Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ni gamla rävar...vore det helt galet att köpa en beggad D2,,hur är den jämfört med D300 för sportfoto ???
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jobb jobb... Plåtade för en svensk tidning och några utländska. Den svenska ska dock inte ha några bilder med modell. Boost (fransk) och Fighters (tysk) är klara men det lutar åt en engelsk och en finsk också iallafall. Sen har jag lagt ut lite krokar i holland, italien och spanien med...

MVH

Johan

Plåtade du för skojs skull eller nån tidning?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kul o se att fototrådarna på fotosidan.se spårar ur precis lika fint som på detta forum..:)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Åt vilket håll?

Mer gnabb om vem som kan mest om allt tekniska så man blir mörkrädd, det är för mkt fackspråk & för lite ställ in så här ut & fota. Visst många står fortfarande på jorden men i vissa lägen vågar man knappt ställa en fråga.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, det verkade finnas ett par överpretansiösa "proffs" som verkar se ner på vanliga dödliga. Det gör det väl i alla brancher iofs.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. :p
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är härligt att se en del på fotosidan med sämre utr än vissa andra men levererar betydligt bättre.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Det roliga är att 99% som hyllar hög upplösning och sådant har 99,99% av sina bilder enbart på datorn där de har användning av typ 1024x768 pixlars upplösning... skriver de ut så kör de några 10x15 och kanske någon a4...

Men ändå, prylsporter är faktist kul ;). Vem vill inte ha en ferarri fast det egentligen funkar med en volvo 745...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hensel pryttlar rätt igenom. Kompaktblixtar, 3x 500ws och 1x 250ws hade jag med mig. Tog med mig två softboxar (en oktabox och en rektangulär), snoot och raster med barndoors...
Tack för infon. Jag önskar dig lycka och välgång med att sälja bilderna.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
hej
vilket program e enklast för en amatör att använda när man ska klippa ihop en film.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ni gamla rävar...vore det helt galet att köpa en beggad D2,,hur är den jämfört med D300 för sportfoto ???

Just när det gäller sportfoto så har ju D300'an fördelen att vara grymt snabb! Med batterigreppet kommer du upp i svindlande 9 bps! :yoparty

D2x'en tror jag "bara" tar 5 fps om jag inte missminner mig?

Så är det sportfoto du riktar in dig på så är snabbheten värdefull och då tycker jag att en D300 är ett bättre val.

Jobb jobb... Plåtade för en svensk tidning och några utländska. Den svenska ska dock inte ha några bilder med modell. Boost (fransk) och Fighters (tysk) är klara men det lutar åt en engelsk och en finsk också iallafall. Sen har jag lagt ut lite krokar i holland, italien och spanien med...

MVH

Johan

Coolt! Håll oss lite 'up to date' och berätta vart bilderna kommer att publiceras. :tummenupp

Det roliga är att 99% som hyllar hög upplösning och sådant har 99,99% av sina bilder enbart på datorn där de har användning av typ 1024x768 pixlars upplösning... skriver de ut så kör de några 10x15 och kanske någon a4...

Men ändå, prylsporter är faktist kul ;). Vem vill inte ha en ferarri fast det egentligen funkar med en volvo 745...

Nu har jag inte läst trådarna på fotosidan, men jag antar att det är dom ni refererar till.

Hur som helst.... Jag håller med helt klart! :tummenupp Högre upplösning ger mer brus. Brus är nåt man verkligen inte vill ha. Och vem har känt ett behov av mer än 12 mpix? Jag tycker det är viktigare att kunna använda högre ISO med bibehållen kvalla än sjuhelvetes massa megapixel till ingen nytta alls.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ehhjmmm....RoLLeR? mr_rockster kör Nikon...

Men annars håller jag med dig. Hellre brusfritt än fler pixlar.

Canon vs Nikon är en smaksak..(men Canon har regerat dom senaste 10 åren. :hihi baaara för att spä på kriget.)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ehhjmmm....RoLLeR? mr_rockster kör Nikon...

Men annars håller jag med dig. Hellre brusfritt än fler pixlar.

Canon vs Nikon är en smaksak..(men Canon har regerat dom senaste 10 åren. :hihi baaara för att spä på kriget.)

Jomen det vet jag.... fast jag ser nu hur det kan missuppfattas. Jag måste nog editera om det inlägget så inte Rockster tror att jag skriver till honom. :näsblod

Ye ye.... men NU regerar Nikon! HAHAHAHAHA!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jomen det vet jag.... fast jag ser nu hur det kan missuppfattas. Jag måste nog editera om det inlägget så inte Rockster tror att jag skriver till honom. :näsblod

Ye ye.... men NU regerar Nikon! HAHAHAHAHA!

Nädå..det gör dom inte. Ni har väl inte KetogaN och mig i Nikonlägret? ;) :hihi
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
5D mkII's brushantering verkar vara riktigt bra. Dessutom 21MP. Så här har Canon lyckats med många MP och bra brushantering.

Sitter och läser lite reviews på den. Fast man får väl vänta tills dom riktiga user reviewsen kommer ut. Den är väl inte släppt publikt ännu vad jag förstår.

Konstigt nog lyckas dom inte lika bra med 50D trots samma processor (Digic 4). Förvisso är sensorn mindre, men den har även färre pixlar så jag tycker dom borde ha lyckats bättre.

Tyvär har 5D mkII "bara" 3.9 fps vilket är aningen dåligt med tanke på sportfoto.

Då lär det bli 1D man sneglar på, men.... pjah, barnbidraget räcker lixom inte till det.
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Att du nämner dig själv i samma mening som Ketogan den store är en skymf mot mästaren! :mad:

Äh.. låt honom hållas.. ;)

Ni diskuterar så mycket hit och dit.. själv köper jag saker istället.
5D Mark II blir en bra backup/studio kamera när canon nu behagar leverera den. ;)

/KetogaN
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top