Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Kanske dags att fundera på en. Har bara lite mostånd när man gör sakernahyfsat vettigt med enbart mus.

Det är Canon som gäller. Glömde av att meddela den saken..

...sen kan en Wejkåm vara bra för att motverka smärtor i armen vid användande av mus! :mattias (Ja, datormus...:hihi )

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Lämpligt pris för fotografering?

Hej på er! Ikväll var det en riktigt stor bilträff hemma i skövde. Då var det en kille som hade några riktigt fina hotrods m m. Han bad mig ta kort på deras cadillac som värmde däck vilket jag gjorde. Dessa foton gillade han skarpt och vill nu att jag ska fota hans bilar.

Bensinpengar är ju självklart att jag skall få. Men vad är lämpligt att ta om han nu skall ha ca 10-20 bilder i digitalt format redigerade och klara alternativt utskrivna i t ex 30x20? Skall jag ta en fast kostnad för påbörjat arbete och sen att han får betala per bild eller vad är lämpligt? Detta blir mitt första fotouppdrag och jag vore tacksam för tips!

Det vore även intressant att veta hur det fungerar med rättigheter för bilderna? Får jag t ex sälja bilderna till någon tidning efter att han har betalat eller är bilderna hans då?

MVH Niclas

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Fotade Tintin idag igen.
Hon är fan född till modell.
Lär bli hur bra som helst, det här.

EDIT:
Jkay!!!!!!!!!!

Fotat med Nikon!!!!!!!!!

:D:D:D:D

Vete fan hur den blev såpass bra...

Bifogat

• tintintintin.jpg
    tintintintin.jpg
    191.5 KB · Visningar: 77
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag har ägt både BMW och Mercedes.
Både Canon och Nikon.

Det enda det handlar om är körstil.
Jag vill gärna köra ganska hårt och välja själv.
En del vill gärna ha ett körprogram.

Så ungefär känner jag inför Kanot vs. Nicke-snacket.

Ingen är dålig, bara man vet vad man vill.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
För att vara ärlig och seriös om din bild så ska jag säja att jag vet inte vad jag tycker om den. Kan inte bestämma mig för vad som väger för och emot.

Du har fångat en bra linje genom bilden som ögat kan följa. Räcket upp till handen - ner längs armen upp till axeln - från axeln upp via haka och ögon - från ögonen upp till räcket igen och ut ur bild. (Man täcker större delen av bilden när man betraktar den.)

Men mitt tycke säjer att ansiktet syns för lite, det blir bara en biprodukt av posen. Du har verkligen fångat armen som huvudrollsinnehavare.
Det är min spontana reaktion på den.

Sen har jag aldrig påstått att Nikon är kassa. Det är bra kameror det med...det är smak och tycke som råder vilket man ska välja.

EDIT: Men det är förbannat kul och reta dem! :mad:

Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Någon här som har senaste nummret av Bike?

Bilden på s63 i Supersport reportaget är nog bland de fetaste jag någon sin sett..
Trodde först att det var en "animation", men tror att någon faktiskt har tagit denna bild på riktigt:drool

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Canon Mark III med EF 300 2,8 IS + 2x Extender.

KL_20080511_382_websize_sRGB.jpg

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Håkken fan stoppte en femma i dig då?

Skitsnygg bild, inte avis det minsta...

Kolla i Exif, det står rätt info även fast han använt en extender. 600mm.

Och javisst... sjukt bra bild, men det e det alltid av Karl Larsson så det börjar bli lite tjatigt att lovorda karln. :gnissla

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Någon här som har senaste nummret av Bike?

Bilden på s63 i Supersport reportaget är nog bland de fetaste jag någon sin sett..
Trodde först att det var en "animation", men tror att någon faktiskt har tagit denna bild på riktigt:drool
Håller med! Är nog bästa bilden jag har sett i en tidning. Riktigt fet :D

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Mycket snack och lite verkstad.

Det har varit mycket snack och lite verkstad från min sida... Här kommer två små bilder från lördagens bilträff i skövde.

Bifogat

• DSC_0057D70.jpg
    DSC_0057D70.jpg
    94.1 KB · Visningar: 45
  • Copy of DSC_0055-3D70 copy.jpg
    Copy of DSC_0055-3D70 copy.jpg
    172.6 KB · Visningar: 48

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag fick ett mail ifrån Cyberphoto nu, dom vill att service skaq kika på det iallfall. Så dom skickar en förbetald avi så jag bara behöver posta grejerna.

Dom är inte dålig o ha o göra med dom där inte. :nicka

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag fick ett mail ifrån Cyberphoto nu, dom vill att service skaq kika på det iallfall. Så dom skickar en förbetald avi så jag bara behöver posta grejerna.

Dom är inte dålig o ha o göra med dom där inte. :nicka

Vicket jäla skräp!

Jag har aldrig ens behövt skicka in nån av alla mina olika Nikonkameror. Nånsin! :lol