Diskutera Digital Fotografering här

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
H
Någon gång i höstas när jag bytte bytte mellan objektiven...

ÄDIT: lägger in bilden då :tungan

Testa att ta en bild med kort slutartid och en bild med extremt lång slutartid, typ ett par sekunder.
Är det så att pricken bara syns på den bilden med lång slutartid så är risken stor att det är en så kallad "het pixel" dvs att den blir överhettad vid en lång slutartid och ger tex en vit färg. Oftast så brukar dessa heta pixlar bli röda gröna eller blå så jag är lite tveksam om det kan vara det som är problemet.

Om den gå att släcka på en Nikon har jag ingen aning om men på en Canon kamera så går det tyvärr inte att göra nått åt dessa.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ska nog vänta lite med zoomobjektiv, har köpt rätt mycke prylar på sista tiden. Hur mycke bör man lägga för att få ett bra då ? Inga fantasier nu, har inte riktigt lika mycke kapital som vissa andra här, tyvärr hehe. Men jag gillar ju prylar ändå...

Ett begagnat nikkor 80-200/2.8 med skruvzoom i bra skick brukar man kunna få för ca 6-7 papp. Men personligen är det nikkor 70-200/2.8 VR som gäller! Kosta vad det kosta vill. Som sagt, köp kvalitet och gråt EN gång...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Det kan ju bara bli hur kul osm helst! :tummenupp Vi får avvakta och se om priserna sjunker. Undra hur tullen reagerar om det kommer en liga på 8 pers genom tullen med sprillans kamerautrustning för en kvarts miljon rasslandes i alla väskor? Näääää, vi har inget att förtulla :rolleyes:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Testa att ta en bild med kort slutartid och en bild med extremt lång slutartid, typ ett par sekunder.
Är det så att pricken bara syns på den bilden med lång slutartid så är risken stor att det är en så kallad "het pixel" dvs att den blir överhettad vid en lång slutartid och ger tex en vit färg. Oftast så brukar dessa heta pixlar bli röda gröna eller blå så jag är lite tveksam om det kan vara det som är problemet.

Om den gå att släcka på en Nikon har jag ingen aning om men på en Canon kamera så går det tyvärr inte att göra nått åt dessa.

Jag fotar med RAW+basic(small) och på alla jpegbilder syns den rätt så tydligt när man har ökat iso en del. Kortet som jag la in hade jag nog ganska kort slutartid och relativt hög iso.

På äldre bilder när jag enbart fotade JPEG med högsta upplösning och kvalitet samt ISO 100 syns pricken som en liten stjärna på precis samma ställe.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Jag fotar med RAW+basic(small) och på alla jpegbilder syns den rätt så tydligt när man har ökat iso en del. Kortet som jag la in hade jag nog ganska kort slutartid och relativt hög iso.

På äldre bilder när jag enbart fotade JPEG med högsta upplösning och kvalitet samt ISO 100 syns pricken som en liten stjärna på precis samma ställe.

Jag tycker det ser ut som en het pixel. och om jag inte är helt tokfel ute o reser så finns det något program man kan testa.. hmm.. nääää det var till plasma eller LCD skärmar.. hmm.... jag tror nog du är rökt på den. Ring till Nikon och kolla helt enkelt.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Tror det går att mappa om det om man skickar kameran till Lasses eller Nikon

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Det kan ju bara bli hur kul osm helst! :tummenupp Vi får avvakta och se om priserna sjunker. Undra hur tullen reagerar om det kommer en liga på 8 pers genom tullen med sprillans kamerautrustning för en kvarts miljon rasslandes i alla väskor? Näääää, vi har inget att förtulla :rolleyes:

Haha!
Jäklar, vad på jag är!:tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Haha!
Jäklar, vad på jag är!:tummenupp

Cool Jesse! Bara att hoppas på att det blir så billigt i framtiden!

Vad tycks om den här då? Jag gjorde en i mitt tycke cool svart/vit konvertering med Exposure 2. Lite sådär skitigt, grynigt cool. Osså la jag in en störe loga bakom huvet ist för på sidan och plockade fram det blåa i jeansen igen.

Vad säger ni? Funkar det?
Fotograf: Jesseboy
RoLLER-best.jpg

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Cool Jesse! Bara att hoppas på att det blir så billigt i framtiden!

Vad tycks om den här då? Jag gjorde en i mitt tycke cool svart/vit konvertering med Exposure 2. Lite sådär skitigt, grynigt cool. Osså la jag in en störe loga bakom huvet ist för på sidan och plockade fram det blåa i jeansen igen.

Vad säger ni? Funkar det?
Fotograf: Jesseboy
RoLLER-best.jpg
Vänta...
snart är Brad-Pitten fett könlös.
ska ba hinna.

Typ en sån Avedongrej, men jag hinner inte det idag...
En sån gjord men inte på dig...

Bifogat

• france (Large).jpg
    france (Large).jpg
    35.3 KB · Visningar: 43
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Eftersom vi vackra män inte kan förlita oss på att man blir bra avbildad så funderar jag på om alla vi ska köra på den grejen, allvarligt

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
så, när åker ni?:hihi

funderar på att beställa från B&H, nästan halva priset, utan frakt:)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu sitter jag bakom en NEC Spectraview 26" och shaisse va skönt det e. Det e ju bah en sån fröjd att pula i Photoshop. Det e så här man ska jobba.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...