Diskutera Digital Fotografering här

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
blixtpanorering.jpg

Testade lite panorering med längre slutartider senast på crossbanan, och labbade lite med blixten (tyvärr bara den inbyggda, en 580 skall inhandlas omedelbums).
Körde manuellt och underexponerade en smula och överkompenserade ett klick med blixten, ville minnas att jag läst det någonstans om man vill behålla en djupare himmel och få lite stuns på det man fotar. :)

Det blev lite av en friläggande effekt av det hela.

Coolt att man kan få lite skärpa på flygande crossar i 1/80.

/J

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jävla skit att jag inte hade kameran idaqg, jag var med hunden på sjukan och kollade upp lite ben, han blev sövd och dom tog nåra kort.

Det ansiktsuttrycket som dom får när dom har "vaknat" till men ändå inte fatta vad som hänt.
Och så står han lutandes mot väggen för att inte tippa omkull. :hihi

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kom hit ska farbror lära dig!

Dina finkort är färdiga.:tummenupp

/Lasse

Kingen Lasse! Jag kommer förbi och plocka upp min canvas och tar en snabbkurs i Photoshop! :):tummenupp

Fan rullarn... byt till canon så du slipper ge oss nikonister dåligt rykte :(

Jag e väl den enda Nikonisten som är en erkänd iStock-fotograf i det här simpla sällskapet?

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jag e väl den enda Nikotinisten som är en erkänd iStock-fotograf i det här simpla sällskapet?

Du kan vara fotograf för NG om du så vill, det hjälper ju inte om du bara har prylarna på hyllan och inte producerar ngt.

EDIT: :hihi

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Du kan vara fotograf för NG om du så vill, det hjälper ju inte om du bara har prylarna på hyllan och inte producerar ngt.

EDIT: :hihi

Han producerar uppenbarligen något med tanke på NG. Tror dock han uttryckt det bäst själv. Det gäller att ha bra anställda som håller saker igång. :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Idag var det longboardtävling.

bdlongboard3.jpg

bdlongboard7.jpg

bdlongboard6.jpg

Och vad har vi här då? Något har smugit sig in i bakgrunden på denna motljusbild...
bdlongboard4.jpg

Tyvärr så hade jag och min kamera lite olika åsikter angående vart skärpan skulle ligga och ljusmätningen så de flesta bilderna blev inget vidare.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag är oskyldig. :hihi

Dom såg ju betydligt snabbare ut där ån i real life. :tummenupp

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Esquire: Det finns ett BRA sätt att undkomma kruxet med ljusmätning som inte vill som man själv vill. MANUELLA INSTÄLLNINGAR!! :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Esquire: Det finns ett BRA sätt att undkomma kruxet med ljusmätning som inte vill som man själv vill. MANUELLA INSTÄLLNINGAR!! :tummenupp

Det är mycket bra..... och / eller mäta ljuset på ett annorlunda sätt och / eller mäta ljuset på ett annat ställe.

Alla vägar leder till Rom.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
97741899.jpg

[size=-2]Nikon D3 ,Nikkor 50mm f/1.8D AF 1/200s f/2.8 at 50.0mm iso200[/size]

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
2,5 timmar kvar sen hoppar man in i bilen och drar till utlandet (gotland) Ska försöka få till några fläskiga bilder åt er ;)

Triggerhappy, vi synes! Ser du en borttappad kille med repsol 600, svart/grått/vitt skinnställ och en D80 med 70-200 så kika fram och säg hej! :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dom såg ju betydligt snabbare ut där ån i real life. :tummenupp
Jupp. Av någon anledning såg det inte ut att gå särskilt snabbt alls för brädåkarna idag. Man kanske skulle ha stått där och krängt keramiska kullager och stenhårda hjul åt dem eller något. Sedan så kändes det ju lite segt att stå och vänta 5-10min mellan varje heat också.

Ingen aning om det blir någon tävling i Åre i sommar. Där har jag för mig att de maxar 70-80kmh ståendes och upp mot 100kmh på streetluge eller något annat sånt vansinnigt. Inte särskilt höga hastigheter jämfört med en mc. Men det mesta över joggingfart känns löjligt snabbt när man står 5cm ovanför marken på en bit plywood som saknar bromsar. :gnissla

Jo. Men sen så upptäckte jag att om jag körde på 1/3 steg underexponering så blev det något bättre med ljussituationen. :)

Fast när man tar kort på någon som omväxlande åker i strålande solsken och i skugga så får man nog räkna med att några kort blir skräp. Oavsett vilka inställningar man kör med.

Det är mycket bra..... och / eller mäta ljuset på ett annorlunda sätt och / eller mäta ljuset på ett annat ställe.

Alla vägar leder till Rom.
Eller så kan man köra med blixt. Eller... :)

Många problem har som du säger flera lösningar.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nu har ett EF 50/1.8 MK-I landat i min väska! :) Med ett motljusskydd i gel och ett Canon original.
Jag är nöjd med köpet! :)

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ahaaaa, då är jag med. Hade kvittat om du skrivit gel eller gummi. Kopplade inte ändå.
Men nu fattar jag.

Är det för att du ska kunna dänga till nån med kameran utan o bryta sönder objektivet? :D

Helt klart!! :D

-----------------TA TA DA DAAAAMMMM-----------------------

Accreditering för Dragrace på MECAstrippen i Malmö. SM final på söndag! :yoparty

Accreditering för Quiksilver Bowlrider Contest 08 på Stapelbäddsparken om 3 veckor och plåta världseliten på Skateboard! :yoparty

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...