Diskutera Digital Fotografering här

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
En bild från Skåne i kväll...våren är på G :tummenupp
2459778370_4a3f6685c8_o.jpg

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ja listan kan göras lång. Fisheye e kul tycker jag men du har nog din prioritering rätt för dig.

Men varför tjacka ett 85mm fast? Tänker du på porträttfoto så är din 50mm (för du hade en sån va) perfekt med tanke på 1,5X crop som blir 75mm.

Okej, då får jag väl klara mig med den så länge. Då slipper jag ett objektiv iaf :tummenupp. Men då är nog tamron 17-50/2.8 och ett macro nästa på listan... Sedan blir det väl vidvinkel, eller, äh jag vet inte... vi får se vad som känns viktigast... Macro eller vidvinkel är nog nästa steg. 18-70 Fungerar rätt ok som normalzoom än så länge =)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Okej, då får jag väl klara mig med den så länge. Då slipper jag ett objektiv iaf :tummenupp. Men då är nog tamron 17-50/2.8 och ett macro nästa på listan... Sedan blir det väl vidvinkel, eller, äh jag vet inte... vi får se vad som känns viktigast... Macro eller vidvinkel är nog nästa steg. 18-70 Fungerar rätt ok som normalzoom än så länge =)

Jao... det e bara att tagga ner lite med köpandet och fota nu. Köp nån bra fotobok annars för att utvecklas lite. Sen kan man se om man snubblar över nåt billigt objektiv och slå till då.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Jao... det e bara att tagga ner lite med köpandet och fota nu. Köp nån bra fotobok annars för att utvecklas lite. Sen kan man se om man snubblar över nåt billigt objektiv och slå till då.

HAHA XD Mjo jag har inte pengar till att köpa massa nu ändå. Dags att ta tag i det där med dschool som jag faktiskt fick med också.

Sen funderar jag på att gå någon form av fotokurs. Har ni några bra tips?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Titta vad jag hittade i rabatten.

Igelkott.jpg

Så! Nu har jag tagit ett kort. Nu kan jag handla mer med gott samvete.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
RoLLeR: Det ÄR helt okej att städa bort missprydande saker som vissna blad, illa placerade och störande detaljer och.....stickiga, äckliga saker! :mad:

Gör om gör rätt! Du får inte handla en pryl förrän det är korrekt gjort! :mattias

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Själv tycker jag att IS är ganska så onödigt när det bara är max 200mm. Satsa på det f2.8 utan IS så sparar du några tusenlappar och kan köpa dig annat istället för de pengarna.

Äh, MikkE.. du har väl aldrig haft ett IS objektiv? ;) IS är guld och det är klart du ska ha det på ditt 70-200mm.

MikkE

Guest
Äh, MikkE.. du har väl aldrig haft ett IS objektiv? ;) IS är guld och det är klart du ska ha det på ditt 70-200mm.

Nope. Jag har inte IS på mitt men jag har däremot fått prova på ett 70-200/2.8 IS på min kamera och jag ka med gott samvete säga att den inte var så jättefunktionell på 200mm. Kommer man upp i 300mm bör man tänka på att kanske ha IS =)
Iaf vad jag tycker.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det beror ju alldeles på i vilket ljus man fotar. :) IS kan ju vara skillnaden mellan en kanonbild eller en lätt suddig..

I fullt dagsljus är jag benägen att hålla med att det är lite onödigt. :)

/J

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Varför måste alla ha sitt egna namn för samma funktion? Jag antar att det e nåt patent-relaterat, men pleeeeeease!

SR, Shake Reduction - Pentax
IS, Image Stabilizer - Canon
VR, Vibration Reduction - Nikon
AS, Anti Shake - Casio

Sen har väl Sonys sin SSS Super Steady Shot. Olympus har sin osv osv.

Allvarligt?

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Varför måste alla ha sitt egna namn för samma funktion? Jag antar att det e nåt patent-relaterat, men pleeeeeease!

SR, Shake Reduction - Pentax
IS, Image Stabilizer - Canon
VR, Vibration Reduction - Nikon
AS, Anti Shake - Casio

Sen har väl Sonys sin SSS Super Steady Shot. Olympus har sin osv osv.

Allvarligt?

Kärt barn många namn :rolleyes:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Efter ha fotat några misslyckade bilder på min farbrors hund stannade jag till på Shell i Falköping och fotade några som var på väg till cruisingen i Tidaholm.

Jag älskar min nya 70-200! Helt underbart att kunna fota frihand i kvällsljus!

Säg gärna vad ni tycker! :tummenupp

[Alla felaktiga länkar borttagna här] / RoLLER

Nu jäklar har jag fotat massa och kan därmed belöna mig med nya objektiv :tungan

ÄDIT: Förbannade jävla picasa! Hade helst lagt in bilderna direkt i inlägget men ni får väl klicka er vidare... suck...

Last edited by a moderator:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Säg gärna vad ni tycker! :tummenupp

DSC_0290.jpg

Nu jäklar har jag fotat massa och kan därmed belöna mig med nya objektiv :tungan

ÄDIT: Förbannade jävla picasa! Hade helst lagt in bilderna direkt i inlägget men ni får väl klicka er vidare... suck...
:va :va :va :va
Not Found
The requested URL /Rockoholicc/SB16y7eP_OI/AAAAAAAAAmU/aku70RsABYA/DSC_0290.jpg?imgmax=912 was not found on this server.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping