Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nu blev det en beställning av http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010046445 &
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010117593
plus lite till, då var man några tusen fattigare igen, hoppas det blir lite
över på skatten nu....

Bra val av glugg! Jag blev kär på nolltid!
För övrigt tycker jag att du ska satsa på ett bättre telezoom om du ska skaffa ett(syftar på tamrongluggen). Ett ljusstarkt är att föredra när du fotar på långt håll. Jag har nikkors 55-200, riktig snikvariant som jag gråtit över många ggr!:huvet

Köp kvalitet och gråt EN gång...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har en blixtfråga!

Till att börja med måste jag säga attt blixten är i Through The Lens läge, TTL.

När jag poppar upp den inbyggda blixten eller sätter på en extern blixt på min D300 så påverkas inga bländar- eller slutarvärden (eller ytterst lite). Okej att det inte gör det i M-läget. Men det känns som att det borde göra det i A- eller S-läget. Framförallt i programautomatiken (P-läget).

Ett exempel: När jag kör i P-läget i ett hyffsat mörkt rum föreslår kameran slutaren 1/13 och F4 (ISO 800). När jag ploppar upp blixten föreslår den 1/13 och F5. Det gör alltså knappt nån skillnad. Borde kameran inte snabba upp slutarhastigheten?

Nu e D300 en rätt 'manuell' men ändå. På min förra D80 var det mycket auto auto över det hela, även i PAS-lägena.

Är det så att jag helt enkelt väljer vilken slutare och bländare jag vill ha och blixten anpassar sig efter det? Hur vet jag isf att jag inte valt för liten bländare (utan att ta en provbild). Det är inte alltid man har gott om tid på sig.

Jag får känslan att nåt är fel på min kamera.

Nån som e sugen på den här?

http://www.tradera.com/HELT_NY_NIKON_70_200_2_8D_G_AFS_VR_43_GARANTI-auktion-61292969

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nice kanske man skulle buda på...

En sak jag inte fattar dock är varför folk lägger bud långt innan "sluttiden"?
Och även varför det tex är samma budgivare som lagt 8 bud efter varandra :va :va

Jag tänkte på precis samma sak! Dock är det inte läge för mig att köpa den gluggen riktigt än i vilket fall. Får vänta till sommarn.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
det är den killen som importerar hur mkt som helst Daniel tror jag han heter

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Öppen planlösning ?

DSC_4854_th1.jpg

Tur dem andra var på banan o körde så jag fick stå längst upp

DSC_8252_th1.jpg

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Du fick ingen skumpa?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Vad gör man om man har 1200 i 10kronor och är vaken klockan 1 en söndag?

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Jag har en blixtfråga!

Till att börja med måste jag säga attt blixten är i Through The Lens läge, TTL.

När jag poppar upp den inbyggda blixten eller sätter på en extern blixt på min D300 så påverkas inga bländar- eller slutarvärden (eller ytterst lite). Okej att det inte gör det i M-läget. Men det känns som att det borde göra det i A- eller S-läget. Framförallt i programautomatiken (P-läget).

Ett exempel: När jag kör i P-läget i ett hyffsat mörkt rum föreslår kameran slutaren 1/13 och F4 (ISO 800). När jag ploppar upp blixten föreslår den 1/13 och F5. Det gör alltså knappt nån skillnad. Borde kameran inte snabba upp slutarhastigheten?

Nu e D300 en rätt 'manuell' men ändå. På min förra D80 var det mycket auto auto över det hela, även i PAS-lägena.

Är det så att jag helt enkelt väljer vilken slutare och bländare jag vill ha och blixten anpassar sig efter det? Hur vet jag isf att jag inte valt för liten bländare (utan att ta en provbild). Det är inte alltid man har gott om tid på sig.

Jag får känslan att nåt är fel på min kamera.

Nån som e sugen på den här?

http://www.tradera.com/HELT_NY_NIKON_70_200_2_8D_G_AFS_VR_43_GARANTI-auktion-61292969

Det är inte så att du har kameran inställd på "slow sync".....kolla högst upp till höger på displayen!! Resp i blixtens meny!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Man kollar på Traderas vad man kan handla.

HAhAHahaHhahahahHA!

Det är inte så att du har kameran inställd på "slow sync".....kolla högst upp till höger på displayen!! Resp i blixtens meny!

Blixten e inte inställd på Rear eller Slow. Vad menar du med "Blixtens Meny"? Tänker du på SB-800'an då ellers? Kameran beter sig likadant med den inbyggda blixten.

Annars går det väl inte att ställa in Slow och Rear i Blixtmenyn e1-e7? Eller är det nåt jag missar här Trigger? :|

Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
HAhAHahaHhahahahHA!

Blixten e inte inställd på Rear eller Slow. Vad menar du med "Blixtens Meny"? Tänker du på SB-800'an då ellers? Kameran beter sig likadant med den inbyggda blixten.

Annars går det väl inte att ställa in Slow och Rear i Blixtmenyn e1-e7? Eller är det nåt jag missar här Trigger? :|

Jag måste nog hem å bläddra i mina menyer = Fuska lite innan jag svarar.
Det är inte så att du tillåtit en jäkligt lång slutartid i menyn i kameran. Du ju ställa kortaste synktid i menyn. Nummer mm komme jag f-n inte ihåg...måste kika.

Något är missat...i någon jäkla meny!!!

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Bra val av glugg! Jag blev kär på nolltid!
För övrigt tycker jag att du ska satsa på ett bättre telezoom om du ska skaffa ett(syftar på tamrongluggen). Ett ljusstarkt är att föredra när du fotar på långt håll. Jag har nikkors 55-200, riktig snikvariant som jag gråtit över många ggr!:huvet

Köp kvalitet och gråt EN gång...

Ska nog vänta lite med zoomobjektiv, har köpt rätt mycke prylar på sista tiden. Hur mycke bör man lägga för att få ett bra då ? Inga fantasier nu, har inte riktigt lika mycke kapital som vissa andra här, tyvärr hehe. Men jag gillar ju prylar ändå...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ska nog vänta lite med zoomobjektiv, har köpt rätt mycke prylar på sista tiden. Hur mycke bör man lägga för att få ett bra då ? Inga fantasier nu, har inte riktigt lika mycke kapital som vissa andra här, tyvärr hehe. Men jag gillar ju prylar ändå...
T.ex. Sigma 70-200 2,8 eller Tamron 70-200 2,8 är säkert en aning bättre än de billigaste 70-300mm och liknande. De är nog inte i samma liga som proffsobjektiven från Nikon, men å andra sidan kostar de inte ens hälften. Och kan nog finnas för kring 5000kr begagnade.

Tycker du inte att 200mm är tillräckligt lång brännvidd så kan du ju alltid köpa en telekonverter också.

Eller något objektiv liknande detta, men då får du inte samma ljusstyrka som de i exemplet ovan.

Edit: För recensioner av objektiv kan du kolla på http://photozone.de/ eller på Fotosidan.se.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag måste nog hem å bläddra i mina menyer = Fuska lite innan jag svarar.
Det är inte så att du tillåtit en jäkligt lång slutartid i menyn i kameran. Du ju ställa kortaste synktid i menyn. Nummer mm komme jag f-n inte ihåg...måste kika.

Något är missat...i någon jäkla meny!!!

Ok, jag är idel öra! :tummenupp Berätta gärna hur din D300 beter sig när du poppar upp blixten också.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...