Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
I Skövde? Var handlar du?
Får jag samma pris som du tror du om jag säger att jag känner dig? :tungan

Handlar alla mina grejer på gepe foto.

Standardpris på gluggen är 1395 så jag fick iofs bara 95 kronors rabatt. Men även om du kanske får betala några kronor mer så är det absolut värt det. Gepe foto har bästa servicen i stan! Stor skillnad mot japan photo... När jag var där och ställde frågor om kameror var det ungefär följande dialog som utspelades:
-Jag funderar lite på en D40 alternativt D80. Vilken passar mig som amatörfotograf bäst?
-eh ja oh ju pff D80.
-Varför just D80?
-Det är en jävligt bra kamera.
-Vad är det som är så bra med den?
-Det är en bra kamera vet du, en sån ska du köpa
-Men vad är det som gör den så mycket bättre?
-(Den ger mer klirr i kassan hos oss) Jo men det är en bra kamera den ska du köpa!
-Jag ska fundera på saken.

Behöver jag säga att jag aldrig har satt min fot där igen?

Än så länge ligger jag ungefär på nätbutikspris på allt jag köper på gepe foto så jag är nöjd.

Vad har du för kamera?

Förresten... Säger bara en sak... FECK!

Någon gång i höstas när jag bytte bytte mellan objektiven har det kommit in skit i huset verkar det som. För så fort jag kör på hög ISO finns det en liten vit prick som tittar fram. Den syns även på låg ISO men dock mycket svagare.

Kolla nästan rakt under värmeljuset som är i fokus. Precis på kanten av kaklet är det en vit prick.

Dock försvinner den så fort jag öppnar raw-filen i PS. Så den syns bara någon sekund sen försvinner den. Är denna pricken något jag behöver oroa mig för och slänga in kameran på check & clean (har ju detta gratis så) eller kan det vänta?

MVH Niclas

ÄDIT: lägger in bilden då :tungan

Bifogat

• DSC_0178.JPG
    DSC_0178.JPG
    200.4 KB · Visningar: 55
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Standardpris på gluggen är 1395 så jag fick iofs bara 95 kronors rabatt. Men även om du kanske får betala några kronor mer så är det absolut värt det. Gepe foto har bästa servicen i stan!

Än så länge ligger jag ungefär på nätbutikspris på allt jag köper där så jag är nöjd.

Vad har du för kamera?

Någon gång i höstas när jag bytte bytte mellan objektiven har det kommit in skit i huset verkar det som. För så fort jag kör på hög ISO finns det en liten vit prick som tittar fram. Den syns även på låg ISO men dock mycket svagare.

Kolla nästan rakt under värmeljuset som är i fokus. Precis på kanten av kaklet är det en vit prick.

Dock försvinner den så fort jag öppnar raw-filen i PS. Så den syns bara någon sekund sen försvinner den. Är denna pricken något jag behöver oroa mig för och slänga in kameran på check & clean (har ju detta gratis så) eller kan det vänta?

MVH Niclas

Skit på sensorn. Kan tas bort med en blåsbälg eller en mjuk pensel. Men har du gratis rengöring så låt dem göra det.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Skit på sensorn. Kan tas bort med en blåsbälg eller en mjuk pensel. Men har du gratis rengöring så låt dem göra det.

Har ju 3 ggr på 3 år. Men om pricken försvinner när man kör raw-filen i PS kanske man kan vänta eller finns risken att skiten fastnar på något sätt?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Standardpris på gluggen är 1395 så jag fick iofs bara 95 kronors rabatt. Men även om du kanske får betala några kronor mer så är det absolut värt det. Gepe foto har bästa servicen i stan!

Än så länge ligger jag ungefär på nätbutikspris på allt jag köper där så jag är nöjd.

Vad har du för kamera?

MVH Niclas

Såhär gölu för att kolla om du har shitz på sensorn.

Fota nåt ljust och enfärgat med den minsta bländaren du kan uppbringa (16, 22, 45 eller vad det kan vara). Det skiljer sig från glugg till glugg såklart. Du behöver inte tänka på att kameran ska fokusera.

Då kommer eventuellt skit att uppenbara sig. Jag gjorde det nu och du kan kolla på min exempelbild. Sen ska jag låta det vara osagt om det där även kan vara skit på den inre linsen i gluggen? Det märker du. Testa olika gluggar.

Bifogat

• shitz.jpg
    shitz.jpg
    27.5 KB · Visningar: 61

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Har ju 3 ggr på 3 år. Men om pricken försvinner när man kör raw-filen i PS kanske man kan vänta eller finns risken att skiten fastnar på något sätt?

Den lär sitta där för all framtid om du inte tar bort den och är med största sannolikhet bara ett dammkorn och inget farligt. Att den försvinner i programmet beror på en funktion som klonar bort fläckar som beror på damm på sensorn. Men det är ju alltid bäst att ha en dammfri sensor, what so ever.
Köp dig en blåsbälg och blås rent det utrymmet varje gång du byter optik (går fort) samt håll hålet med bajonettfattningen som optiken sitter fast i...neråt vid byte.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Såhär gölu för att kolla om du har shitz på sensorn.

Fota nåt ljust och enfärgat med den minsta bländaren du kan uppbringa (16, 22, 45 eller vad det kan vara). Det skiljer sig från glugg till glugg såklart. Du behöver inte tänka på att kameran ska fokusera.

Då kommer eventuellt skit att uppenbara sig. Jag gjorde det nu och du kan kolla på min exempelbild. Sen ska jag låta det vara osagt om det där även kan vara skit på den inre linsen i gluggen? Det märker du. Testa olika gluggar.

Det är dags att rengöra kameran. Får lämna in den rätt snart ;)

Givetvis jkay. Varför glömmer man självklara grejer. Har haft hålet uppåt när jag bytt... Fruktansvärt korkat. Aja, som tur är kostar rengöringen gratis! :D

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Det är dags att rengöra kameran. Får lämna in den rätt snart ;)

Givetvis jkay. Varför glömmer man självklara grejer. Har haft hålet uppåt när jag bytt... Fruktansvärt korkat. Aja, som tur är kostar rengöringen gratis! :D

Så gör jag med...då o då. Ibland är jag förnuftig och håller hålet neråt...men glömmer. Du är bara mänsklig men.....GÖR INTE OM DET! :mad:

:hihi

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Den lär sitta där för all framtid om du inte tar bort den och är med största sannolikhet bara ett dammkorn och inget farligt. Att den försvinner i programmet beror på en funktion som klonar bort fläckar som beror på damm på sensorn. Men det är ju alltid bäst att ha en dammfri sensor, what so ever.
Köp dig en blåsbälg och blås rent det utrymmet varje gång du byter optik (går fort) samt håll hålet med bajonettfattningen som optiken sitter fast i...neråt vid byte.

Yeah, Ska pöjkvaskern göra rent sensorn så måste han in i menyn och välja spegeluppfällning för rengöring också. Men jag skulle inte gukka på den med en pensel eller dyligt. Leave that to the pro's. Möjligtvis blåsa lite med en bälg. Like you say it bro!

För övrigt så är en bälg också en "måste-grej" när man har en dSLR. Giottos en riktigt snygg en som ser ut som en rymdraket. :yoparty Den suger in luft bak och endast blåser ut i fram. Bra funktion!

Det finns billigare skräp men sånt köper man inte. Man ska va Wääääärst!

Bifogat

• raket.jpg
    raket.jpg
    49.7 KB · Visningar: 40

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Yeah, Ska pöjkvaskern göra rent sensorn så måste han in i menyn och välja spegeluppfällning för rengöring också. Men jag skulle inte gukka på den med en pensel eller dyligt. Leave that to the pro's. Möjligtvis blåsa lite med en bälg. Like you say it bro!

För övrigt så är en bälg också en "måste-grej" när man har en dSLR. Giottos en riktigt snygg en som ser ut som en rymdraket. :yoparty Den suger in luft bak och endast blåser ut i fram. Bra funktion!

Det finns billigare skräp men sånt köper man inte. Man ska va Wääääärst!

MEH?! Jag snackar inte nån jävla plastpensel från Akzo Nobel eller Flügger i 50mm bredd ju! :mad: :huvet
En mjuk, mjuk, mjuk och åter mjuk pensel av mårdhår eller kanin där man blåser på penseln för att göra den statisk och sen svepa med penseln över sensorn som då LYFTER bort dammet från sensorn. Du rör knappt sensorn.

Ja, in i menyn och välj spegeluppfällning...det är väl inte så svårt? Eller Nikon har ordnat Securitas som sköter accessen till den menyn? :hihi Endast behörig personal? :D

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
MEH?! Jag snackar inte nån jävla plastpensel från Akzo Nobel eller Flügger i 50mm bredd ju! :mad: :huvet
En mjuk, mjuk, mjuk och åter mjuk pensel av mårdhår eller kanin där man blåser på penseln för att göra den statisk och sen svepa med penseln över sensorn som då LYFTER bort dammet från sensorn. Du rör knappt sensorn.

Jag har aldrig vågat mig på det där. Vilken pensel ska man tjacka?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Wiard.. nu står det Canon förer allt på den datorn ajg installerade det på. stänger jag den står det Canon. startar jag den kommer jag inte in i Windows såtr bara en Canon logga.

Här är ett måste för alla här...bilder skärmsläckare mm :D
Länk

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Wiard.. nu står det Canon förer allt på den datorn ajg installerade det på. stänger jag den står det Canon. startar jag den kommer jag inte in i Windows såtr bara en Canon logga.

You have been shown the TRUTH! :D:yoparty

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...