Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Känner ni till nåt bra ställe för att justera in gluggen m huset?

Gäller Canon & helst i Stockholmsomr!
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag har ett bra tips:

Se till att tjäna pengar när du sover! Dvs dygnet runt utan att behöva arbeta.

hmm... sängtestare?


För övrigt har jag lite krångel med såna där äckliga tvestjärtar! De brukar invadera min uteplats efter mörkrets inbrott... Nu har jag dock fått lite hjälp av en annan hyresgäst... Störde honom mitt i kvällsmaten...

2877665376_bbfbbe8ebd_o.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har jag dock fått lite hjälp av en annan hyresgäst... Störde honom mitt i kvällsmaten...[/IMG]
Äckeldjur! :jisses :machinegu

Men om jag ska komma med någon kritik till bilden så är det ju en bra bild i och med att äckligheten syns väl. :tummenupp

Hur har du ljussatt den förresten? Handhållen blixt rakt uppifrån?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla om du får hjälp här:

Intervision Visual Service AB
Tel. 08 - 656 00 50
Lindhagensg. 132
STOCKHOLM

Dom är stora på Canonkameror i Stockholm

Kanon då ska jag kolla deras sida!

Btw vad kostar en injustering med tanke på undersökningsavgiften går på 625:-?
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Äckeldjur! :jisses :machinegu

Men om jag ska komma med någon kritik till bilden så är det ju en bra bild i och med att äckligheten syns väl. :tummenupp

Hur har du ljussatt den förresten? Handhållen blixt rakt uppifrån?

Som tillägg till den kritiken är att maten + spindelns kropp och framför allt spindelns ögon är utanför (bakom) det korta skärpedjupet som finns. Vad handlar bilden om rent komponeringsmässigt? (Ja, jag fattar att det är spindeln och dess mat!) Men plåtat med, vad jag gissar på, ett 60mm eller 100mm Macro (?) så är det frågan om vilken detalj som ska framhävas.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tackar för kommentarerna om bilden :)

Vad gäller ljussättning orkade jag inte bry mig så mycket utan körde blixt rakt på (SB-800). Vad gäller skärpedjupet är det handhållet vilket resulterade i lite oskärpa på fel ställe. Gungade förmodligen till lite bakåt när jag tog bilden... Sen verkar inte AF'n lira sådär jättebra. Gluggen är tamron 90mm/2.8 macro, den äldre versionen. Men suget efter Nikkor 105/2.8 Micro börjar ju sätta in ;)

Jag vet inte om det är tjall på bländaren heller. Det är ändå f/20...

Självklart kan du få låna honom helios. Jag märker paketet med "ömtåligt gods (tvestjärtsmördare)" ;)
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Ursäkta om jag klampar in i erat revir här men jag är verkligen inte så haj på det här med kameror. Dock så är suget efter en systemare rätt stort nu då de ger bättre allt än en kompaktapparat.

Vad är bra skit om man vill kunna plåta lite randomprylar, men framför allt hojar på bana kanske? Har spanat lite på Canon EOS 350D, är det en bra och prisvärd maskin som man kan "lära" sig fora med? Eller är det för advanced?

Objektiv? Bra zoom är att föredra på banan kan jag tänka eller?

Guida mig genom djungeln :)
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Ursäkta om jag klampar in i erat revir här men jag är verkligen inte så haj på det här med kameror. Dock så är suget efter en systemare rätt stort nu då de ger bättre allt än en kompaktapparat.

Vad är bra skit om man vill kunna plåta lite randomprylar, men framför allt hojar på bana kanske? Har spanat lite på Canon EOS 350D, är det en bra och prisvärd maskin som man kan "lära" sig fora med? Eller är det för advanced?

Objektiv? Bra zoom är att föredra på banan kan jag tänka eller?

Guida mig genom djungeln :)

350d duger bra som första kamera och är inte mer eller mindre avancerad än någon annan systemkamera, har fotat mycket motorsport på bana med den men hade jag varit du hade jag heller satsat på en begagnad 30d, bättre på alla punkter anser jag, och med det menar jag inte att 350d är dålig på något sätt. Något dyrare är den men det kan det vara värt!

Objektiv, bra nybörjarobjektiv att plåt motorsport med är Sigma 70-300/4-5.6, inte ljusskappt som 2.8-zoomarna men samtidigt så kostar det bara bråkdelen av vad de kostar och en vanlig molnfri dag så är det inget problem att få schyssta slutartider.

Fast all beror igentligen på hur mycket pengar du vill lägga ner:)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
350d duger bra som första kamera och är inte mer eller mindre avancerad än någon annan systemkamera, har fotat mycket motorsport på bana med den men hade jag varit du hade jag heller satsat på en begagnad 30d, bättre på alla punkter anser jag, och med det menar jag inte att 350d är dålig på något sätt. Något dyrare är den men det kan det vara värt!

Objektiv, bra nybörjarobjektiv att plåt motorsport med är Sigma 70-300/4-5.6, inte ljusskappt som 2.8-zoomarna men samtidigt så kostar det bara bråkdelen av vad de kostar och en vanlig molnfri dag så är det inget problem att få schyssta slutartider.

Fast all beror igentligen på hur mycket pengar du vill lägga ner:)
Håller med föregående talare.

Kollar man min bilddagbok så är 99% av bilderna tagna med min EOS 350D (ett par är tagna med min gamla kompaktkamera och så). Alla bilderna tagna till och med april i år är tagna med 18-55mm kitobjektivet eller ett Sigma 70-300/4-5.6. Där efter så är det till största del mitt Canon EF 70-200/2,8 L IS USM som fått tjänstgöra.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vad är det för butiker ni brukar surra om att man ska handla ifrån?
Jag orkar inte leta igenom tråden för att hitta dom.

Funderar på om man ska göra bort sig o köpa nytt objektiv...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag handlade mig ett Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG HSM Macro idag på FotoVideo i Stockholm. Dom har 15% rabatt på Sigma nu, så det blev en rätt bra affär! :tummenupp Riktigt trevlig glugg också! :tummenupp Får se vad jag kan åstadkomma med den på Anderstorp i helgen :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag handlade mig ett Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG HSM Macro idag på FotoVideo i Stockholm. Dom har 15% rabatt på Sigma nu, så det blev en rätt bra affär! :tummenupp Riktigt trevlig glugg också! :tummenupp Får se vad jag kan åstadkomma med den på Anderstorp i helgen :)
Det blir intressant o se. :)

Jag blev lite skeptisk till sigmat o tamron när jag såg den här.

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ta70200/ta, si, ca/tre4.jpg

Inte för o vara elak nu, utan för att få lite kommentarer. :)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top