Kungen
Ny medlem
nänä.. man kör 150mm + mellanringar och 2x extender.
Attans visste inte du va vaken
skall ner till motor mässsan i morgon som det ser ut.. skall du med dit ?
nänä.. man kör 150mm + mellanringar och 2x extender.
Attans visste inte du va vaken
skall ner till motor mässsan i morgon som det ser ut.. skall du med dit ?
Jag skall inte dit, så det är fritt fram för dig att köa
I Skövde? Var handlar du?
Får jag samma pris som du tror du om jag säger att jag känner dig?
Handlar alla mina grejer på gepe foto.
Standardpris på gluggen är 1395 så jag fick iofs bara 95 kronors rabatt. Men även om du kanske får betala några kronor mer så är det absolut värt det. Gepe foto har bästa servicen i stan!
Än så länge ligger jag ungefär på nätbutikspris på allt jag köper där så jag är nöjd.
Vad har du för kamera?
Förresten... Säger bara en sak... FECK!
Någon gång i höstas när jag bytte bytte mellan objektiven har det kommit in skit i huset verkar det som. För så fort jag kör på hög ISO finns det en liten vit prick som tittar fram. Den syns även på låg ISO men dock mycket svagare.
Kolla nästan rakt under värmeljuset som är i fokus. Precis på kanten av kaklet är det en vit prick.
Dock försvinner den så fort jag öppnar raw-filen i PS. Så den syns bara någon sekund sen försvinner den. Är denna pricken något jag behöver oroa mig för och slänga in kameran på check & clean (har ju detta gratis så) eller kan det vänta?
MVH Niclas
Skit på sensorn. Kan tas bort med en blåsbälg eller en mjuk pensel. Men har du gratis rengöring så låt dem göra det.
Handlar alla mina grejer på gepe foto.
Standardpris på gluggen är 1395 så jag fick iofs bara 95 kronors rabatt. Men även om du kanske får betala några kronor mer så är det absolut värt det. Gepe foto har bästa servicen i stan!
Än så länge ligger jag ungefär på nätbutikspris på allt jag köper där så jag är nöjd.
Vad har du för kamera?
Förresten... Säger bara en sak... FECK!
Någon gång i höstas när jag bytte bytte mellan objektiven har det kommit in skit i huset verkar det som. För så fort jag kör på hög ISO finns det en liten vit prick som tittar fram. Den syns även på låg ISO men dock mycket svagare.
Kolla nästan rakt under värmeljuset som är i fokus. Precis på kanten av kaklet är det en vit prick.
Dock försvinner den så fort jag öppnar raw-filen i PS. Så den syns bara någon sekund sen försvinner den. Är denna pricken något jag behöver oroa mig för och slänga in kameran på check & clean (har ju detta gratis så) eller kan det vänta?
MVH Niclas
Har ju 3 ggr på 3 år. Men om pricken försvinner när man kör raw-filen i PS kanske man kan vänta eller finns risken att skiten fastnar på något sätt?
Såhär gölu för att kolla om du har shitz på sensorn.
Fota nåt ljust och enfärgat med den minsta bländaren du kan uppbringa (16, 22, 45 eller vad det kan vara). Det skiljer sig från glugg till glugg såklart. Du behöver inte tänka på att kameran ska fokusera.
Då kommer eventuellt skit att uppenbara sig. Jag gjorde det nu och du kan kolla på min exempelbild. Sen ska jag låta det vara osagt om det där även kan vara skit på den inre linsen i gluggen? Det märker du. Testa olika gluggar.
Det är dags att rengöra kameran. Får lämna in den rätt snart
Givetvis jkay. Varför glömmer man självklara grejer. Har haft hålet uppåt när jag bytt... Fruktansvärt korkat. Aja, som tur är kostar rengöringen gratis!
Jag skall inte dit, så det är fritt fram för dig att köa
Den lär sitta där för all framtid om du inte tar bort den och är med största sannolikhet bara ett dammkorn och inget farligt. Att den försvinner i programmet beror på en funktion som klonar bort fläckar som beror på damm på sensorn. Men det är ju alltid bäst att ha en dammfri sensor, what so ever.
Köp dig en blåsbälg och blås rent det utrymmet varje gång du byter optik (går fort) samt håll hålet med bajonettfattningen som optiken sitter fast i...neråt vid byte.
Yeah, Ska pöjkvaskern göra rent sensorn så måste han in i menyn och välja spegeluppfällning för rengöring också. Men jag skulle inte gukka på den med en pensel eller dyligt. Leave that to the pro's. Möjligtvis blåsa lite med en bälg. Like you say it bro!
För övrigt så är en bälg också en "måste-grej" när man har en dSLR. Giottos en riktigt snygg en som ser ut som en rymdraket. Den suger in luft bak och endast blåser ut i fram. Bra funktion!
Det finns billigare skräp men sånt köper man inte. Man ska va Wääääärst!
MEH?! Jag snackar inte nån jävla plastpensel från Akzo Nobel eller Flügger i 50mm bredd ju!
En mjuk, mjuk, mjuk och åter mjuk pensel av mårdhår eller kanin där man blåser på penseln för att göra den statisk och sen svepa med penseln över sensorn som då LYFTER bort dammet från sensorn. Du rör knappt sensorn.
Skärmsläckaren ville inte fungera.
Wiard.. nu står det Canon förer allt på den datorn ajg installerade det på. stänger jag den står det Canon. startar jag den kommer jag inte in i Windows såtr bara en Canon logga.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |