Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Är du nöjd med den?
Jag har också en sån, är inte direkt nöjd.
Men man får ju vad man betalar för...

Den funkar klanderfritt men den har en plastig känsla. Jo man får vad man betalar, totalsumman blev 175.- för den. En nikon kostar 2.500.- :näsblod
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ingen märkning, bara alla serienummer nedskrivna.

Om jag färdas eller reser så har jag sällan kameran längre bort än en armlängds avstånd.

Och då angående begagnade prylar... Det är ju väldigt svårt att veta hur "rent" något begagnat är. Skulle man köpa något som visar sig finnas på t.ex. din länk så är ju det ett stort rödljus. Annars så får man försöka dra en vettig slutsats utifrån säljaren och skicket på det man köper. Om någon försökt ta bort serienumret eller om säljaren inte kan något om vara/kommer med helt felaktiga uppgifter så är det ju något som är på tok.



Ett par bilder från dagens endurotävlingar.
bdenduro1.jpg


bdenduro2.jpg


bdenduro3.jpg


bdenduro4.jpg


bdenduro5.jpg



Bruna.
Det ser ut som om dom laddade mer där uppe. Man skulle ha varit dit trots allt alltså...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det ser ut som om dom laddade mer där uppe. Man skulle ha varit dit trots allt alltså...
Det var lite blandad pott. En del såg ut som att de körde runt på tomgången. Juniorerna var bland de som laddade på hårdast. Men då de kom var mina minneskort redan fulla. :tungan
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nja, markant vet jag inte men bättre blir det. Kanske inte synbart för ögat trots allt. Oavsett så är RAW bättre än allt vad JPG heter.

/ JKay på Japps konto

Jag va ute och sköt lite fåglar "in flight" igår och kameran va markant slöare i 14-bitarsläget. Den hade samma hastighet som gamla D80'n, typ 3 bps. En så slö kamera vill man inte ha så jag slog om till 12-bitarsläget igen.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag va ute och sköt lite fåglar "in flight" igår och kameran va markant slöare i 14-bitarsläget. Den hade samma hastighet som gamla D80'n, typ 3 bps. En så slö kamera vill man inte ha så jag slog om till 12-bitarsläget igen.

Mer information som ska hanteras...klart som faen att Nikon inte fixar det! :D
Nä, skämt och sidor. Undrar om det gör så förbannat stor skillnad på 12 eller 14bitars läge, rent bildmässigt alltså? Skulle förvåna mig lite. Lite gör det klart men synbart för ögat? :va

Okej....Jag har BARA kört Canon i hela mitt lilla korta fotoliv och ska minsann skaffa mig en uppfattning om Nikon på egen hand.
Jag har anmält mig som testpilot (hos smartson.se) för Nikon D60 med ett 18-55 VR glas och hoppas faktiskt att jag blir uttagen.

Sen ska jag lämna en recension. Om jag blir uttagen vill säja.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Mer information som ska hanteras...klart som faen att Nikon inte fixar det! :D
Nä, skämt och sidor. Undrar om det gör så förbannat stor skillnad på 12 eller 14bitars läge, rent bildmässigt alltså? Skulle förvåna mig lite. Lite gör det klart men synbart för ögat? :va

Okej....Jag har BARA kört Canon i hela mitt lilla korta fotoliv och ska minsann skaffa mig en uppfattning om Nikon på egen hand.
Jag har anmält mig som testpilot (hos smartson.se) för Nikon D60 med ett 18-55 VR glas och hoppas faktiskt att jag blir uttagen.

Sen ska jag lämna en recension. Om jag blir uttagen vill säja.

D60 e en nybörjarkamera. Jag har fått intrycket att du e way over den tröskeln.

Jag pallar inte med 3 bps så jag slog tillbaka till 12 bitarsläget som sagt. Jag har iaf inte sett nån skillnad.

Det här med färghantering då? Finns det nån expert som kan kommentera/upptäcka nåt fel i mina inställningar. Jag har snott dom rakt av ur boken "Proffsfotografering".
 

Bifogat

  • colorsettings.jpg
    colorsettings.jpg
    103.7 KB · Visningar: 49

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jo, lite över tröskeln är jag men jag vill jämföra den mot min 350D. Sen se hur Canon vs Nikon står sig i den kategorin. :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jo, lite över tröskeln är jag men jag vill jämföra den mot min 350D. Sen se hur Canon vs Nikon står sig i den kategorin. :)

Jovisst... det e aldrig fel om man får utvärdera den gratis.

Hur använder man den här ICC profilen för att korrekturkolla hur utskriften blir?
http://www.crimson.se/info.html?setB=04

Tar man "Edit/Assign Profile" och byter till Crimson_fotopapper där?

Kan man sen jobba vidare i den profilen eller ska man byta tillbaka till Adobe RGB?

Det e mycket det här med färghantering. :näsblod
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
D60 e en nybörjarkamera. Jag har fått intrycket att du e way over den tröskeln.

Jag pallar inte med 3 bps så jag slog tillbaka till 12 bitarsläget som sagt. Jag har iaf inte sett nån skillnad.

Det här med färghantering då? Finns det nån expert som kan kommentera/upptäcka nåt fel i mina inställningar. Jag har snott dom rakt av ur boken "Proffsfotografering".


Den här inställningen rekommenderar Scott Kelby i CS3-boken. Sen om den är bäst eller inte det får någon som kan nåt svara på:D
 

Bifogat

  • CS3.jpg
    CS3.jpg
    197.7 KB · Visningar: 40

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Den här inställningen rekommenderar Scott Kelby i CS3-boken. Sen om den är bäst eller inte det får någon som kan nåt svara på:D

Aha! Scott Kelby är GUD! Jag ska prexist hugga in på hans Digital Fotografering Part II :tummenupp Jag ska bara läsa klart den här boken först (jag har förstås beställt hans 7-stegsmetoden också). Jag älskar hans fängslande sätt att skriva faktaspäckade fotoböcker.

MEN! Scott Kelby är från UNESA och i min bok står det att Euroscale Coated v2 är en CMYK-färgrymd som är en Europeisk standard. Vidare står det att varje Svenskt tryckeri borde följa den standarden förutsatt att pappret och tryckmetoden tillåter det.

Nu har jag aldrig någonsin anlitat Crimson (eller nån annan) så jag har inte en aning om vad jag pratar om. Men det står så i boken. :näsblod

Kan inte Ketogan eller nån annan Guru/Gud förklara allt om färgrymder och kalibrering för oss? Ja hela färghanteringskedjan helt enkelt? :)

Tips från Coachen:
Ni vet väl att man kan få Photoshop att visa färgprofilen för alla öppnade bilder i statusfältet (status bar) om/när alternativet Document Profile (Dokuemntprofil) på statusfältets meny är markereat?

Kolla bifogade filen. Nikon Adobe RGB står det. Det gör det väl för att man valt "Preserve embedded Profiles"?
 

Bifogat

  • RGB.jpg
    RGB.jpg
    158.1 KB · Visningar: 54

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jovisst... det e aldrig fel om man får utvärdera den gratis.

Hur använder man den här ICC profilen för att korrekturkolla hur utskriften blir?
http://www.crimson.se/info.html?setB=04

Tar man "Edit/Assign Profile" och byter till Crimson_fotopapper där?

Kan man sen jobba vidare i den profilen eller ska man byta tillbaka till Adobe RGB?

Det e mycket det här med färghantering. :näsblod


Du ska inte assigna profilen!

Proof profiler från t.ex fotolab ska man läsa in under:

Visa - korrekturinställningar - egen - "leta upp profilen i datan"

Sen använder man ctrl + Y för att slå av och på profilen för att se så inga partier blir grå, dom grå partierna kan inte labbet trycka/skriva ut.
 

Bifogat

  • proofing1.png
    proofing1.png
    49 KB · Visningar: 31
  • proofing2.png
    proofing2.png
    47.1 KB · Visningar: 31

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Du ska inte assigna profilen!

Proof profiler från t.ex fotolab ska man läsa in under:

Visa - korrekturinställningar - egen - "leta upp profilen i datan"

Sen använder man ctrl + Y för att slå av och på profilen för att se så inga partier blir grå, dom grå partierna kan inte labbet trycka/skriva ut.

Great! Du har varit till stor hjälp! :tummenupp

Man ser att färgerna mattas av en hel del när man ändrar till Crimson profilen. Ska man boosta upp dom ännu mer om man nu _vill_ ha lite tryck i färgerna i det slutliga trycket?

Asså.... varför kan man inte jobba direkt i det formatet så "What you see is what you get"? Är det för att den färgrymden har mycket färre nyanser eller nåt sånt?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Great! Du har varit till stor hjälp! :tummenupp

Man ser att färgerna mattas av en hel del när man ändrar till Crimson profilen. Ska man boosta upp dom ännu mer om man nu _vill_ ha lite tryck i färgerna i det slutliga trycket?

Asså.... varför kan man inte jobba direkt i det formatet så "What you see is what you get"? Är det för att den färgrymden har mycket färre nyanser eller nåt sånt?

JAg brukar redigera i adobeRGB och proofa sist, är det någon färg som inte alls hänger med ändrar jag det då.
Väldigt få skärmar klarar att visa hela adobeRGB och ännu färre skrivare fixar att skriva ut adobeRGB.
Jag är absolut ingen expert, men jag jobbar i adobeRGB 16bit så länge som möjligt, det ger helt enkelt större marginaler för justeringar.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Great! Du har varit till stor hjälp! :tummenupp

Man ser att färgerna mattas av en hel del när man ändrar till Crimson profilen. Ska man boosta upp dom ännu mer om man nu _vill_ ha lite tryck i färgerna i det slutliga trycket?

Asså.... varför kan man inte jobba direkt i det formatet så "What you see is what you get"? Är det för att den färgrymden har mycket färre nyanser eller nåt sånt?

Ögat klarar av mycket mer än vad formaten klarar av att representera. Som med alla modeller är de efterapningar av verkligheten samt olika bra på sin sak. Allt beroende på vad de främst siktar mot. Därför får man konvertera mellan för att nå bäst resultat just då. Men alla byten av färgrymder har även sina pris.. ungefär som hit och dit med jpeg.. fast ofta inte lika allvarligt..

Det här ger en liten susning om vad som kan gälla.. http://www.ekdahl.org/kurs/bilder/faq_gamut.jpg
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hur går det med shoppandet? Handlar ni inte ÄNNU mer nu när dollarn rasar? 6,12 står den i nu. Checka www.bhphotovideo.com

1.835 spänn för en språjtans Nikon Coolpix 5100! Shop 'til you drop! :yoparty

Jag e bra sugen på en Wacom Intuos3 Special Edition också.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top