MikkE
Guest
Idag är det sjukt fint väder. Tänkte dra ut på den frusna sjön och tar med kameran, Får se om det blir några bilder.
Jag tittade på din bild och undrade vad fanken du gjort med "min" bild för att få ljuset att ändra sig så mycket....![]()
Idag är det sjukt fint väder. Tänkte dra ut på den frusna sjön och tar med kameran, Får se om det blir några bilder.
Coolt! Det är bra skit det där. Grattis!
Vad blev det för stativ och blixt som sagt?
Varning för amatörfråga:
Jag är inne på att köpa en digital cam doch är min erfarenhet rätt begränsad och har plåtat med en EOS700 förr i tiden.
Så min tanke är att köpa en Canon iom att jag redan har ett "hyfsat" all around objektiv till det (35-105 f/3,5-4,5).
Så frågorna är som följer:
- Värt att köpa Canon och "tjäna" ett objektiv på det eller ska jag strunta i objektivet?
- Är det värt prisdiffen mellan 400D, 450D och 40D? (kanske jämför äpplen o päron)
- Alternativ till ovanstående och varför (gärna bortsett från religiös övertygelse)?
Min budget är helt obegränsad..... upp till ca 10k.
Tack för all visdom.![]()
Blev detta stativ
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010076317
och denna blixt
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102548
Gillar stämningen här, dock tror jag att jag kommer lägga lite för mycke pengar på fotogrejer framöver, men va faan man lever ju bara en gång...![]()
![]()
I det läget kan jag rekomendera ett Manfrotto 055. Det får man begagnat för 700 kr. Det är grymt gediget och mycket stativ för pengarna.
Jag tjackade prexist ett 50mm 1,4D från BH i äpplet.![]()
Jag har Manfrotto 055 (Scandinavian Photo Special Edition) och tjackade det för ca 1300 tror jag. Grymt nöjd med det, även om jag inte använt det speciellt mkt.
Najs med gluggen, hur mkt kommer det att kosta cirka med köp, frakt, (tull?) i svenska pengar? Dollarn ligger ju lägre än någonsin nu ju! =)
Canon EF 50/1,4 USM
Pris på Cyberphoto: 3595 kr
Pris på B&H i N.Y.: $309.95 (ca 1930 kr, forex).
Satan i helvete vad det skiljer sig i priser!!
Hade förutsättningarna varit annorlunda hade du kunnat kliva upp ett snäpp märkesmässigt.
Säkert inga sakliga argument alls. Bara det att RoLLER är sveriges största märkesnörd när det gäller Nikon och tycker att du ska göra honom sällskap på den mörka sidan.Som innebär i praktiken vadå?
Jag är inte helt främmande för att byta märke...
Tänk på att om sakerna fastnar i tullen så tillkommer det tullavgift och moms.Här är ett paket jag mkt väl skulle kunna tänka mig nu!
Canon EOS 5D och Canon EF 24-70mm f/2.8L USM
B&H i N.Y. : $2,199.95 (13 199 kr) + $1,139.00 (6 834 kr) = $3,338.95 (20 033 kr).
Cyberphoto: 21 495 + 12 990 = 34 485 kr (finns även som paket = 30 965 kr).
Det skiljer sig alltså TIOTUSEN kronor! Sjukt! Undra hur mkt frakten kommer att gå på från USA. Och jag undrar hur mkt jag kan få för min 20D med batterigrepp och 6 batterier. (2 org. 4 pirat)???
Som innebär i praktiken vadå?
Här är ett paket jag mkt väl skulle kunna tänka mig nu!
Canon EOS 5D och Canon EF 24-70mm f/2.8L USM
B&H i N.Y. : $2,199.95 (13 199 kr) + $1,139.00 (6 834 kr) = $3,338.95 (20 033 kr).
Cyberphoto: 21 495 + 12 990 = 34 485 kr (finns även som paket = 30 965 kr).
Det skiljer sig alltså TIOTUSEN kronor! Sjukt! Undra hur mkt frakten kommer att gå på från USA. Och jag undrar hur mkt jag kan få för min 20D med batterigrepp och 6 batterier. (2 org. 4 pirat)???
Skämt åsido så är det ett jätte kliv att gå från en D70 till en D3 och jag har väl inte riktigt koll på alla möjligheter som kameran ger mig efter bara tre dagar. Har letat efter en D3 sen den släpptes och hade en reserverad så när jag fått betalt för min hoj så var det bara att åka och hämta.
Bilden på laddaren är en av dom första med kameran och var mest ett testskott hemma på soffbordet, tjejen hävdar att hon ska ha lika många testskott som jag tar med kameran.
Jepp, det har jag räknat med att man kan åka på. Trist att tullen ska rota i andras grejer och ta betalt för det.
Men en tanke är också när man är trött på Sverige kan man ta en kort weekend till New York och köpa grejerna där på plats och sedan resa hem med. Efter en jävligt snabb koll på resfeber.se kollade jag en resa till äpplet med avresa 4e juli och hemresa 7e juli, strax under 6000 kr fanns det. Alltså får man kamera+objektiv OCH en resa tur och retur till New York och ändå tjäna 4000 kr på det (boende inte inkluderat.. men det finns billigare bed and breakfast).
![]()
Fåga: Hur ändrar man i Photoshop från Adobe RGB till sRGB?
Visst är det väl så att alla webläsare vill ha sRGB? Det ser alltid jeffligt dassigt ut att kolla på en bild i en browser som e i Adobe RGB.
E det nån här som e haj på det där?
...kort weekend till New York och köpa grejerna där på plats och sedan resa hem med. Efter en jävligt snabb koll på resfeber.se kollade jag en resa till äpplet med avresa 4e juli och hemresa 7e juli, ...
Hehe, jag tog bara någon dag ca 4 månader framöver. Billigt var det iaf, under 6000 kr för tur och retur över pölen.Jag skulle nog välja en annan dag.. 4juli är liiite speciellt i äpplet..Antingen åker man dit dagarna innan 4juli eller efter om man ska ha lågpris.. ska man få ett rejält firarminne på köpet åker man den 3 och hem den 6e
Vem vill missa 4th of july om man ändå ska till USA??
Ordnar vi gruppresa kanske vi får rabatt på både resan OCH allt vi handlar av fotogrejer.
Det är fullmåne nu gott folk! Ut och fota!
70-200 VR + TC 20.
100% Crop. Dvs varken förminskad eller förstorad.
![]()
Kanske detta kan vara en startpunkt att rulla vidare från för herrn?
Image > Mode > assign profile
Image > Mode > convert to profile
Detta är i PS 6.0.. den som finns på denna dator. stenåldern.. har nog kanske flyttats om lite i nyare.. men minns inte rakt ur minnet just nu.. är liteför stunden.
fasen va brusig den är i de gråa fälten?
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |