Är du nöjd med den?
Jag har också en sån, är inte direkt nöjd.
Men man får ju vad man betalar för...
Den funkar klanderfritt men den har en plastig känsla. Jo man får vad man betalar, totalsumman blev 175.- för den. En nikon kostar 2.500.-
![Näsblod :näsblod :näsblod](/img/smilies/nose.gif)
Är du nöjd med den?
Jag har också en sån, är inte direkt nöjd.
Men man får ju vad man betalar för...
Det ser ut som om dom laddade mer där uppe. Man skulle ha varit dit trots allt alltså...Ingen märkning, bara alla serienummer nedskrivna.
Om jag färdas eller reser så har jag sällan kameran längre bort än en armlängds avstånd.
Och då angående begagnade prylar... Det är ju väldigt svårt att veta hur "rent" något begagnat är. Skulle man köpa något som visar sig finnas på t.ex. din länk så är ju det ett stort rödljus. Annars så får man försöka dra en vettig slutsats utifrån säljaren och skicket på det man köper. Om någon försökt ta bort serienumret eller om säljaren inte kan något om vara/kommer med helt felaktiga uppgifter så är det ju något som är på tok.
Ett par bilder från dagens endurotävlingar.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Bruna.
Det var lite blandad pott. En del såg ut som att de körde runt på tomgången. Juniorerna var bland de som laddade på hårdast. Men då de kom var mina minneskort redan fulla.Det ser ut som om dom laddade mer där uppe. Man skulle ha varit dit trots allt alltså...
Nja, markant vet jag inte men bättre blir det. Kanske inte synbart för ögat trots allt. Oavsett så är RAW bättre än allt vad JPG heter.
/ JKay på Japps konto
Jag va ute och sköt lite fåglar "in flight" igår och kameran va markant slöare i 14-bitarsläget. Den hade samma hastighet som gamla D80'n, typ 3 bps. En så slö kamera vill man inte ha så jag slog om till 12-bitarsläget igen.
Mer information som ska hanteras...klart som faen att Nikon inte fixar det!
Nä, skämt och sidor. Undrar om det gör så förbannat stor skillnad på 12 eller 14bitars läge, rent bildmässigt alltså? Skulle förvåna mig lite. Lite gör det klart men synbart för ögat?
Okej....Jag har BARA kört Canon i hela mitt lilla korta fotoliv och ska minsann skaffa mig en uppfattning om Nikon på egen hand.
Jag har anmält mig som testpilot (hos smartson.se) för Nikon D60 med ett 18-55 VR glas och hoppas faktiskt att jag blir uttagen.
Sen ska jag lämna en recension. Om jag blir uttagen vill säja.
Jo, lite över tröskeln är jag men jag vill jämföra den mot min 350D. Sen se hur Canon vs Nikon står sig i den kategorin.![]()
D60 e en nybörjarkamera. Jag har fått intrycket att du e way over den tröskeln.
Jag pallar inte med 3 bps så jag slog tillbaka till 12 bitarsläget som sagt. Jag har iaf inte sett nån skillnad.
Det här med färghantering då? Finns det nån expert som kan kommentera/upptäcka nåt fel i mina inställningar. Jag har snott dom rakt av ur boken "Proffsfotografering".
Den här inställningen rekommenderar Scott Kelby i CS3-boken. Sen om den är bäst eller inte det får någon som kan nåt svara på![]()
Jovisst... det e aldrig fel om man får utvärdera den gratis.
Hur använder man den här ICC profilen för att korrekturkolla hur utskriften blir?
http://www.crimson.se/info.html?setB=04
Tar man "Edit/Assign Profile" och byter till Crimson_fotopapper där?
Kan man sen jobba vidare i den profilen eller ska man byta tillbaka till Adobe RGB?
Det e mycket det här med färghantering.![]()
Du ska inte assigna profilen!
Proof profiler från t.ex fotolab ska man läsa in under:
Visa - korrekturinställningar - egen - "leta upp profilen i datan"
Sen använder man ctrl + Y för att slå av och på profilen för att se så inga partier blir grå, dom grå partierna kan inte labbet trycka/skriva ut.
Great! Du har varit till stor hjälp!![]()
Man ser att färgerna mattas av en hel del när man ändrar till Crimson profilen. Ska man boosta upp dom ännu mer om man nu _vill_ ha lite tryck i färgerna i det slutliga trycket?
Asså.... varför kan man inte jobba direkt i det formatet så "What you see is what you get"? Är det för att den färgrymden har mycket färre nyanser eller nåt sånt?
Great! Du har varit till stor hjälp!![]()
Man ser att färgerna mattas av en hel del när man ändrar till Crimson profilen. Ska man boosta upp dom ännu mer om man nu _vill_ ha lite tryck i färgerna i det slutliga trycket?
Asså.... varför kan man inte jobba direkt i det formatet så "What you see is what you get"? Är det för att den färgrymden har mycket färre nyanser eller nåt sånt?
Fota en modell?Jag gillar ju o va modell...ni kan ju fota mig dåråmed eller utan kläder
![]()
Hur går det med shoppandet? Handlar ni inte ÄNNU mer nu när dollarn rasar? 6,12 står den i nu. Checka www.bhphotovideo.com
1.835 spänn för en språjtans Nikon Coolpix 5100! Shop 'til you drop!
Jag e bra sugen på en Wacom Intuos3 Special Edition också.
Det här ger en liten susning om vad som kan gälla.. http://www.ekdahl.org/kurs/bilder/faq_gamut.jpg
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |