Diskutera Digital Fotografering här

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Vad finns det för enkla "gratis" bildspel som man kan använda på sin egna hemsida :va

Porta, Lightbox, Thickbox, JAalbum...
Har ett annat som ligger på burken där hemma....som jag inte kommer ihåg namnet på. Är rätt okej. Du kan få det via MSN sen, Boffen.

/JKay på Japps konto
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kan någon förklara eller kanske vet någon länk där det står hur man utnyttjar IS maximalt vid rörliga föremål. Visar hävdar att man inte kan göra det med & vissa gör det. Fick en bild taget ifrån en racinbana & denna hade använt IS, tyvärr tappade jag bort hans namn annars hade jag frågat honom.
Hur menar du nu?

Den här bilden är tagen med IS i läge 2.
bdcallook.jpg


Läge 1 dämpar objektivets rörelser i alla riktningar. Läge 2 dämpar rörelser som är vinkelräta mot den riktning som man panorerar i.

IS i läge 2 är en hjälp på vägen för att fånga föremål som rör sig. Men den korrigerar ju inte större rörelser eller om du håller fel hastighet i förhållande till det föremål du följer. Likaså korrigerar den ju endast objektivets rörelser, skulle hojen (för att använda ett exempel) köra i ett gupp så blir den inte särskilt skarp. Dessutom fungerar läge 2 bäst på saker som rör sig i en rak linje, vill du följa någon som kör genom en chikan (stavning?) så är den inte till så särskilt stor hjälp.

Som grädde på moset så verkar kameran dra nästan dubbelt så mycket ström när jag kör med mitt EF 70-200/2,8 L IS USM och använder IS som när jag använder mina gamla objektiv. :gnissla
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack Esquire det var sådan information jag behövde. Just det svåra med panorering tycker jag jämfört med rörliga föremål!

Skickar in den bilden på bilen som är tagen med 40D & 1/160
 

Bifogat

  • Downloader1.jpg
    Downloader1.jpg
    180.5 KB · Visningar: 62

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Rullarn... Om du ska köpa godzigma bör du köpa på SP... Där ingår 2x teleconverter ;) Kan ju vara bra om du ska kolla efter amerikanska flaggan på månen...
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Canon EF 70-200mm f/4 L med eller utan IS, jag kan inte bestämma mig. f/2.8 tycker jag var lite för bökig och tung så jag tror jag har uteslutit den. Jag kan inte bestämma mig det skiljer ju en slant imellan dom med. Kom med nått tips :tummenupp

/ Anders
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Var det nån som var på knutstorp o sköt den 5:e (torsdags)?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Canon EF 70-200mm f/4 L med eller utan IS, jag kan inte bestämma mig. f/2.8 tycker jag var lite för bökig och tung så jag tror jag har uteslutit den. Jag kan inte bestämma mig det skiljer ju en slant imellan dom med. Kom med nått tips :tummenupp
De är alla bra objektiv. :nicka

Känner du inte att du har något trängade behov av bländare 2.8 (att du t.ex. vill få ett steg kortare slutartider om du fotar sport inomhus) så klarar du dig fint med ett Canon EF 70-200mm f/4 L USM. IS kan vara bra att ha men är precis som bländare 2.8 inte helt livsavgörande. Personligen så skulle jag nog välja ett 4 L med IS framför ett 2.8 L utan IS.

Jag känner stor kärlek till mitt Canon EF 70-200/2,8 L IS USM. :kär
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Canon EF 70-200mm f/4 L med eller utan IS, jag kan inte bestämma mig. f/2.8 tycker jag var lite för bökig och tung så jag tror jag har uteslutit den. Jag kan inte bestämma mig det skiljer ju en slant imellan dom med. Kom med nått tips :tummenupp

/ Anders

Tips nja kan inget annat än säga åk & prova. Försök köra handhållet med båda med väldigt lång slutartid & sen kolla det i datorn så kommer du nog se skillnad. Hade nog inte orkat med den dubbla vikten hos 2,8 för mina behov så är mkt nöjd med min 4L IS. Finns garanterat de som behärskar en 4L non IS mkt bra men för en novis som jag är det skönt med det. JO det skiljer några tusenlappar men säg så här om något år så kommer du kanske :huvet att du inte tog en med IS den dagen du behöver det.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
JO det skiljer några tusenlappar men säg så här om något år så kommer du kanske :huvet att du inte tog en med IS den dagen du behöver det.
Har man IS så kan man alltid välja att inte använda den. Men det är ju lite jobbigt om man skulle vara i den motsatta situationen - att man inte har IS och plötsligt vill ha det. :)
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jomenhej.
Tänkte bara tjuta till om att jag testat Fuji Center som finns på Götgatan å Sveavägen. Pissbra utskrifter. På Götis tar de dessutom en timme på sig om man behöver det. Tidigare anlitade jag alltid Crimson, vilka är skitbra, men det var nog strået vassare här. Ba ett tips. Sen har jag härjat runt i Canon och Nikonträsken och gjort mig ett slutgiltigt intryck.
Efersom det inte är bra att dela upp här, och eftersom det bara är min åsikt så skriver jag inte vad slutresultatet blev, men känns bra att ha fått hångla upp en massa grejer man aldrig har råd med och blanda det med annat och slutligen fått en distinkt åsikt iaf.

Pussåkram, nu ska jag jobba vidare.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mums Oas men 1/2000 second körd med eller utan IS?

Kalla mig dum men sådana här motiv vilket tid ska man köra?
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Mums Oas men 1/2000 second körd med eller utan IS?

Kalla mig dum men sådana här motiv vilket tid ska man köra?

Med IS, den är för det mesta på.
Körde med bländaprio inställd på max bländare 4, därav tiden.
 

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
bredvid grannen
Hoj
KTM 640 SM Prestige
efter att ha postat en ny tråd om foto har jag äntligen hittat hit :)
langar upp en bild, en av de få jag har kvar pga HDD crashen för ngra månader sedan.
gamlastaniz8.jpg


btw. har tappat... bort min CD key till PS CS3 extended, ngn som har någon "liggande" ngnstans....
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top