Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bra skärpa. Fick du den skärpan utan att dra i sharpness-reglaget i raw-programmet?
RAW är grymt !
Har precis upptäckt det
Min havande fru blir nog hyfsat galen om jag drar och köper ett objektiv för 10 lök efter att jag klagat på dyra barnvagnar för 6 tusen :)

Men... kan jag bara flika in nyttan med att ta über-bra barnbilder med den så kan det funka ändå ;)

Nopp har inte gjort något då jag är helt grön på RAW, förminskade ner den i andra fönstret sen. He he min fru är lättad nu när jag har fått mitt hemskickad så slipper hon höra en massa frågor om hon har hört nåt mer om frakten från staterna. Det är väldigt skönt att ha BG
monterad då de extra 670g känns. Skönt att jag inte tog en 2,8 med dubbla vikten men men skjuter man fram hojköp så kanske det skulle kunna bli en 2,8 om några år ha ha ha.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Btw: Ni som kör L-objektiv med IS hur låter det när IS jobbar? Kunde inte låta bli
att prova det lite ikväll. Det enda som surrade väldigt svagt var AF, en del säger att den för en del oväsen IS.
Min IS låter knappt alls. Man måste befinna sig i en ganska tyst miljö för att den ska höras. Om det är lite trafik i närheten så hör man varken IS eller AF.

IS hörs mest bara då den börjar eller slutar att arbeta. Då klickar det liksom till lite. Medan den arbetar så låter det dock ungefär bara som om man rullar en spelkula på golvet.

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
En fråga från en novis. Vad är nackdelen med att ta så "stora" bilder som möjligt med kameran (bortsett från utrymmet på kortet)? alltså att man väljer största formatet och sedan förminskar ner de man vill ha mindre, eller ställer det större krav på den som fotograferar? I det här fallet finns 7M (utskrivbara i A3-format) som största.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lagringsutrymmet på datorn, backup, seriebildstagning begränsas oftast (beror på kameran).

Men jag köra alltid max, disk och minneskort är billigt.

/J

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag fick reda på att min kamera låg på giganten idag för hämmtning. Så jag for dit, fick kameran, tittade på service rapporten.
Åtgärd: Funtionsprovad - ok. Ingen åtgärd.

Fantastiskt.
Så jag skickade in den igen, nu får dom så lov o åtgärda nånting.

Sådär dåliga hade aldrig Nikon varit! :lol

Kör alltid max kvalla och max storlek. Man vet aldrig när man tar "the shot of a lifetime".

Förutom 12 istället för 14 bitars RAW, för 14 slöar ner någe så kopiöst.

En fråga från en novis. Vad är nackdelen med att ta så "stora" bilder som möjligt med kameran (bortsett från utrymmet på kortet)? alltså att man väljer största formatet och sedan förminskar ner de man vill ha mindre, eller ställer det större krav på den som fotograferar? I det här fallet finns 7M (utskrivbara i A3-format) som största.

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Nu beställde jag "Det Bästa 2" Jag tycker han e jävulskt skön som undervisare. Det e bara nåt harmoniskt trevligt lugnt och skönt med honom.

Checka dom här små teaserna:
För några veckor sedan kom du med tipset att man kunde sticka ut och plåta Stockholm Maraton då det är en del liv och rörelse i hufvudstaden. Nu sitter du här och beställer nya prylar istället för att vara ute själv med kameran och föreviga när medelsvensson stupar av en hjärtattack i löparspåret. På något sätt så är jag inte så särskilt förvånad... :rolleyes:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
För några veckor sedan kom du med tipset att man kunde sticka ut och plåta Stockholm Maraton då det är en del liv och rörelse i hufvudstaden. Nu sitter du här och beställer nya prylar istället för att vara ute själv med kameran och föreviga när medelsvensson stupar av en hjärtattack i löparspåret. På något sätt så är jag inte så särskilt förvånad... :rolleyes:

Ha ha ha inget ont mot dig Roller men det känns lite som de som pluggar i 10-15år utan att göra något i arbetslivet för att sen tro det kan allt men står helt nollställda när de ska börja jobba.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ha ha ha inget ont mot dig Roller men det känns lite som de som pluggar i 10-15år utan att göra något i arbetslivet för att sen tro det kan allt men står helt nollställda när de ska börja jobba.
Bra!

Mer trackning av Roller, kom igen. Ös på. :hihi

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Nja inte så mer sluta jiddra börja trolla, vill ju fan se bilder från Roller! :yoparty
Mjo, men eftersom en femåring med en instamatic klämmer fram fler bilder än honom så får du nog vänta lite... :tungan

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR

Visste att det var nåt efter alla år. :huvet Något skulle jag till slut sakna efter över 20 år i skola. Kan bara säga.. Det var tungt att gå om lågstadiet 7 gånger.. :rodnar

Mjo, men eftersom en femåring med en instamatic klämmer fram fler bilder än honom så får du nog vänta lite... :tungan

Han har ju sagt det själv. Hans utrustning är enkom för posering.. :D

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
400 bilder att sortera efter Dragrace på MECA Raceway i Malmö! Gött är det att kuta runt och ha hela banan och alla områden tillgängliga som media! :D

Bilder kommer....sen.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
400 bilder att sortera efter Dragrace på MECA Raceway i Malmö! Gött är det att kuta runt och ha hela banan och alla områden tillgängliga som media! :D

Bilder kommer....sen.

Trevligt men kravet är att du måste leverera också! :D

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Efter långt tid får jag nu ändan ur vagnen. Här kommer två av de bilder som togs under min Sydafrikavistelse :)

Andra bilden togs i ösregn, att sitta i 2,5h i öppen jeep å hiva fram kameran då och då för att plåta är inte opimalt.

Bifogat

• IMG_2166 (Large).JPG
    IMG_2166 (Large).JPG
    104.7 KB · Visningar: 42
  • IMG_2438 (Large).JPG
    IMG_2438 (Large).JPG
    134.7 KB · Visningar: 43

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Trevligt men kravet är att du måste leverera också! :D

Du kan vara lugn...jag ska leverera! Redan nu!

Hittas här --> http://www.jkay.se/?p=159

IMG_0347.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras