Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
jag fick ett brev ifrån dom som servar mitt objektiv idag.
"Hej Rickard
Vi har nu tittat på ditt objektiv & vi kan ej se felet med vårat kamerahus, men på de hit skickade bilderna ser vi att det är frontfocus med ditt kamerahus.
Därför behöver vi få in ditt kamerahus hit för att kunna justera objektivet med det.

"

Då undrade jag varför det blivit så och om det objektivet blir "låst" vid detta kamerahus.

"Justerar du in det med ditt nuvarande hus kan vi inte garantera att det blir bra med ett annat hus, utan att du måste justera in det med det nya huset också."

Nån som har varit med om att man måste justera in objektivet efter huset nån gång?

Eller är det bara en justering som görs som kommer funka på alla, fast dom vill ha ryggen fri ifall det inte skulle funka?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
för dem har den inte på cyberphoto pro..iknte vad jag kunde se iaf:hihi

Tog det dyraste, 115lök:gnissla
Den 1200 jag länkade till fanns bara under ett par år och kostade en hel del om jag inte missminner mig. Nu är den dessutom ganska svår att hitta på begagnatmarknaden.

Sånt där billigt skit befattar jag mig inte med. Liten pissglugg i mina ögon! :mad:

Det ska vara ett Carl Zeiss Apo Sonnar T*1700 på 256 kilo! :yoparty
Hur mycket man än snackar stora teleobjektiv så kommer man ändå alltid tillbaka till Canons spegeltele 5200/14. Den väger iofs "bara" 100kg utan ställning, men 5150mm brännvidd är ändå hyfsat saftigt.
page10.jpg

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
jag fick ett brev ifrån dom som servar mitt objektiv idag.
"Hej Rickard
Vi har nu tittat på ditt objektiv & vi kan ej se felet med vårat kamerahus, men på de hit skickade bilderna ser vi att det är frontfocus med ditt kamerahus.
Därför behöver vi få in ditt kamerahus hit för att kunna justera objektivet med det.

"

Då undrade jag varför det blivit så och om det objektivet blir "låst" vid detta kamerahus.

"Justerar du in det med ditt nuvarande hus kan vi inte garantera att det blir bra med ett annat hus, utan att du måste justera in det med det nya huset också."

Nån som har varit med om att man måste justera in objektivet efter huset nån gång?

Eller är det bara en justering som görs som kommer funka på alla, fast dom vill ha ryggen fri ifall det inte skulle funka?

Normalt sett så testar man objektiven med en virgin kamera som man vet stämmer.
Är det så att det visar sig då att objektivet front eller bakfocuserar så ligger troligtvis problemet i objektivet.

Man kan då göra på 2 sätt, antingen så justerar man objektivet efter den kameran som man vet stämmer med risken att du fortfarande har problem då
kameran kan ligga fel med eller så chansar man och justerar objetivet åt det hållet som din kamera ligger.

Det bästa i detta fallet är att ta in både objektiv och kamera och sedan justera huset efter referensobjektiv och sedan justera in ditt objektiv så det stämmer.

/MT

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Så då justerar man mot ett specifikt "mål" som ska vara samma på alla hus, i en perfekt värld dvs?

Tack. :)

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Så då justerar man mot ett specifikt "mål" som ska vara samma på alla hus, i en perfekt värld dvs?

Tack. :)

Ung så ja.
Enkelt förklarat så sätter man upp kameran imot ett 3d chart med en speciell typ av glugg på.
Tar en bild och med hjälp av ett program så kan man utläsa via ett histogram exakt vart focus ligger och ange det som nollvärde.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Ung så ja.
Enkelt förklarat så sätter man upp kameran imot ett 3d chart med en speciell typ av glugg på.
Tar en bild och med hjälp av ett program så kan man utläsa via ett histogram exakt vart focus ligger och ange det som nollvärde.
SKitbra, då kan jag ju göra det utan o fundera på det då. :tummenupp

Nu ska bara elgiganten få fingrarna ur.. o serva huset så jag kan skicka det vidare oxå...

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Min jakt efter en ny kameraväska fortsätter.

Igår så var jag in hos den lokala Expert-butiken som fortsätter att göra sitt bästa för att blåsa fotografer. De tyckte att väskan för mig skulle vara en LowePro Stealth Reporter D650 AW och de ville ha 2500kr för en sån (plus att det skulle ta "ett par-tre" dagar att få hem den).

Samma väska kostar hos Cyberphoto 1695kr.

Mitt svar på det blev:
- Nja, det var ju lite saftigt. Jag måste nog fundera lite på det.

Eller hur... Som om jag inte hade bestämt mig redan när försäljaren berättade hur mycket de ville pungslå mig på. :rolleyes:

Visst skulle jag kunna betala någon hundralapp eller två för lite personlig service hos en lokal fotohandlare om jag ska köpa en ny väska. Men ett pris som ligger nästan 50% högre än Cyberphoto känns inget vidare motiverat att betala. Att en LowePro Stealth Reporter D650 AW dessutom är en gigantisk väska som jag inte ens har behov av gör ju inte heller att köpsuget ökar.

Dessutom såg jag att de hade en Canon EOS 30D till nedsatt pris. Exakt vad de ville ha kommer jag inte ihåg nu (blev så skrämd av det). Men det var inte långt ifrån vad de ville ha för en 40D, och deras pris för en 40D låg en bit över vad t.ex. OnOff vill ha för en 40D. :hihi

Idag så hittade jag den här överkomliga väskan hos Naturkompaniet. De har kamouflerat det bra, men under tyget så måste den vara i solidt guld och beströdd med ädelstenar. :kär

Bifogat

• dump.jpg
    dump.jpg
    160.4 KB · Visningar: 107

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag klickade mig in där, samma väska, fast 999:-, men när man klickat på bilden så ändras priset.
Efterfrågan vs. tillgång kanske?

:hihi

Det där är ju väldigt likt min dakine sequence.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kan någon förklara eller kanske vet någon länk där det står hur man utnyttjar IS maximalt vid rörliga föremål. Visar hävdar att man inte kan göra det med & vissa gör det. Fick en bild taget ifrån en racinbana & denna hade använt IS, tyvärr tappade jag bort hans namn annars hade jag frågat honom.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag klickade mig in där, samma väska, fast 999:-, men när man klickat på bilden så ändras priset.
Jag valde färg och då tyckte den plötsligt att åtta mille var en bra summa. :tungan

Till en annan sak:
Idag var det dags för gymnasietreorna att ta studenten.

bdstudent3.jpg

Som vanligt blev flickorna som galna när Esquire stod där och viftade med sina 20+ cm av vit glädje:
bdstudent5.jpg

bdstudent6.jpg

bdstudent7.jpg

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Bild 3, mogen nog att prata pension? :hihi

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag såg förrästen att det stod "kuk ligger bra i munnen" på ena flaket. :hihi

Alldeles för många killar på det flaket för att det skulle vara nyttigt. :)
Var något flak där hälften av killarna åkte omkring med bar överkropp. Har för mig att det var de som hade den skylten. Bygg eller något gick de. Kan kolla sedan om jag fick någon bild på eländet. :tungan

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Var något flak där hälften av killarna åkte omkring med bar överkropp. Har för mig att det var de som hade den skylten. Bygg eller något gick de. Kan kolla sedan om jag fick någon bild på eländet. :tungan
Bygg?

Bra killar det där. :)

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Bygg?

Bra killar det där. :)
Det var inte byggarna som hade den skylten. Iaf så finns den inte med på någon av mina bilder. Men det var iaf byggarna som satsade stenhårt på bar överkropp. En av killarna står till och med och vevar med en hammare. :tungan

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati