Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Förvisso är sensorn mindre, men den har även färre pixlar så jag tycker dom borde ha lyckats bättre.
Men 50D har ett högre antal pixlar i förhållande till sensorns storlek. Om man räknar upp upplösningen på 50D med cropfaktorn så motsvarar den en upplösning på 24.8 megapixlar om den hade varit fullformat.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Äh.. låt honom hållas.. ;)

Ni diskuterar så mycket hit och dit.. själv köper jag saker istället.
5D Mark II blir en bra backup/studio kamera när canon nu behagar leverera den. ;)

/KetogaN
jo ja tackar..5DmkII som backup kamera, de e fan hårt:hihi
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tyvärr har man inte råd med en 5D mK II men nu verkar det luta mer å mer åt en 40D så köper man ett nytt vidvinkel för de pengar man sparar på 50D.

Det är inte så mkt pixlarna jag tänker på, mer snabbheten i AF mm.
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Miljonerna rullar in på Knutstorp

Klubbträff på Knudan
0007.jpg


0013.jpg


0027.jpg
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Att du nämner dig själv i samma mening som Ketogan den store är en skymf mot mästaren! :mad:

Mästare - Ja, skymf - nej.
Jag har ju den ödmjuka fördelen av att ha fått ha honom som lärare. :arsele

...och det är jag STOLT över! :tummenupp

Äh.. låt honom hållas.. ;)

Ni diskuterar så mycket hit och dit.. själv köper jag saker istället.
5D Mark II blir en bra backup/studio kamera när canon nu behagar leverera den. ;)

/KetogaN

Jag har oxo handlat. :) En blixt blev det. Tog bara en 430 EX II. Nu väntar ett macro, ett ultravidvinkel och sen blire nog ett blixtpaket. Har en kontakt som KAN ge mig en lokal med. om jag har tur...
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Studerar man Photoshop på universitetsnivå så får man köpa det för 1.690.-
Och för ungefär samma pris kan man köpa det om man pluggar någon grafisk/fotografisk utbildning på gymnasienivå. Har inte bestämt mig för om jag ska köpa det än. :gnissla
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag har äntligen införskaffat en blixt! Offret blev en 430 EX II. nu vill jag ha möjlighet att ställa blixten längre ifrån kameran när jag slår den. Då kommer min fråga vad som passsar bra.

Att man kan köpa Canons IR-sändare och köra det trådlöst vet jag men 2000.- är inte attraktivt. Kaffebrus har en liknande variant för 500:- men det känns ändå begränsande med trådlöst då sändare/mottagare måste se varandra för att få kontakt.
Då återstår kabel. En 10 meters för det jag kommer att plåta (mountainbike). nu har jag inget uttag för kabel förmonterat i blixten. Har ni tips på en bra, billig lösning för att få detta att funka?

Jag har kollat in följande:
10m kabel
Synkuttag för att sätta på blixten


Nu har jag synkuttag i kameran men passar den kabeln tro? Annars blir det väl till att komplettera med DENNA för att garantera att det passar?

/ V. Illrådig
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Och för ungefär samma pris kan man köpa det om man pluggar någon grafisk/fotografisk utbildning på gymnasienivå. Har inte bestämt mig för om jag ska köpa det än. :gnissla

Klart du ska! Det vore sjysst att få originalet för en gångs skull. Framförallt om man får det för det priset.

Mem vänta till CS4 e släppt iaf.

Föressten.... vilken låg nivå du pluggar på. Du kan inte vara så bra. :D :lol

Jag har äntligen införskaffat en blixt! Offret blev en 430 EX II.

Va ere för blirre du har tjackat? Är det nån ürsting studio blirre eller nån Hot shoe?
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Va ere för blirre du har tjackat? Är det nån ürsting studio blirre eller nån Hot shoe?

Det är "bara" en vanlig extern blixt.

430ex_2.jpg


Någon som testat DENNA och funkar E-TTL med den eller det blir till att köpa Canons ST-E2?

ST-E2
st-e2.jpg
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Aha ok.... efter att ha fotat i studio ett par gånger e jag lite sugen på att tjacka nåt studioblixt-set för nybörjare. Elinchrome har nåt D-lite 2 för 5995.- som verkar coolt men det e ganska mycket pengar. :(

Sen fanns det nåt billigare på kaffebrus för 2995.- ink radiosändare.

Jag har fotat idag med hjälp av ljuset utifrån och en SB800 på stativ. Det funkar väl men det kan bli så mycket bättre. Ett alternativ kan vara att köpa en Softbox på stativ för Hot Shoe blixtar kanske?

Vad har proffsen att säga om detta? Kom gärna med lite tips och råd.

Det är "bara" en vanlig extern blixt.

430ex_2.jpg


Någon som testat DENNA och funkar E-TTL med den eller det blir till att köpa Canons ST-E2?

ST-E2
st-e2.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Då återstår kabel. En 10 meters för det jag kommer att plåta (mountainbike). nu har jag inget uttag för kabel förmonterat i blixten. Har ni tips på en bra, billig lösning för att få detta att funka?

Jag har kollat in följande:
10m kabel
Synkuttag för att sätta på blixten


Nu har jag synkuttag i kameran men passar den kabeln tro? Annars blir det väl till att komplettera med DENNA för att garantera att det passar?
Det där första synkuttaget du länkat till är ett som man sätter på kameran om den saknar synkuttag. Det andra fyller samma funktion.

En sån här behöver du på blixten eftersom den saknar synkuttag.
(Eller jag vet ju bara att min 430EX saknar synkuttag, vet inte riktigt hur det är med 430EXII.)



Klart du ska! Det vore sjysst att få originalet för en gångs skull. Framförallt om man får det för det priset.

Mem vänta till CS4 e släppt iaf.

Föressten.... vilken låg nivå du pluggar på. Du kan inte vara så bra. :D :lol
Ett av problemen är att min nuvarande dator är en bärbar P4 2.0Ghz med 256mb minne, och det är lite väl lite för Photoshop CS4 skulle jag tro. Dessutom så är jag en smula arbetslös, så det där med att köpa ny dator och Photoshop för en massa tusenlappar finns liksom inte riktigt på kartan för tillfället. :gnissla

Yes. Fotografisk bild B. Man måste lära sig krypa innan man kan frilägga något med en lagermask. :tummenupp
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag hade en ST-E2 när jag körde canon och tyckte att den funkade sådär... Rekommenderar dig inte att köpa en, försök i så fall hitta ngn radiolösning (kaffebrus kanske har?) eller liknande. Det var många gånger när jag plåtade som jag inte fick blixten att lösa ut m.h.a. ST-E2:an.

Mitt råd: Lägg pengarna på ngt roligare ;)

Det är "bara" en vanlig extern blixt.

430ex_2.jpg


Någon som testat DENNA och funkar E-TTL med den eller det blir till att köpa Canons ST-E2?

ST-E2
st-e2.jpg
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ett av problemen är att min nuvarande dator är en bärbar P4 2.0Ghz med 256mb minne, och det är lite väl lite för Photoshop CS4 skulle jag tro. Dessutom så är jag en smula arbetslös, så det där med att köpa ny dator och Photoshop för en massa tusenlappar finns liksom inte riktigt på kartan för tillfället. :gnissla

Yes. Fotografisk bild B. Man måste lära sig krypa innan man kan frilägga något med en lagermask. :tummenupp

Aha... nä då kan du nog inte ens köra CS 3 skulle jag tro? Flytta ner till Stockholm så kan jag du få Mattias gamla jobb nu när han klättrar på karriärsstegen.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jahopp...då är det kabellösningen som ska till i.s.f. Blir knäpp på detta. VARFÖR kan inte tredjepartstillverkare stödja E-TTL?! :mad:
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
SLuta skrämma karln o kika på ebay istället. Varför lägga massa pengar när det finns billigt...

Klickitforfuckssake

Edit, den var så billig så jag funderar på o köpa o ha tills dess jag köper en blixt... :va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Karl, vad betalade du för blixten?
Vartifrån o vilken blixt?

430 EX II såg jag nu...
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top