Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fake HDR. En exponering, dragit lite i spakarna i Camera Raw

Aha reagerade att den inte såg naturlig ut.

Mmmm är lite kluven vilket UV filter jag tänkte beställa ifrån Cyberphoto till mitt L objektiv som kommer snart.

Hoya Skylightfilter 67mm HMC Super
Hoya UV 67mm HMC Pro 1
B+W UV 67mm (010) MRC 67 E

De ligger i samma prisklass, men vad är det egentligen som skiljer dem åt?

Last edited:

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-

Mmmm är lite kluven vilket UV filter jag tänkte beställa ifrån Cyberphoto till mitt L objektiv som kommer snart.

Hoya UV 67mm HMC Pro 1

Har B+W på mitt Sigma 17-70, det är bäst av mina filter. Vet dock inte beteckningen på det.
På en L-glugg tycker jag man skall ha ett så bra filter som möjligt.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös

Hoya UV 67mm HMC Pro 1

Glastjocklek/renhet, Material i ringen..alu eller mässing (båda är svarta) och absolut viktigast...kvaliten på antireflexbehandlingen och om den är antireflexbehandling på BÅDA sidorna av filtret.

B/W UV MRC filter är kungen!! ev slim om det skall sitta på ett vidvinkligt objektiv.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kalla mig hedning. Jag har satt på ett Dörr UV 77mm Digital high grade på mitt 70-200/2,8 L IS USM... :cdevil

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kalla mig hedning. Jag har satt på ett Dörr UV 77mm Digital high grade på mitt 70-200/2,8 L IS USM... :cdevil

Med tanke på att cyberphoto ger dem bra betyg så borde det inte vara skit för de verkar kunna en hel del i denna butik.

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Har oxo hittat hit.

Hallå!
Har haft min systemkamera i ca ett halvår nu (Canon eos 350D +kitt glugg).

Har inte hunnit med att ta så många bilder som jag vill lägga upp pga jag är jävligt själv kritisk :huvet .

Eftersom jag inte orkar kolla igenom alla ca 350 sidor i denna tråden så slänger jag ut lite frågor direkt. vad har ni som fotar race m.m för tips för att få till bra skärpa på själva objektet man ska fota?

Tog denna bilden För nån dag sen när jag o några polare va o körde gokart. :yoparty

På ett sätt e bilden cool men jag hade velat ha mer skärpa på karten o personen som kör.

Har gjort lite justeringar i Lightroom.

PS. fick förminska kvalliten på bilden rejält för att kunna ladda upp den. :gnissla

Bifogat

• _MG_1893-Edit.jpg
    _MG_1893-Edit.jpg
    219.7 KB · Visningar: 70

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag var ut o kikade vad som skulle kunna vara mitt objektivs gränser, som Roller sa. Jag satt ner på en sten och knäppte kort på föremål långt bort med full zoom och min zoom.

Sen tog jag ett objekt nära och gjorde samma sak.

I exif infon senare så ser jag att dom bilder som är fotad på 28mm ändå är benämnd som 63mm. Alltså skickar objektivet nå slags fel signaler till huset.

Nån som varit med om det tidigare?

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Hallå!

Har inte hunnit med att ta så många bilder som jag vill lägga upp pga jag är jävligt själv kritisk :huvet .

Eftersom jag inte orkar kolla igenom alla ca 350 sidor i denna tråden så slänger jag ut lite frågor direkt. vad har ni som fotar race m.m för tips för att få till bra skärpa på själva objektet man ska fota?

Tog denna bilden För nån dag sen när jag o några polare va o körde gokart. :yoparty

På ett sätt e bilden cool men jag hade velat ha mer skärpa på karten o personen som kör.

PS. fick förminska kvalliten på bilden rejält för att kunna ladda upp den. :gnissla
Panorera: det syns att du gjort det. AI focus eller AI servo på autofokus.
Slutartid: 1/60- 1/250 nåt sånt brukar jag köra med, beroende på hastigheten på motivet. Träning och åter träning
Det finns nog en del här med andra kanske bättre tips.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hallå!

Jag håller med dig, din bild ÄR verkligen cool. Vill du ha mer skärpa så ska du som föregående talare säger panorera med objektet. Exprementera med olika slutartider. Vill då garanterat få skärpa men ingen rörelseoskärpa i bakgrunden kan du minska slutartiden. 1/500 borde göra jobbet. Det blir dock ett tråkigare resultat.

En sak du måste göra är iaf rengöra sensorn eller om smutsen sitter på linsen. Det framträder ganska tydligt tack vara att du har bländare 32.

Annars tycker jag som sagt att du har en toppenbild här. Klona bort smutsen i Ps bara.

Jag var ut o kikade vad som skulle kunna vara mitt objektivs gränser, som Roller sa. Jag satt ner på en sten och knäppte kort på föremål långt bort med full zoom och min zoom.

Sen tog jag ett objekt nära och gjorde samma sak.

I exif infon senare så ser jag att dom bilder som är fotad på 28mm ändå är benämnd som 63mm. Alltså skickar objektivet nå slags fel signaler till huset.

Nån som varit med om det tidigare?

Weird... först trodde jag att det va 1,6 som e din cropfakor. Men när man räknar blir det 44,8 så det kan det inte vara. Då e jag clue less.

Byter du till Nikon e problemet löst. Men det vet alla redan.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Roller, du är som rosa lypsyl.

Knäpp.

:)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Snabb.
Kruxet med Gotland är att det e knepigt att komma ut på banan å fota under pågående pass..smartast är att avstå 1 timmes körning eller två och bara vara ute på banan å fota....

Får väl göra så helt enkelt. Men tycker du att det låter ok att vi byter bilder med varandra? Vore rätt kul...

Ska ut och öva lite mx/enduro-foto imorgon. Tips emottages tacksamt =) Kort slutartid kanske vore kul så man kan frysa gruset? Då behåller man ju lite fartkänsla tack vare en fontän av grus? Eller är panorering att föredra?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping