Diskutera Digital Fotografering här

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Manuellt fokus? :va :va eller är det nåt ni yngre förmågor glömt av att det finns.. :rolleyes:

Jag fotade mycket manuellt och "gammal AF" förr om åren men måste säga att den steppningen som är med dagens Autofokus ger ett sjukt lyft i antal bra bilder.

På den tiden man hade en Nikon F4 och fotade dia fick man väl ut 3-4 bra bilder ur en 36exp rulle....med D300 får jag nog 80-90% bra fokuserade bilder när det är "action".

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det är ett sätt för kameratillverkarna att visa vem som har störst penis. Det och antalet megapixlar. :nicka

Mjaa mjooo..... megapixelhysterin är en siffra för att lura dumma konsumenter. Det har jag alltid sagt. Framförallt när det gäller mobil- och kompaktkameraor.

Annars så är det väl mest för de som vill fotografera i mörker och inte bryr sig så mycket om brus eller bara ska ha en liten bild. Kanske för en privatdetektiv som vill kunna bevisa att någon är otrogen med ett foto där man kan urskilja vem det är, utan krav på att det ska vara ett perfekt porträttfoto.

My point. Det finns säkert 100-talet till yrkesutövare som är i behov.

Nja, de konstnärliga effekterna av digitalt brus är ju inte lika stora som kornigheten av en analog film med högt ISO. Tycker jag.

Det finns säkert nån som inte tycker likadant som du.

Det är inte bara kornigheten. Färgerna blir flummiga när man fotar med högt ISO i mörker.

Sammanfattningsvis då. Det är INTE kameran som gör de bra bilderna utan fotografen till största delen.

Det är till största delen kameran såklart.

Du får inte samma resultat med en Sony Ericsson K710i som med en Nikon D50 hur duktig du än är.

Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Det är till största delen kameran såklart.

Du får inte samma resultat med en Sony Ericsson K710i som med en Nikon D50 hur duktig du än är.

Jämförelser är alltid slående trevliga. Jag slår Valentino Rossi i GP-lopp om jag kör hans hoj och han min trampcykel. Därför är jag bättre RR-förare. :yoparty

Men vad hjälper manuellt fokus, när man endå inte ser ett piss?;)

En armlängd, två armlängd... sen måste det vara lite sport och svårighet att få bra bilder.. Kallas väl yrkesskicklighet :D

Jag fotade mycket manuellt och "gammal AF" förr om åren men måste säga att den steppningen som är med dagens Autofokus ger ett sjukt lyft i antal bra bilder.

På den tiden man hade en Nikon F4 och fotade dia fick man väl ut 3-4 bra bilder ur en 36exp rulle....med D300 får jag nog 80-90% bra fokuserade bilder när det är "action".

Håller med fullt. AF är en sjukt bra uppfinning.

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jämförelser är alltid slående trevliga. Jag slår Valentino Rossi i GP-lopp om jag kör hans hoj och han min trampcykel. Därför är jag bättre RR-förare. :yoparty

Det där va fånigt sagt.

Moto GP är en materialsport det också. Har du urusla däck eller en MC som inte håller måttet vinner du inte Moto GP hur duktig förare du än är.

Var det det du ville säga?

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
En armlängd, två armlängd... sen måste det vara lite sport och svårighet att få bra bilder.. Kallas väl yrkesskicklighet :D

haha, med bländare 45 och iso 25000 så blir det nog lika bra:D

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
ISO hit och ISO dit! Har ni inget vettigare för er?! :mad:

Btw....:D Jag vill ha en fin, snygg ram runt ett par bilder. Hur gör ni?
Lägger ramen i olika beståndsdelar i olika lager eller har ett script som fixar det i PS?

Tips ngn?

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Det där va fånigt sagt.

Moto GP är en materialsport det också. Har du urusla däck eller en MC som inte håller måttet vinner du inte Moto GP hur duktig förare du än är.

Var det det du ville säga?

Fånigt, nja.. svar på tal.. för att bryta jämförelsen av äpplen och bananer.. Samma slående jämförelse med mobilkamera och en systemkamera som mig och rossi :rolleyes: Man ska inte jämföra äpplen och bananer!

Det är knappast samma klass-skillnad på den där kompaktkameran som var på tapeten och en D50.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Fånigt, nja.. svar på tal.. för att bryta jämförelsen av äpplen och bananer.. Samma slående jämförelse med mobilkamera och en systemkamera som mig och rossi :rolleyes: Man ska inte jämföra äpplen och bananer!

Det är knappast samma klass-skillnad på den där kompaktkameran som var på tapeten och en D50.

Självklart inte. Men mitt svar var också ett svar på tal. Jag tyckte det va ett dumt påstående.

Fotografen är inte viktigast som hävdades. Det är stor skillnad på kamera och kamera såklart. Det måste vara 2 någotsånär hyffsat likvärdiga kameror.

Men... why state the obvious? :confused:

Nu kan man hålla på att stöta och blöta det här i all oändlighet men det pallar inte jag. Jag ska hjälpa Jkay the AK med PS-problem istället.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Njaaäää...inte riktigt.

Eller, ja, det fixas kanske som start därifrån men jag tänkte mer på en "färdig" ram att aplicera på en bild.
Typ denna ---> http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1296811.htm?set=lp

Ok... det där finns säkert som macro. Men det e bara att göra 2 ramar, varav en supertunn vit till att börja med.

Det gåra strecket runt om är olika färg så det får man rita dit. Men skit i strecket. Överambitiöst. Det e bilden man vill titta på, inte ramen.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Men en stilfull ram kan förhöja effekten av en bild...det har pappa sagt! :mattias
hittade en film om det....ska kolla in det ikväll.

http://www.firstfoto.se/th/spelare.html

Bläddra ner lite så ser ni.

Jag vill nämligen inte behöva göra samma ram från grunden på en batch med bilder. Vill ha ngt automatiserat. Vet ju inte hur man gör macro i PS! :huvet

Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Jag vill nämligen inte behöva göra samma ram från grunden på en batch med bilder. Vill ha ngt automatiserat. Vet ju inte hur man gör macro i PS! :huvet

Lär dig det då ;) google is your friend.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Men en stilfull ram kan förhöja effekten av en bild...det har pappa sagt! :mattias
hittade en film om det....ska kolla in det ikväll.

http://www.firstfoto.se/th/spelare.html

Bläddra ner lite så ser ni.

Macro i Photoshop heter "Action". Välj Window/Action eller ALT-F9.

Sen är det bara att spela in.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Någon härifrån som ska till gotland ring och köra/fota 30/5-1/6?

Vore kul om man kunde byta bilder med någon? D v s att du får bilder på dig och jag bilder på mig?

Vore rätt skoj :)

MVH Niclas

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Var på Meca raceway igår. Mycket folk, bilar och motorcyklar
Ett ex på nåt med för stora skor::va
2476676786_7145eb751d_o.jpg

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping