Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
sälj ditt 70-200/2.8 VR till mig istället! 500 spänn och jag lovar dig en snabb och smidig affär!!!

Förresten... Är det någon härifrån som ska till gotland 30/5-1/6? Tänke fota lite mellan mina pass och skulle gärna stå som lärling hos någon guru.

Gotland hade ju varit najs och fått testa.... Får väl se vad framtiden kan bringa.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
faking shit, regn:(

Kameran bråkade:mad:
Pga av molnen var det hopplöst att köra manuellt, då det varje sekund skiftade mellan molnigt, och strålande sol..
Så jag körde lite på halv-auto läge, men alla bilder blev underexponerade ett helt steg, så jag testade att öka ISO för att se om det va det som va problemet, men det var det inte, kunde skjuta mot solen och dem blev endå -1:(
Någon som har någon ide?
och nej, det är inte i AEB "menyn" som det är fel, den står på 0..
Återkommer med bilder, om det blev nått:)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
faking shit, regn:(

Kameran bråkade:mad:
Pga av molnen var det hopplöst att köra manuellt, då det varje sekund skiftade mellan molnigt, och strålande sol..
Så jag körde lite på halv-auto läge, men alla bilder blev underexponerade ett helt steg, så jag testade att öka ISO för att se om det va det som va problemet, men det var det inte, kunde skjuta mot solen och dem blev endå -1:(
Någon som har någon ide?
och nej, det är inte i AEB "menyn" som det är fel, den står på 0..
Återkommer med bilder, om det blev nått:)

Det är hemligheten med att plåta. Man får vara aktiv med ljusberäkningen/exponeringen och vara beredd på att ändra kvickt.
Tipset är att köra helt manuellt och sätta exponeringen på en konstant. Till exempel underlaget. Då skiftar inte kameran exponeringen om hojen är mörk eller ljus. Ja, den kan helt enkelt inte då du tvingar kameran att köra med dem inställningar DU vill ha. Annars arbetar kameran så att den sätter exponeringen enligt ett generellt grundvärde....ibland/ofta lite för ljust än för den effekten man vill ha. (Jag tror att jag förklarat så du förstår...:gnissla )

Kör du sen RAW har du ju möjligheten att finjustera det lite i efterhand. Bäst är det ju klart om du får det rätt i kameran direkt.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
en fråga till alla som har "dyra" saker är dom märkta??

hur ska man ha dom när man färdas/reser??

lider med alla som tappar/lr blir av stulna sin foto grejor..

http://www.fotosidan.se/stolengear/



hur resonerar ni vid köp av begagnade foto prylar?
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Det är hemligheten med att plåta. Man får vara aktiv med ljusberäkningen/exponeringen och vara beredd på att ändra kvickt.
Tipset är att köra helt manuellt och sätta exponeringen på en konstant. Till exempel underlaget. Då skiftar inte kameran exponeringen om hojen är mörk eller ljus. Ja, den kan helt enkelt inte då du tvingar kameran att köra med dem inställningar DU vill ha. Annars arbetar kameran så att den sätter exponeringen enligt ett generellt grundvärde....ibland/ofta lite för ljust än för den effekten man vill ha. (Jag tror att jag förklarat så du förstår...:gnissla )

Kör du sen RAW har du ju möjligheten att finjustera det lite i efterhand. Bäst är det ju klart om du får det rätt i kameran direkt.

Ja, jo, det är sant, men det var inte bara ett snäpp fel, utan 3, "mätaren"
stog på -1 ! OCh det gällde oavsett ISO eller om jag körde på Av/Tv/P..

Hur ser dem här bilderna ut för er?

På skärmen/datorn jag laddade över dem på såg dem fina ut, men sen råkade jag se dem på en annan skärm, och då ser jorden helt grön ut..:gnissla
Hur är det för er?
 

Bifogat

  • IMG_4497.jpg
    IMG_4497.jpg
    96.8 KB · Visningar: 47
  • IMG_4499.jpg
    IMG_4499.jpg
    106.2 KB · Visningar: 47
  • IMG_4556.jpg
    IMG_4556.jpg
    67.9 KB · Visningar: 39
  • IMG_4587.jpg
    IMG_4587.jpg
    99.5 KB · Visningar: 42
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
en fråga till alla som har "dyra" saker är dom märkta??

hur ska man ha dom när man färdas/reser??

lider med alla som tappar/lr blir av stulna sin foto grejor..

http://www.fotosidan.se/stolengear/



hur resonerar ni vid köp av begagnade foto prylar?
Ingen märkning, bara alla serienummer nedskrivna.

Om jag färdas eller reser så har jag sällan kameran längre bort än en armlängds avstånd.

Och då angående begagnade prylar... Det är ju väldigt svårt att veta hur "rent" något begagnat är. Skulle man köpa något som visar sig finnas på t.ex. din länk så är ju det ett stort rödljus. Annars så får man försöka dra en vettig slutsats utifrån säljaren och skicket på det man köper. Om någon försökt ta bort serienumret eller om säljaren inte kan något om vara/kommer med helt felaktiga uppgifter så är det ju något som är på tok.



Ett par bilder från dagens endurotävlingar.
bdenduro1.jpg


bdenduro2.jpg


bdenduro3.jpg


bdenduro4.jpg


bdenduro5.jpg


Hur ser de här bilderna ut för er?
Bruna.
 
Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
ngn som vill hjälpa mig? Leta upp vilka ativiteter som är på cartagena och Almeria banorna i veckan som kommer. Är ca 30 mins från cartagena nu :) thiiip
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tog ett snabbt skott på min dotter. Är den Sv/v konverteringen för hård eller ska den kunna ljusas upp? nackdelen med att infoga den här är att man får en ljus bakgrund....vill ha svart.

IMG_0638_2.jpg
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
ngn som vill hjälpa mig? Leta upp vilka ativiteter som är på cartagena och Almeria banorna i veckan som kommer. Är ca 30 mins från cartagena nu :) thiiip

Va soft det låter Kungen! :tummenupp Jag kanske får lite tid över att kika imorrn!

Tog ett snabbt skott på min dotter. Är den Sv/v konverteringen för hård eller ska den kunna ljusas upp? nackdelen med att infoga den här är att man får en ljus bakgrund....vill ha svart.

IMG_0638_2.jpg

Cool bild men ljusa upp den lite. Personligen så gillar jag inte när ögonen bara är 2 svarta hål. Om det inte medvetet är en skräckbild man gör.

Har du en Wacom Jkay?
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ja, jag tänkte nästan det :huvet
Får lägga lite tid på hennes ögon.

Nix...jag är en hardcore computer/PS-nörd! :D
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
lååååå det vet du ju jåjjer. Jaky har ingen wakååm har du ju redan hånat honom för. Jag kan fixa till det två svarta hålen. Skall bara installera fåtåsjåpp i ajfanen
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Jag har också varit och fotat lite på enduro VM...

Även om öldrickning och sociala aktiviteter var viktigast den här gången så fick jag med mig en bunt hyfsade bilder hem, slänger upp några exempel.

Har nog föresten aldrig sett så många systemkameror och dyra objektiv på ett och samma ställe! Verkar finnas fler än dom som skriver här som gillar att shoppa!
 

Bifogat

  • evm5.jpg
    evm5.jpg
    136.6 KB · Visningar: 43
  • evm4.jpg
    evm4.jpg
    132.1 KB · Visningar: 40
  • evm3.jpg
    evm3.jpg
    99.4 KB · Visningar: 39
  • evm2.jpg
    evm2.jpg
    125.2 KB · Visningar: 38
  • evm1.jpg
    evm1.jpg
    165.4 KB · Visningar: 37
  • evm6.jpg
    evm6.jpg
    106.6 KB · Visningar: 26
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nä...min hals håller på att korka igen. Men om du tittar i snön på bild 1 och 2 så ser du hur "atomvinter" dem ser ut. Om det nu är tänkt att vara naturligt så har du inte lyckats. Skulle det vara så? Då får du jobba mer....då är det inte tillräckligt "Nuclear"! :)
Ahh, men det var därför jag skev att snön skulle behöva lite mer arbete ;)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top