver man sitta och pilla vid datorn. För man är ju en fotograf och inte någon blek liten datornörd.:tummenupp

Jo jag håler med dig. Desto mindre efterarbete i Ps desto skönare. Jag ska testa att tjacka ett polfilter igen nu när man har kommit lite längre i min karriär så får jag se om jag uppskattar det.

Från det ena till det andra... finns det nån RAW-gud som kan svara på om det blir markant bättre med 14 bitars RAW ist för 12 bitars RAW? Jag provskjuter lite i 14-bitars läget nu men har inte kollat resultatet än.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bynäset.
Sen skulle jag till Gustavsbergs, men det var inga hojar där när jag kom vid 13, o tur var väl det. För annars hade jag fått kuta upp för halva backen. :näsblod
Då hade du nog otur att du missade några hojar där. Strax innan 15 tror jag de sista på transportsträckan passerade stora kyrkan på väg från backen och upp mot Lungre.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Då hade du nog otur att du missade några hojar där. Strax innan 15 tror jag de sista på transportsträckan passerade stora kyrkan på väg från backen och upp mot Lungre.
Men det känns lite som att det hade varit för mycket slit för några bilder med bara vitt runtikring. Dom här fanns det lite lera och skog runt.
Så jag skyller på det. :hihi
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jädrar vilka goa' endurobilder!

Jag satt nästan och fnulade på att åka upp i veckan, men mitt bättre jag segrade, så det blev lite skinnställ och skogsmoppe-service idag, med sikte på brottarenduro i'möra.

Jag fuskar lite med foto jag med, kör 40D med 50/1,8 just nu, sneglar lite på en sådan Tokina 12-24/4 jag hade till min gamla 200D...perfa enduro-glugg...

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19090000-19099999/960x720/19098411.jpg ASHÅRD bild, lite oortodox, men ashård.

/J
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men det känns lite som att det hade varit för mycket slit för några bilder med bara vitt runtikring. Dom här fanns det lite lera och skog runt.
Så jag skyller på det. :hihi
Aha, du tänkte såå...

Får se om jag orkar masa mig upp till Lungre eller något imorgon och försöka få till några bilder jag också.


Edit: Eftersom jag inte kommer åt några EXIF-data för bilderna från Pixbox, vilket objektiv körde du med?
 
Last edited:

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Jo jag håler med dig. Desto mindre efterarbete i Ps desto skönare. Jag ska testa att tjacka ett polfilter igen nu när man har kommit lite längre i min karriär så får jag se om jag uppskattar det.

Från det ena till det andra... finns det nån RAW-gud som kan svara på om det blir markant bättre med 14 bitars RAW ist för 12 bitars RAW? Jag provskjuter lite i 14-bitars läget nu men har inte kollat resultatet än.

Nja, markant vet jag inte men bättre blir det. Kanske inte synbart för ögat trots allt. Oavsett så är RAW bättre än allt vad JPG heter.

/ JKay på Japps konto
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top