Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Då jag inte kände något större behov av min gamla 55-200 bytte jag den rakt av mot en Sony Cybershot DSC-S730 inkl minneskort, laddbara batterier, laddare och en liten väska. Känns som ett vettigt byte =) Var ibehov av en liten smidig partykamera...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Haha...ja, det var nog den jag tänkte på! :D
1992, Folkets Hus i Rinkeby. En svensk klassiker. :hihi
[YOUTUBE-ID]mQakZce3GhQ[/YOUTUBE-ID]

Då jag inte kände något större behov av min gamla 55-200 bytte jag den rakt av mot en Sony Cybershot DSC-S730 inkl minneskort, laddbara batterier, laddare och en liten väska. Känns som ett vettigt byte =) Var ibehov av en liten smidig partykamera...
Det lät ju inte helt fel. :tummenupp

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har en Minolta Dimage 5 där ringen man zoomar med har gått sönder. Alltså själva plastringen under gummit. Så nu kan jag inte zooma. Någon här som vet om den finns som reservdel någonstans, och om man kan byta den själv? Jag har ingen aning. Jag hörde med fotohandlaren i stan, och han sa att jag kan skicka iväg kameran på reparation, men bara undersökningen kostar 600:-. Sen tillkommer ju material och arbetskostnad på det. Eftersom jag är student så är det liiiiite dyrt. Hjälp? Kameran är en sådan på bilden nedan.

Bifogat

• DI5.JPG
    DI5.JPG
    14 KB · Visningar: 29

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Tog med kameran till crossbanan idag, blev några kort som iaf för mig är okej:)

(hade vatt spännande att se hur dem ser ut på era kalibirerade skrämar ist för på min tv, här är dem nästan svarta och konstiga färger, men inte på kameran..:gnissla)

Bifogat

• IMG_5342.jpg
    IMG_5342.jpg
    163 KB · Visningar: 41
  • IMG_5376.jpg
    IMG_5376.jpg
    118.6 KB · Visningar: 46
  • IMG_5407.jpg
    IMG_5407.jpg
    108.5 KB · Visningar: 44
  • IMG_5520.jpg
    IMG_5520.jpg
    103 KB · Visningar: 49

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Jag har en Minolta Dimage 5 där ringen man zoomar med har gått sönder. Alltså själva plastringen under gummit. Så nu kan jag inte zooma. Någon här som vet om den finns som reservdel någonstans, och om man kan byta den själv? Jag har ingen aning. Jag hörde med fotohandlaren i stan, och han sa att jag kan skicka iväg kameran på reparation, men bara undersökningen kostar 600:-. Sen tillkommer ju material och arbetskostnad på det. Eftersom jag är student så är det liiiiite dyrt. Hjälp? Kameran är en sådan på bilden nedan.

Testa att slå en signal till Zeiger Teknik som iaf tidígare hade garantiservicen på Konica Minolta. Tel 013 - 23 96 60 alt http://www.zieger.se

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Tog med kameran till crossbanan idag, blev några kort som iaf för mig är okej:)

(hade vatt spännande att se hur dem ser ut på era kalibirerade skrämar ist för på min tv, här är dem nästan svarta och konstiga färger, men inte på kameran..:gnissla)

O så fint! Glöm Teven!! Dom ser utmärkt(a?) ut på en kalibrerad skärm också.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
JKay: Jag röstar på din om du röstar på min ;)

http://ta.canon-europe.com/?pg=gallery&cc=se&lc=sv&photo_id=foto47ee57e64a0ab

Sen har jag en fundering.
När jag fotar med mitt 28-75 på avstånd, ca 10m+, så blir bilden grynig och oskarp. Konstant.

Kan man skylla det på kameran eller fotografen eller objektivet?

Jag tycker inte att det ska vara objektivet, eller?

Roller, du brukar ju kunna hitta fel. :hihi

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
JKay: Jag röstar på din om du röstar på min ;)

http://ta.canon-europe.com/?pg=gallery&cc=se&lc=sv&photo_id=foto47ee57e64a0ab

Sen har jag en fundering.
När jag fotar med mitt 28-75 på avstånd, ca 10m+, så blir bilden grynig och oskarp. Konstant.

Kan man skylla det på kameran eller fotografen eller objektivet?

Jag tycker inte att det ska vara objektivet, eller?

Roller, du brukar ju kunna hitta fel. :hihi

Jag försökte rösta på din men det gick inte :( Man va tvungen att regga sig.

Zoombjektiv är alltid som sämst i sina ytterkanter. Dvs max/min bländare eller max/min zoom. Kan det va nåt sånt?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag försökte rösta på din men det gick inte :( Man va tvungen att regga sig.

Zoombjektiv är alltid som sämst i sina ytterkanter. Dvs max/min bländare eller max/min zoom. Kan det va nåt sånt?
Det är ifrån 60~ upp till max ungefär.

Jag skulle regga mig för din skull. ;)

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
O så fint! Glöm Teven!! Dom ser utmärkt(a?) ut på en kalibrerad skärm också.
Tackar:)

Jasså, ännu en lyx-lirare!

Rullarn, måste du inte köpa nått nytt snart, nått du är ensam om?;)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fråga till ni som fotar, är Nikon P80 något att ha om man vill amatörfota lite på banan? http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200804/10/20080410121710_ADF479/20080410121710_ADF479.dbp.asp

Njä, köp hellre en beggad riktig systemare och lägg en slant på rätt objektiv senare, det blir lite dyrare, men så mycket bättre.

Canon 400d går att hitta för helt rätt pengar, och den är kompetent nog - det och en gammal 80-200/2,8 (om man hittar en) torde vara en perfekt, prisvärd kombination, 70-200/4 går att hitta för runt 4 lock på fotosidan.se lite då och då, den är fin den med, men 2,8:an är verkligen klockren, speciellt med en telekonverterare för att förlänga brännvidden en smula...

Superzoomar i all ära, men överdrivet bra är de inte, optiken är a och o.

/J

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Fråga till ni som fotar, är Nikon P80 något att ha om man vill amatörfota lite på banan? http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200804/10/20080410121710_ADF479/20080410121710_ADF479.dbp.asp

UÄÄÄ nej tack, fixa en systemare istället.

Nikon D80 t.ex
Den funkar utmärkt men det hänger mer på bra objektiv + fotokunskap.
Autofikusen är hyggligt snabb men inte LIKA snabb som Nikon D3 eller D300.

Ett mycket bra startalternativ kan vara en lätt beggad D200 istället. Robustare, vädertädad och "mer att hålla i" med lite bättre (tyngre) objektiv än D80.

Mitt förlag för budgetfotande vid banan. Beggad Nikon D200 med vertikalgrepp MB-D200 och en Nikon 70-300VR tele, alt ett beggat 80-200/2,8.

Då kan du ta kalas bilder för rimmlig peng + att andrahandsvärdet är ok på objektiven. Digitala kamerahus rasar i pris om en gammal dator...utveckligen går fort.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kan någon förklara vad har man för nytta av ISO upp till 6400 med tanke på hur mkt brus det ev blir?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kan någon förklara vad har man för nytta av ISO upp till 6400 med tanke på hur mkt brus det ev blir?

Dokumentärfotografer, krigskorrar, polis perhaps.

Sen kan det bli en cool effekt som vissa kan eftersträva i vissa situationer.

D3'an tror jag lirar ganska bra där uppe tack var fullformatssensorn.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är ett sätt för kameratillverkarna att visa vem som har störst penis. Det och antalet megapixlar. :nicka

Annars så är det väl mest för de som vill fotografera i mörker och inte bryr sig så mycket om brus eller bara ska ha en liten bild. Kanske för en privatdetektiv som vill kunna bevisa att någon är otrogen med ett foto där man kan urskilja vem det är, utan krav på att det ska vara ett perfekt porträttfoto.

Sen kan det bli en cool effekt som vissa kan eftersträva i vissa situationer.
Nja, de konstnärliga effekterna av digitalt brus är ju inte lika stora som kornigheten av en analog film med högt ISO. Tycker jag.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Min polare testkörde D3.
Han var ganska lyrisk efter att ha plåtat på iso 25 000 (!)
och bilderna blev mindre brusiga än med hans 30D på iso 1600.
Så som Roller säger, sensorn är så klart viktig i sammanhanget.

Men seriöst, iso 25 000, då plåtar man väl en koltrast i en gruva utan ljus på en 1/125 sekund??? :yoparty

Om man nu på nåt sätt skulle få fokus på den, vill säga...

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR

Nu ska jag gå tvärs emot de andra och säga JA!! Funktions och resultatmässigt fungerar den troligen riktigt bra. Du får dessutom en kamera som är väldigt lämpligt för partyfoto och att ta med vid resor. Har du begränsad budget samt inget intresse av utbytbara linser, byta upp dig och pilla med systemkamerans alla detaljer? DÅ säger jag bara KÖP om du känner den passar dig.

DU har säkert läst artikeln occh inser dess nackdelar. Personligen anser jag det bruset du får och sämre optiken ser du knappt skillnad på när det gäller dokumentärbilder för 10x15-utskrifter. Vill ha lite att växa i med möjlighet att ta bilder som klarar bra förstoringar upp till A3/(A2) köper du dig nåt i stil med Canon 400D för dryga 4000kr och tex sigmas APO 70-300 för ca 2000kr. Totalt med minneskort och lite annat får du en budget på ca 7000kr istället med nya grejer. Begagnat av samma kan du kanske hitta för 4-5000kr. Ju bättre(dyrare) optik desto oftare MÖJLIGHET att ta bättre bilder men ingen garanti!!!

Sammanfattningsvis då. Det är INTE kameran som gör de bra bilderna utan fotografen till största delen.

Finns lägen då man INTE FÅR ta bilder med blixt trots usla ljusförhållanden. Kan vara teatrar, museum med känsliga tavlor osv.. DÅ är höga isotal en nödvändighet.

Men seriöst, iso 25 000, då plåtar man väl en koltrast i en gruva utan ljus på en 1/125 sekund??? :yoparty

Om man nu på nåt sätt skulle få fokus på den, vill säga...

Manuellt fokus? :va :va eller är det nåt ni yngre förmågor glömt av att det finns.. :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping