Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jaha grabbens 2årsdag blev fullständig när hans gudfar kom förbi med denna bjässe, vår tomt är lite för liten! :D

Bifogat

• 4hjuling.jpg
    4hjuling.jpg
    225.3 KB · Visningar: 56

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Vad ska du ha för väska? Jag har typ 10 väskor liggandes hemma...

Kan någon förklara eller kanske vet någon länk där det står hur man utnyttjar IS maximalt vid rörliga föremål. Visar hävdar att man inte kan göra det med & vissa gör det. Fick en bild taget ifrån en racinbana & denna hade använt IS, tyvärr tappade jag bort hans namn annars hade jag frågat honom.
Tjenare! Du kan ofta slå om gluggen till någon form av "active" mode (heter det på nikon iaf). Enkelt förklarat så är då IS avslagen i det "horisontella" planet men inte i det "vertikala".. du kan alltså panorera en cykel som åker och IS fungerar fortfarande så att du inte hoppar opp och ner med gluggen...

E du med på vad jag menar?

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Panorering

När ni ändå håller på att snacka panoreringar och VR och grejjer, denna bild är tagen med min Canon kamera jag hade förra året och 70-200 2.8 utan IS och sådant. IS är grymt bra när man ska ta bilder på "stilla" föremål men jag får det aldrig att fungera fullt ut när jag ska panorera, kanske därför att jag gärna vinklar kameran lite etc. etc. Denna bilden är tagen på 1/30 sekund, så ska ni köpa en glugg med vr/is för att panorera så rekommenderar jag istället er på att gå ut och träna, det är billigare och det blir bättre enl. mig. VR/IS är dock grymt att ha i många andra sammanhang...

MVH

Johan

Bifogat

• panorering.jpg
    panorering.jpg
    60.1 KB · Visningar: 79

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Backup !?

...en av de få jag har kvar pga HDD crashen för ngra månader sedan...

Nu blev jag nojig.
Vad skall man ha för backupgrejer?

Hålla på å bränna ut på DVD låter inte speciellt lockande.

Hyra nån form av online-backup låter inte heller billigt med tanke på hur stora datamängder det handlar om.

Funderar om man kanske skulle köpa någon form av NAS med speglade diskar.

Eller? Hur gör ni?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad ska du ha för väska? Jag har typ 10 väskor liggandes hemma...

Tjenare! Du kan ofta slå om gluggen till någon form av "active" mode (heter det på nikon iaf). Enkelt förklarat så är då IS avslagen i det "horisontella" planet men inte i det "vertikala".. du kan alltså panorera en cykel som åker och IS fungerar fortfarande så att du inte hoppar opp och ner med gluggen...

E du med på vad jag menar?

Jupp det finns läge 1 & 2 & vid rörliga motiv så kör man läge 2 så det går att panorera. Men det är nog en inlärningssak så det kanske släpper nån gång!
Tackar.

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
Nu blev jag nojig.

Hålla på å bränna ut på DVD låter inte speciellt lockande.

Hyra nån form av online-backup låter inte heller billigt med tanke på hur stora datamängder det handlar om.

Funderar om man kanske skulle köpa någon form av NAS med speglade diskar.

Eller? Hur gör ni?

extern eller flera HDD ;) lärde mig läxan den hårda vägen som sagt...

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Nu blev jag nojig.

Kör en extern lagring utanför disk som du synkar din egen burk mot. Kan vara externa USB- eller NAS-enheter via internt nätverk. Gör _inte_ misstaget att lita enbart på en extern singel USB-disk. Pajar den enda disken är du rykt iaf. För att ha vettig dataintegritet bör du ha RAID5 eller RAID 1+0 på backupen. RAID är flera diskar som syns som en med möjlighet att överleva om ett visst antal diskar pajar.

Sök på nätet med ord som NAS, backup osv och du kommer finna många fina förslag på hemmabyggen. Det finns även färdiga vettiga saker att köpa. Pris från cirkus 2500kr och uppåt. Backup kostar men är värt det i slutänden!! Jag byggde egen "låda" som körs som filserver mot alla mina burkar hemma. Samtidigt fick jag backup, nätverkslagring, mailserver.. osv..

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki

Utmärkt tips. Det skall jag ta till mig.

Kollade under dagen på några NAS'ar med RAID-möjlighet (alltså annat än stripe och raid 0) och fastnade lite för Qnaps 209 eller 409.

Tror banne mig jag satsar på en sån och lastar i 3-4 diskar och kör raid 5.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag laddar upp varenda bild jag tar i full storlek (jpg) på www.flickr.com, obegränsad uppladdningsmängd för $25/år är billigt! Tror att Yahoos servrar kommer att leva kvar några år till också...
Sen kan man ju visa bilderna för andra också, lite av vitsen med det hela! ;)
Senast en surfkväll på Roxen!

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Det va ju ett jävla missförstånd. Blev ju ingen accreditering till Quiksilver... :(

MikkE

Guest
Känner att jag har typ 6 veckor att ta igen här.. doh! Har rest och vart upptagen med nya möbler =)

Hej på er igen :vinka

mobler.jpg

Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Känner att jag har typ 6 veckor att ta igen här.. doh! Har rest och vart upptagen med nya möbler =)

Hej på er igen :vinka

Men hur var det nu, skulle du inte måla om det där rummet? ;) ;)

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

MikkE är på uteställen runt om i Umeå nu och blir fotad ist för fotar så han går inte att räkna med....längre:D :D :D

MikkE

Guest

Ha, visste att du skulle skriva det!
Har för bövelen vart i Thailand en månad, har ju inte tid med målning då. Får se när det blir nytt, vet heller inte vad jag ska ha för något..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...