Diskutera Digital Fotografering här

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Har också varit ute o fotat lite idag, bla den här stiliga mannen :)

Bifogat

• devil_2.jpg
    devil_2.jpg
    119.4 KB · Visningar: 43

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har börjat lusläsa början av "diskutera digital fotografering" denna enorma tråd. Har kommit till sid 180 men har en del kvar. Som sagt väntar på mitt ev L-objektiv ifrån staterna när det nu skickas men kommer köpa filtret här hemma då jag knappt känner igen en del filter ifrån staterna. Cyberphoto har en hel del intressanta filter. Har förstått att bra filter är ett måste men fungerar de som kostar runt 600:-? Är 1:a hand ute efter ett Polarisationsfilter som kommer sitta på objektivet.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har börjat lusläsa början av "diskutera digital fotografering" denna enorma tråd. Har kommit till sid 180 men har en del kvar. Som sagt väntar på mitt ev L-objektiv ifrån staterna när det nu skickas men kommer köpa filtret här hemma då jag knappt känner igen en del filter ifrån staterna. Cyberphoto har en hel del intressanta filter. Har förstått att bra filter är ett måste men fungerar de som kostar runt 600:-? Är 1:a hand ute efter ett Polarisationsfilter som kommer sitta på objektivet.
Ska du ha ett filter som sitter på objektivet hela tiden som skydd?

Då är det inte ett polariarisationsfilter du vill ha. Polarisationsfilter är bra till det de är avsedda för (ta bort reflexer, ge lite mer tryck i färger i vissa situationer), men de är inget universalfilter. De är dyra, knycker ljus från objektivet och kräver inställning inför nästan varje bild för att ge bäst resultat.

Om du vill ha ett filter som alltid sitter på objektivet som skydd för frontlinsen så skulle jag vilja rekommendera ett UV-filter.

Från en sak till en annan:
bdkameran.jpg

Stora kanonen på min 350D. Jag är så nöjd med det objektivet att det är rent löjligt. :kär Enda nackdelarna är att det är stort och tungt. I övrigt så är det ett fantasktiskt objektiv.

Första bilden tagen med det objektivet:
bdklas1.jpg

Min bror som håller i sin förstfödde son.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar Esquire!
Ja skydd är alltid roligt men det är de där med lite mer tryck i färgerna men det är väl inte helt omöjligt i PS. OK bra att veta då kanske man skulle börja med ett bra UV & sen komplettera med ett pola när det behövs. Tyvärr blir det ett 4L då 2,8 är lite över min budget samt användningsomr.

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Från en sak till en annan:

Stora kanonen på min 350D. Jag är så nöjd med det objektivet att det är rent löjligt. :kär Enda nackdelarna är att det är stort och tungt. I övrigt så är det ett fantasktiskt objektiv.

Grattis :tummenupp Det tunga kan du uppväga med att skaffa en TYNGRE kamera :tungan

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Grattis :tummenupp Det tunga kan du uppväga med att skaffa en TYNGRE kamera :tungan
Det har jag också funderat på. Det låter ju liksom som den enda logiska lösningen. :nicka

Tror ni en EOS 40D med batterigrepp räcker, eller måste man ha något ännu större för att få rätt balans? :va

:hihi

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det har jag också funderat på. Det låter ju liksom som den enda logiska lösningen. :nicka

Tror ni en EOS 40D med batterigrepp räcker, eller måste man ha något ännu större för att få rätt balans? :va

Jag kör ju D80 med batterigrepp till min 70-200 och jag tycker att det balanserar tillräckligt bra =)

EDIT: Med andra ord tror jag att 40D med grepp borde räcka för din del?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Ja, räcker min 30D så LÄR en 40D räcka...gott!
Jag tyckte iofs inte att 350D med BG var för liten till en 70-200/2.8 IS. UTAN bg så kan den ju ha varit en aningen småskalig.

Tjöp du en förti DE med gott samvete...asså, för balansens skull. Plånboken kan du bara erkänna själv.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR

Budgetalternativet heter 350D+batterigrepp samt blyplattor under batterigreppet :D Kan du justera balansen perfekt genom att ändra mängden bly till skillnad mot fixa vikter som 40D, !D MarkIII osv..

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Tack! :)
Plåtat med Nikon faktiskt...:näsblod

Herregud.... :huvet

[IRONYMODE ON]
CA NON, på allvar, sitta och påstå att det ena eller det andra märket tar bättre bilder? :tungan
NI KONstruerar ju en fjäder av en höna! (Eller var det tvärtom?) :rolleyes:

...nä vet ni va...ta varandra i handen och sjung Com(hem)baja....som Sahlin.

[IRONYMODE OFF]

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Herregud.... :huvet

[IRONYMODE ON]
CA NON, på allvar, sitta och påstå att det ena eller det andra märket tar bättre bilder? :tungan
NI KONstruerar ju en fjäder av en höna! (Eller var det tvärtom?) :rolleyes:

...nä vet ni va...ta varandra i handen och sjung Com(hem)baja....som Sahlin.

[IRONYMODE OFF]

Eller laila freivald,s we shall over come! :D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping