Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag förstod att det var nåt fel med er nikonister, men vem är det som hotar mörda er om ni talar ut om nikon då?

Shhh säg inget men det e endast för att reta Jkay. Han börja prata om att vi ska kramas och sjunga We shall overcome 'n shit. :lol

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Shhh säg inget men det e endast för att reta Jkay. Han börja prata om att vi ska kramas och sjunga We shall overcome 'n shit. :lol

Du det är lugnt. Jag vet att jag är en bättre fotograf än dig ändå. :självgod :hihi

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Med tanke på att cyberphoto ger dem bra betyg så borde det inte vara skit för de verkar kunna en hel del i denna butik.
Man får inte glömma att Cyberphoto är ett företag och vill kränga de grejer som finns i deras sortiment. Visst är det bra att de har någon slags utlåtande om produkterna på sin hemsida och inte bara kopierar en text från tillverkarens hemsida. Och de verkar ofta ge något av sina bra betyg (vilket är de enda betyg de har) till produkter från Dörr.

Okej att de ger ett objektiv som Canon EF 70-200/2,8 L IS USM betyget Toppklass. Det har jag full förståelse för i och med att det är ett fantastiskt trevligt objektiv. Men när de ger Dörr Digital high grade UV-filter betyget Toppklass och inte ger något betyg till B+W UV 77mm (010) MRC 77 E så funderar man nästan lite. :va

Missförstå mig inte. Jag gillar att handla från Cyberphoto av många anledningar. Men jag tar deras betygssättningar med en nypa salt i de fall där jag inte läst liknande omdömen från en annan källa. :)

PS. fick förminska kvalliten på bilden rejält för att kunna ladda upp den. :gnissla
Jag har kollat lite på Exif-data för din bild och kommit fram till följande:
* Om du hade minskat ner storleken på bilden lite mera (t.ex. till 800pixlar bred) så hade du inte behövt komprimera bilden lika mycket och då inte tappat lika mycket i bildkvalitet innan du la upp den här.
* Du har fotat med bländare 32. Vilket är väldigt högt. Vilket ger långa slutartider (1/40s i ditt fall). Hade du istället valt en öppnare bländare (hög siffra=litet ljusinsläpp=långa slutartider=rörelseoskärpa, låg siffra=stort ljusinsläpp=korta slutartider=skärpa) så hade hela bilden blivit skarpare. T.ex. om du valt bländare 5,6 istället så hade slutartiden blivit kring 1/1200s om inte min hjärna strejkar på grund av sömnbrist just nu.
* Om ändå skulle vilja ha en bild där gocarten varit skarp och haft rörelseoskärpa på det övriga så är det träning som gäller. Att du får in känslan för att följa motivet med kameran i exakt rätt hastighet samtidigt som du inte vinglar något uppåt och neråt med kameran.

Nån som varit med om det tidigare?
Nope. Har du varit i kontakt med någon support eller kundtjänst där du köpte objektivet ifrån?

Ett kul fotoevent att dra in på är Stockholm Marathon som går snart.
Svettiga, spinkiga, maratonlöpare som ser halvdöda ut och har solbrillor som var moderna för 10 år sedan och svettiga kläder i regnbågens alla färger. Låter ju skitspännande. Själv så skulle jag nog föredra att sätta mig i diket vid närmaste europaväg och fotografera passerande bilar istället...

Så hoppa ut och ta lite bilder som bevisar att jag har fel! :tummenupp

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fick hem DigitalFoto tidningen igår. De tog upp behandling av HDR samt bästa programmen för RAW. Sidor som du får betalt av för dina bilder typ Istockphoto mfl samt vad man ska tänka på. Fick även med en bilaga med mkt nyttiga tips.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Esq: Jag mailade dom igår, men det är ju helg nu så det lär väl inte hända allt för mycket just nu.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ketogan och RoLLER tillhör den lilla exklusiva skaran av iStock-fotografer. Japp, ni hörde rätt. Man är överproffset själv va. ;)

Welcome to iStockphoto.com, the designer's dirty little secret. Congratulations, the iStockphoto administrators have determined that your images are commercially and technically ready for iStockphoto.com. Please begin uploading at your convenience.

Vem är det som garvar nu Jkay? Va va va? :lol

Jävla Canonist! :5sure

Svettiga, spinkiga, maratonlöpare som ser halvdöda ut och har solbrillor som var moderna för 10 år sedan och svettiga kläder i regnbågens alla färger. Låter ju skitspännande. Själv så skulle jag nog föredra att sätta mig i diket vid närmaste europaväg och fotografera passerande bilar istället...

Så hoppa ut och ta lite bilder som bevisar att jag har fel! :tummenupp

Det kan du hoppa upp och feta hajja mannen! Men man vet aldrig hur det blir med tid bara. Och eftersom jag har mer pengar än tid så kankske jag stannar hemma och handlar på Ebay istället. :mad:

Jag får se....

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ketogan och RoLLER tillhör den lilla exklusiva skaran av iStock-fotografer. Japp, ni hörde rätt. Man är överproffset själv va. ;)

Welcome to iStockphoto.com, the designer's dirty little secret. Congratulations, the iStockphoto administrators have determined that your images are commercially and technically ready for iStockphoto.com. Please begin uploading at your convenience.

Vem är det som garvar nu Jkay? Va va va? :lol

Jävla Canonist! :5sure

Jag skippade iStock bara för att du finns där. :hihi Har reggat mig på en annan och har 3 bilder inne för bedömning just i detta nu. :gnissla

Jag ska få dig att sluta garva! :mad:

Jävla Niko(ti)nist....:mad:

Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..

Grattis och välkommen mannen! :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag skippade iStock bara för att du finns där. :hihi Har reggat mig på en annan och har 3 bilder inne för bedömning just i detta nu. :gnissla

Jag ska få dig att sluta garva! :mad:

Jävla Niko(ti)nist....:mad:

Säg som det e. Du sög för kopiöst för att bli godkänd. :D

Grattis och välkommen mannen! :)

Tack! Det känns skönt här på toppen.

Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
bah sluta käbblas nu och lägg upp lite bilder:tungan

jag var en lat fan och orkade inte fota hoj på Rudskogen i Torsdags så jag fick kompensera lite genom att vara där igår å knäppa lite 4 hjulingar istället
DSC_0241.JPG

bah sluta käbblas nu och lägg upp lite bilder:tungan

jag var en lat fan och orkade inte fota hoj på Rudskogen i Torsdags så jag fick kompensera lite genom att vara där igår å knäppa lite 4 hjulingar istället
DSC_0241.JPG

den är skärpt upp ett steg och justerat vitbalansen lite.

Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Jag tänker inskaffa lite fler objektiv. Det är högpresterande grejer som gäller. Några personliga favoriter i området 10-100mm som kan rekommenderas?? Både fasta och zoom är aktuella. Har redan ett 50mm så det kan lyftas ut från förslagen ;)

Nästa grej jag klurar över är wacom. Blir bara datorn harmonisk eller även jag.. Ser inte direkt nyttan med den.. Alltså, en lyxpryl eller effektivt hjälpmedel?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tänker inskaffa lite fler objektiv. Det är högpresterande grejer som gäller. Några personliga favoriter i området 10-100mm som kan rekommenderas?? Både fasta och zoom är aktuella. Har redan ett 50mm så det kan lyftas ut från förslagen ;)

Nästa grej jag klurar över är wacom. Blir bara datorn harmonisk eller även jag.. Ser inte direkt nyttan med den.. Alltså, en lyxpryl eller effektivt hjälpmedel?

Jag tror att Wacom helt klart är ett grymt hjälpmedel. Däremot så är det en tröskel att komma över innan det går snabbare med en Wacom än med musen i guess.

Kommer jag in på kursen Digital Bildbehandling så tänker jag tjacka en i A5 storlek. Limited Edition varianten.

Angående gluggar där.... det är en Canon du skjuter med va?

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Jag tror att Wacom helt klart är ett grymt hjälpmedel. Däremot så är det en tröskel att komma över innan det går snabbare med en Wacom än med musen i guess.

Kommer jag in på kursen Digital Bildbehandling så tänker jag tjacka en i A5 storlek. Limited Edition varianten.

Wacom intuos är guld, det är bara att handla och se glad ut :)

(jag spekulerar inte, jag äger och använder en själv)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Wacom intuos är guld, det är bara att handla och se glad ut :)

(jag spekulerar inte, jag äger och använder en själv)

Jo jag ska.... Ska bara sälja lite pics på iStock först.

Har du skickat upp några bilder till iStock än?

Jag sitter och funtar på vilka som e dom bästa kassa-kossorna. Man vill se dolla dolla bill ya'll. :rock

För dom som e intresserade finns en bra sida om brädor här:
http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2005/wacombrador/

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR

Kanske dags att fundera på en. Har bara lite mostånd när man gör sakernahyfsat vettigt med enbart mus.

Det är Canon som gäller. Glömde av att meddela den saken..

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring